מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהעיר זמוץ' שבפולין לצריף בתל אביב

הנכדה ציון תאיר שמחוביץ
סבתא רבתא שרה בלייכפלד
בגיל 16 היא עלתה לישראל עם הוריה. המשפחה שוכנה במעברה בתל אביב, שם הם התגוררו בצריף.

שמי ציון תאיר שמחוביץ ואני לומדת בבית רבקה בוגרות כפר חב"ד בכיתה ו'.

במסגרת התכנית "הקשר הרב דורי" נפגשתי עם סבתא מרים שמחוביץ, אמו של אבי, והיא בחרה לשתף אותי בקורות החיים של האימא שלה שרה, סבתא רבתא שלי.

סיפור חיי שרה

סבתא שרה פולק נולדה בפולין בעיר זמוץ' להוריה דוד וצרנה בלייכפלד, שרה הייתה הבת הצעירה במשפחה. אחיה הגדולים ממנה היו: חנן, חיים, חסיה ופסיה.

כשסבתא שרה הייתה בגיל 16 היא עלתה לישראל עם הוריה. המשפחה שוכנה במעברה בתל אביב, שם הם התגוררו בצריף. סבתא שרה עבדה בעבודות קשות מאוד, על מנת לעזור למשפחתה.

כעבור ארבע שנים, בהיותה בגיל 20 התחתנה סבתא שרה עם סבא רבא שלי, עם סבא אהרון. הם גרו יחד עם ההורים של סבתא שרה בצריף הקטן. התנאים הפיזיים היו קשים מאוד, בחורף דלף גשם לתוך הצריף, ובימים הקרים שרר קור נורא בצריף, ואילו בקיץ קפחה השמש מעל ראשיהם. בינתיים נולדה להם תינוקת ושמה מרים, שזו הסבתא שלי.

כשסבתא שלי, מרים הייתה בת שנה, אח של סבתא שרה, חיים, עלה לארץ ועבר להתגורר בחולון. חיים הציע לסבתא שרה ולסבא אהרון לעבור להתגורר לידו בשכנות והם החליטו לעבור לחולון ולגור בקרבתו. אחרי חמש שנים נולדה אחות של סבתא שלי ושמה דליה ומאז המשפחה התרחבה והתרחבה ב"ה.

הקשר של סבתא שרה לרבי הוא: שהיא נולדה בעיר זמוץ' בפולין, שם כיהן אביו של רבי לוי יצחק מברדיצ'ב כרב העיר, רבי לוי יצחק היה מחותנו של האדמו"ר הזקן, כמו כן ארבעת ניניה לומדים במוסדותיו של הרבי.

בית כנסת העתיק של העיר זמוץ'

תמונה 1
בית כנסת העתיק של העיר זמוץ'

הזוית האישית

ציון תאיר שמחוביץ: אני לומדת בבית רבקה בוגרות, כפר חב"ד בכיתה ו'. משתתפת בתכנית "הקשר הרב דורי" יחד עם סבתא מרים שמחוביץ, אמו של אבי, בחרנו להעלות את סיפורה של שרה, סבתא רבתא שלי.

מילון

רבי לוי יצחק מברדיצ'ב
רבי לוי יצחק מברדיצ'ב (ה'ת"ק- כ"ה בתשרי ה'תק"ע), היה מתלמידי המגיד ממזריטש, חברו ומחותנו של אדמו"ר הזקן ורב קהילה ומנהיג חסידי בברדיצ'ב. ידוע בכינויו "סנגורם של ישראל", על שם מנהגו ללמד זכות על כל יהודי.

קהילת יהודי זמוץ'
ערב השואה מנתה הקהילה היהודית בעיר כ-12,000 נפש שהיוו כ-45% מהתושבים, וכ-5,000 מהם הצליחו להמלט לתחומי ברית המועצות בתחילת המלחמה. הגרמנים הקימו את היודנראט באוקטובר 1939, ולפי מפקד שערך זה נותרו בעיר 4,984 יהודים, ואליהם נוספו כ-500 יהודים שהובאו ממקומות אחרים בפולין. בעיר קם גטו וכל היהודים מהעיר והסביבה חויבו לעבור אליו עד ה-1 במאי 1941. הגירוש הגדול הראשון התקיים בערב פסח, ה-11 באפריל 1942, וכ-3,000 איש גורשו לבלזץ. בעיר נותרו כ-2,000 יהודים ואליהם נוספו 2,100 נוספים שגורשו מצ'כוסלובקיה ומגרמניה. שני גירושים גדולים נוספים לבלזץ ומשם למאידנק נערכו באפריל ובאוקטובר 1942, ועד מרץ 1943 נרצחו כל הנותרים בגטו. ויקיפדיה

ציטוטים

”תודה לאל שסבתא שרה זכתה לראות נחת מצאצאיה.“

הקשר הרב דורי