מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מושב פארן

סבא נתי סבתא אורנה ונכדתם האוהבת יעל
הנחת האשקוביות במקומן הקבוע
הקמת מושב פארן

אורנה: "נולדתי בשנת 1953 וגדלתי במושב כפר ויתקין. למדתי בבית הספר היסודי בכפר ויתקין ובתיכון "רופין" (כיום תיכון אזורי שש שנתי ע"ש דוד בן גוריון). הייתה  לי ילדות שמחה של משחקים בחוץ, עבודה במשק והשתתפות בתנועת הנוער בני המושבים שהיא חלק מתנועת הנוער העובד והלומד."

נתי: " נולדתי בשנת 1953, וגדלתי במושב ערוגות. למדתי בבית הספר היסודי ב"אחווה" עד כיתה ו' ובבית הספר "מבואות" בכיתות ז' ו -ח' ובתיכון "תמ"ר" שברחובות. היתה לי ילדות שמחה  של משחקים בחוץ, עבודה במשק והשתתפות בתנועת הנוער בני המושבים."

כשהיינו בסוף תקופת בית הספר התיכון התחלנו להתארגן לגרעין נח"ל שיועד להקים מושב חדש בערבה.

מושב פארן הוקם בנובמבר 1971. בהקמתו השתתפו שלושה גרעיני נח"ל, שהגיעו במשך שלוש שנים והקימו מושבוץ שהוא צורת חיים קיבוצית, שמתוכננת להיות, בבוא השעה, מושב עובדים, כמו שהיו באותה תקופה. פארן היה משותף ל"תנועת מושבי העובדים". אנחנו היינו בגרעין השני גרעין "פארן". לפנינו היה גרעין "עידן" ואחרינו גרעין "ערבה".

את שרותנו בצבא (אחרי הטירונות) התחלנו בבסיס שאוכלס ע"י פלוגה, שהיה שייך לנח"ל, במרחק לא גדול מהמושב. ראשוני המתיישבים במושב הגיעו באותו זמן,כגרעין נח"ל למקום בו צמח אח"כ המושב. הראשונים גרו באוהלים צבאיים והיו גם מטבח וחדר אוכל באוהל גדול יותר. אנחנו היינו מגיעים מדי פעם לעזור ולבלות עם חברינו הבוגרים, כדי לחזק את הקשרים ולהקל על ההצטרפות המתוכננת למקום.

כשהגענו לפארן, אחרי השרות בצבא, כבר היו מבנים זמניים, ששמשו למגורים, אבל עוד לא היו מזגנים ולכן ישנו פעמים רבות על הגגות, כי היה חם מכדי לישון במבנה.

היינו קבוצה של כמה עשרות צעירים, ללא מבוגרים וללא מפקדים, שהיו אחראים לגורלם ולמדו על בשרם את עיקרי הדמוקרטיה, חשיבות החברות ויחסי האנוש, הניהול התקין והפרנסה.

באותן שנים של התנסות, היו הרבה תקלות (משאבת מים יחידה שהתקלקלה, קרה נוראית שהרסה את כל שטחי הירקות וכולי) וטעויות שנבעו מחוסר ניסיון.  יכולנו לקבל עזרה מהשלטונות, אבל העדפנו להסתדר בעצמנו ומצאנו פתרונות יצירתיים לתקלות.

אחרי שנקלטו שלושת הגרעינים, התחילו בקליטת משפחות חדשות, שלא עברו את מסלול הנח"ל. באותה תקופה הגדילו את המשק החקלאי והמשיכו להתמקצע בענפי החקלאות, שהיו גידול ירקות ורפת חלב.

בשנת 1976 סיימו לבנות את בתי הקבע והמשק כולו חולק ל-30 המשפחות שהיו אז.

היום מושב פארן מונה כ-110 משפחות, שחלק גדול מהן, הן משפחות של בנים/בנות שגדלו בפארן וחזרו כדי לקבוע את ביתן בנוף הולדתם.

הזוית האישית

יעל – רציתי להגיד תודה גדולה לסבתא שטרחה כל כך הרבה ונסעה עד לכאן כל שבוע מפארן. ארנה – נהניתי מאד לעבוד עם יעל בתכנית. אני נהנית מיעל תמיד ואני אוהבת אותה

מילון

התמקצעות
התמקצעות-להיות מקצועי בתחום עבודתך

מושבוץ
מושבוץ - צורת חיים קיבוצית, שמתוכננת להיות, בבוא השעה, מושב עובדים,

ציטוטים

”"אין לי ארץ אחרת"“

הקשר הרב דורי