מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נישואים פיקטיביים

אנחנו עם ראם בודה מנחה התכנית
סרטיפיקט - ויקיפדיה
העלייה לארץ הבריחה והמזל של אבי וסבי

סבא יהושע בודה מספר לראם על מורשתו המשפחתית.

סבא יהושע מספר:

"לסבא שלי ר' שמואל אליהו היו שש בנות. חלומו היה לעלות לארץ ישראל.

באותה תקופה שלטו בארץ האנגלים. המצב בארץ היה קשה הן מבחינה בטחונית בגלל הפרעות של הערבים והן מבחינה כלכלית, היה עוני גדול והיה קשה להתקיים.

בעיירה של סבי בפולניה כולם לגלגו על סבי וחלומו לעלות לארץ ישראל וקראו לו "שמיל המשיגנר" (שמואל המשוגע באידיש). סבי הגשים חלומו עלה הוא וסבתי וכל בנותיהם לארץ ישראל.

כולם נצלו מהשואה האיומה שהייתה בגולה כל בנותיו נשאו הקימו משפחות וחיו בארץ ישראל. במסגרת מסע שורשים שערך בן דודי בשנות השישים הוא הצליח לאתר בארגנטינה את שרידי העיירה של סבי מפולניה. במפגש שנערך ביניהם שאל אחד היהודים "אתה נכד של שמיל המשיגנר", היהודי הזה שריד מוצל מאש אשר כל משפחתו נספתה בשואה ועבר בפולניה את כל זוועות השואה קורא לסבי "שמיל המשיגנר" מכוון שחלומו הציל את כל משפחתו.

לאבא שלי אורי זליג היו 12 אחים ואחיות. לאח הגדול קראו שמשון, הוא התחתן ונולדו לו בן ובת עוד לפני שאבי נולד, לבתו קראו אסתר. שמשון ואשתו נפטרו מדלקת ראות אשר הייתה אז מחלה חשוכת מרפא מכיוון שעוד לא גילו את האנטיביוטיקה.

הסבים והסבתות גדלו את שני היתומים, הסבא והסבתא שלי גידלו את הבת אסתר והסבא והסבתא השניים גידלו את הבן. כשאבא שלי נולד בין אחיו ואחיותיו הייתה גם אסתר שהוא למעשה היה דוד שלה אבל היא גדלה בביתו כאחות לכל דבר.

באותם הימים בארץ שלטו האנגלים, בכדי לעלות לארץ ישראל היה צריך רישיון מהאנגלים. לרישיון הזה קראו סרטיפיקט שנתן בכמות מאוד מצומצמת והיה קשה לקבלו. היהודים באירופה החלו להבין מה קורה ומאוד התאמצו לקבל סרטיפיקט בכדי לברוח מאירופה.

למזלו של אבי סרטיפיקט זוגי הגיע ממש בדקה התשעים בסוף 1938 (כידוע פרצה מלחמת העולם השנייה בשנת 1939). הסרטיפיקט שהגיע היה זוגי זאת אומרת לבעל ואשה. בכדי שאפשר יהיה להציל גם את אסתר אבי ואסתר התחתנו (כמובן בחתונה פיקטיבית זאת אומרת "כאלו התחתנו"). אבא שלי ואסתר עלו בעזרת הסרטיפיקט לארץ ישראל.

סרטיפיקט ויקיפדיה

"סֶרטִיפִיקָט (מאנגלית: Immigration certificate, מילולית: אשרת הגירה), היה הכינוי שניתן לאשרת העלייה לארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי. רישיון העלייה חולק על פי מכסות שנקבעו על ידי הבריטים במשא ומתן בינם לבין ההנהלה הציונית, בהסתמך על תקנות הספר הלבן הראשון". (ויקיפדיה)

תמונה 1

כשאבא שלי נולד הייתה לו אחות בשם אסתר כשגדל התברר לו שהוא בעצם דוד שלה וכשעלה לארץ הפך להיות בעלה בנישואים פיקטיביים.

לאחר שעלו ארצה כל אחד מהם התחתן עם בן זוג אחר וכל אחד מהם הקים משפחה בארצנו, ארץ ישראל.

הזוית האישית

סבא יהושע בודה מספר לראם על מורשתו המשפחתית.

מילון

סרטיפיקט
סֶרטִיפִיקָט (מאנגלית: Immigration certificate, מילולית: אשרת הגירה), היה הכינוי שניתן לאשרת העלייה לארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי. רישיון העלייה חולק על פי מכסות שנקבעו על ידי הבריטים במשא ומתן בינם לבין ההנהלה הציונית, בהסתמך על תקנות הספר הלבן הראשון.

ציטוטים

”שמיל המשיגנר“

הקשר הרב דורי