מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מורשת משפחת קופפרמינץ

אני ונכדי עדי המתוק במהלך התכנית
תמונה זו צולמה לאחר שירותי הצבאי
המורשת של משפחת לירם

שמי תמר לירם. עדי, הנכד שלי, ביקש שאספר על משפחתי. בחרתי לספר על משפחת אמי.

סבא של אמא שלי, ישעיהו קופרמינץ נולד בעיר אוסטרולנקה בפולין. היו לו עוד שני אחים ואחות. האחות חנה, התגוררה בארץ בכפר סירקין. בעלה של חנה היה מנהל חברת החשמל בפתח תקווה – יהודה צרפתי. אח נוסף, אביעזר דרורי, היה חבר של טרומפלדור וממייסדי כפר יחזקאל, יחד עם אשתו חסיה דרורי, שהייתה חברת הכנסת הראשונה.

חסיה דרורי

תמונה 1

אחיו הקטן של סבי, אביגדור קופפרמינץ, היה מורה לעברית. הוא עלה לארץ בשנת 1933 עם החלום להיות חקלאי. הוא הצטרף לגרעין התיישבות האלף לקבוצת חברים שבקשו להקים מושב עובדים בשרון – לימים מושב עין ורד.

 תעודת עלייה

תמונה 2

מאחר שהמצב הכלכלי בארץ לא היה טוב ולפועלים לא היה קל למצוא עבודה, הוא היה פועל בניין בג'בליה, דרומית ליפו וגם למד חקלאות כדי לרכוש חלקה בשטח שנועד להיות מושב עין ורד.

בכ"ז בניסן 1936 פורעים ערבים התנפלו על אביגדור ורצחו אותם. זה היה ביום הראשון למאורעות 1936-1939. הייתה הלוויה המונית בכיכר עיריית תל אביב ברחוב ביאליק. נשאו הספדים מאיר דיזינגוף, דוד בן גוריון ויצחק בן צבי. הקבר הקבוצתי של הנרצחים נמצא בבית הקברות "טרומפלדור" בתל אביב.

סבי היה האח השני. על סבי, ישעיהו, נכתב מפי בני עירו: "מגדולי הציונים היה ומן המסורים, הנאמנים והפעילים ביותר בעירו פולטוסק. הוא היה יושב ראש ההנהגה הציונית, חבר מועצת העיר, יו"ר ועד קרן הקיימת וקרן היסוד".

כשעלה לארץ, פתח חנות ספרים בשם "הצפירה" – שם עיתון ציוני נפוץ בעירו.

לא ידעתי על פועלו של סבי.

התנדבתי לטפל בנושא הקרן הקיימת לישראל בבית הספר בו לימדתי ובו לומדים נכדי – בית הספר "אלון" בהרצליה. הייתי חברת מועצת המורים למען קק"ל. ידעתי על החינוך הציוני שהעניקה אמי לילדי הגן בו לימדה. אבל, רק כאשר בתי, אמו של עדי, כתבה עבודת שורשים התוודעתי, במפתיע, לפועלו של סבי, שהיה יושב ראש הקרן הקיימת ויושב ראש ההסתדרות הציונית בפולטוסק, ולפועלה של אמי, אשר הייתה בין מייסדי גן הילדים הראשון של הסתדרות הציונית בפולטוסק ועליה נכתב: "אשר הקדישה עצמה במסירות עילאית לחינוכם של ילדים…. מסירות הנפש שלה הייתה לשם דבר בעיר". (מתוך "קהילת פולטוסק" – ספר זיכרון)

הזוית האישית

סבתא תמי: אני אוהבת מאוד את נכדי, יש לנו קשר יומי חזק מאוד על אחת כמה וכמה הקשר התגבר במהלך תכנית הקשר הרב דורי.

הנכד עדי: היה לי כיף מאוד לשמוע על העבר של סבתי ומורשת משפחתה. למדתי המון עליה וזה חיזק את הקשר בנינו.

מילון

התיישבות האלף
סימנה את ראשית המפעל ההתיישבותי רחב ההיקף של תקופת העלייה החמישית

עיתון הצפירה
העיתון העברי הראשון בפולין בתקופת השלטון הרוסי, נוסד בוורשה כשבועון על-ידי חיים זליג סלונימסקי (חז"ס) בשנת 1862

חסיה דרורי
חסיה דרורי קוּפְּפֶרְמִינְץ (1899 - 3 ביוני 1976), הייתה חברת הכנסת בכנסת הראשונה מטעם סיעת מפא"י, חברת מועצת הפועלות, מרכזת ארצית של ארגון אמהות עובדות במשק ביתן, פעילה בתנועת המושבים וצירה בקונגרסים הציוניים. לקחה חלק פעיל בהתיישבות האלף. ממייסדי המושב כפר יחזקאל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”פורעים ערבים התנפלו על אביגדור ורצחו אותם. הייתה הלוויה המונית בכיכר עיריית תל אביב“

הקשר הרב דורי