מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מוריס שנברג תכנן ובנה את מגדל השעון ביפו

סבתא ממי וסבא עיקה 1965
בוריס ומינה שנברג 1931
1882 - 2015 בין יפו, רמת-גן ותל אביב

 1882 – 2015 בין יפו, רמת-גן ותל אביב
 
מוריס (משה) שנברג, נולד בשנת 1860 ברומניה, בעיר יאסי, שבה היתה קהילה יהודית גדולה. הוא עלה ארצה עם אביו דב וסבו יוסף בשנת 1882, והוא בן 22. הם עלו ארצה מתוך האמונה הפילוסופית של ג'אן ג'ק רוסו, שאדם צריך לחזור לטבע.
 
באותו הזמן הם לא היו ציונים נלהבים. סיבה נוספת לעלייתם לישראל היתה הקשר שלהם להשכלה, שהיתה לצנינים בעיני החרדים בקהילה היהודית ביאסי (כלומר לא אהבו את זה): הורי אמו של מוריס היו חרדים, הם מאוד לא אהבו את העובדה שמשפחתו של חתנם (דב) הנם חילונים משכילים והם אילצו את הזוג להתגרש.
 
הילד מוריס הקטן, שהוריו התגרשו זה עתה, נאלץ להתנתק מאמו וגדל אצל אביו (דב) והורי אביו. מוריס מעולם לא סלח לאמו ולהוריה החרדים על כך (הוא לא הבין כיצד הדת מאפשרת בצורה כה אכזרית לנתק ילד מאמו?) וכאן החלה לנבוט הסתייגותו הקשה של מוריס מהדת ולהצמיח שורשים בדעותיו הנחרצות.
 
בכספם המועט קנו מוריס, אביו וסבו חלקת קרקע (שטח אדמה) ליד שרונה של היום, תל-אביב עוד לא הייתה קיימת אז כלל!
ניסיונותיהם לגדל פירות וירקות לא צלח בידם (כלומר לא הצליח), שכן הבנתם בחקלאות היתה חלשה, השוק היה רחוק, אמצעי התחבורה היו חמורים, הכבישים היו דרכי עפר ולכן הסחורה הגיעה לשוק, שלא במיטבה. הם נאלצו למכור את הקרקע ולפתוח ביפו חנות צורפות שבה היו בקיאים (כלומר התמחו בתחום זה). בעיקר מוריס שנברג שלמד צורפות עוד ברומניה.
 

הם התבססו ביפו כלכלית וחברתית והפכו למשפחה מובילה בקהילה היהודית והערבית. עד כדי כך שהיהודים והערבים ביפו הסכימו להצעתו של מוריס לבנות מגדל שעון ביפו, לכבוד ביקור הפאחה מדמשק (ראש קהילת הערבים של דמשק, סוריה). מוריס תכנן ובנה מגדל זה, וזהו מגדל השעון שעומד ביפו עד היום הזה! מוריס גם תכנן ובנה שעון עם פעמון בשכם. 

מוריס גם עסק בבניה יחד עם אביו דב, שהיה קבלן עוד בימיו ביאסי, רומניה. הוא חכר את אדמות רחוב בוסטרוס (כיום ר'ח דוד רזיאל) ובנה לאורכו חנויות שמעליהן בתי מגורים (שנת 1902). שם גם גר ופתח חנות גדולה להלבשה, הנעלה ותכשיטים. ברבות הימים הצטרף אליו בנו בכורו דב (בוריס) והחנות נקראה שנברג ובנו. החנות מאוד הצליחה. מוריס גר עם משפחתו ביפו עד שנת 1922 ואז עבר לתל אביב.
 
תמונה 1
 
רחוב בוטרוס יפו (היום רחוב רזיאל) החנות הימנית היא חנותו של מוריס ובוריס שנברג
מוריס העריץ מאוד את הרצל והתכתב אתו באופן שוטף. הוא גם הצטרף לבונים החופשיים, כתב תוכנית לשלום עולמי, ונסע עם תכנית זו לפריז, כדי להציג אותה בפניהם. הוא היה מעורב מאוד בקהילה היהודית ביפו וניסה לקדם את רעיונותיו של הרצל בקרב הקהילה. מוריס היה אדם מאוד יצירתי, בנוסף לתכנון ולבנייה של השעון ביפו, הוא גם תכנן את נמל הקישון ושלח את התוכניות לנדיב רוטשילד.
עם עלייתו ארצה של מוריס שנברג היתה מטעמים (מסיבות) פילוסופיים ואנטי-דתיים, הרי שעם השתקעותו ביפו באדמות מול הכפר סומיל (לא רחוק מהמושבה הגרמנית שרונה) ועם הבניה של ר'ח בוסטרוס ביפו (היום רחוב דוד רזיאל), הוא נהיה מעורב מאד בבניית הארץ והפך לציוני בלב ובנפש. מוריס התחתן עם ליבה (אהובה) ונולדו להם 11 ילדים. מתוכם רק 3 שרדו.
 
תמונה 2

 מוריס וליבה (אהובה) שנברג
מוריס ואשתו לא חגגו את חגי ישראל והיו חילוניים גמורים. יחד עם זאת הם הכירו בחשיבות המשפחה והיו משפחה מלוכדת שתמכה זו בזו. מוריס היה נעדר רבות מהבית עקב נסיעותיו לחו"ל (פעם היה לוקח שבועות להגיע ממקום למקום) וליבה ניהלה את משק הבית והטיפול בילדיהם האהובים. הם ניסו להקנות לילדיהם את הטוב ביותר, לרבות חינוך טוב ואהבה רבה. מוריס נפטר בשנת 1939.   

בוריס (דב), שנולד בשנת 1887, היה בנו בכורו של מוריס וליבה שנברג. מתוך 11 ילדים שאמו ילדה נותרו הוא ושתי אחיותיו. היו אז הרבה מחלות, שלא תמיד ידעו הרופאים לטפל בהן. חלקם מתו בינקותם (תינוקות) וחלקם בוגרים יותר. בוריס עבד יחד עם אביו, בחנות לדברי הלבשה והנעלה (נעליים) מיובאים ותכשיטים. החנות המפוארת עברה מרחוב בוסטרוס לרחוב הרצל, פינת רחוב יפו בתל-אביב (שאז כבר התחילה להיבנות) ונקראה "שנברג ובנו".
 
בוריס נשא לאישה את מינה לבית אפוטקר, שהגיעה מבוקרשט (בירת רומניה), קרובה רחוקה של סבתו ונולדו להם 3 בנות: צילה, דורה (אמא של דניאלה מורג) ולאה. מספרים במשפחה, שכאשר הגיעה מינה אפוטקר באוניה מרומניה ליפו, כדי להתחתן עם בוריס. בוריס בא לפגוש אותה בפעם הראשונה בנמל והתעלף במקום, מרוב יופיה. בוריס היה מראשוני בוני רמת-גן. הוא הקים בה את ביתו בשנת 1931. הוא היה אמן בנפשו, חובב גנים נלהב, שזכה בפרסים רבים על עיצוב גנים.
 

סיפור ידוע במשפחה הוא, שמדי פעם כאשר שלוש הבנות (צילה, דורה ולאה) של בוריס ומינה היו משחקות בגינה הגדולה והמופלאה שלהן, הן היו רואות עוברי אורח, שעצרו ועשו פיקניק להנאתם בגינה! לא עלה על דעתם של עוברי האורח כי זו גינה פרטית, כה יפה וגדולה הייתה שחשבוה לגינה ציבורית. בוריס ואישתו מינה היו מעורבים ופעילים ברמת-גן. מינה אף היתה הנשיאה של "הליגה למלחמה בשחפת", כיום המחלה נדירה.

מינה עבדה עם בוריס בחנות ומספרים כי בכל הנוגע לחשבונות היא הייתה הבקיאה מביניהם והייתה סוחרת ממולחת.
 
בוריס ומינה גידלו את בנותיהם באהבה רבה, תוך תשומת לב לחוזקות של כל בת. הם אף שלחו את דורה אמא של סבתא ממי ללמוד תפירה בגרמניה וראו חשיבות עליונה בהשכלתן של הבנות (דבר שלא היה כל כך שכיח בתקופה זו). הבת האמצעית דורה (נולדה בשנת 1913) התחתנה עם עזריאל לבית זילברמן ובתם הבכורה היא דניאלה מורג (נולדה בשנת 1937), סבתי האהובה, שכל הנכדים קוראים לה סבתא ממי. לסבתא ממי נולדו עם השנים אחות ואח.
 

עקב תפקידו הצבאי של האבא (עזריאל זילברמן) בצבא הבריטי ולאחר מכן בצה"ל, נדדה המשפחה רבות בישראל. לכן היה חשוב מאוד לשמר את הלכידות המשפחתית הגרעינית. סבתי מספרת כי היתה מאוד דואגת לאחיה הקטנים, שמרה עליהם, שיחקה איתם ואף לקחה אותם איתה לכל פעולותיה בצופים ועם החברים למרות שהיתה גדולה מהם בשנים רבות.

לאורך השנים ועד שסבתי כבר היתה תלמידה בבית הספר, היתה במשפחת שנברג דחיה גדולה מכל ערך דתי או מסורתי, כתוצאה מאותו כעס עמוק שהיה למוריס שנברג כלפי משפחת אמו החרדית (כאמור, סבו כפה על הורי מוריס גירושים מסיבות דתיות וכך גם ניתק את הבן מוריס מאמו). לעומת זאת, הציונות תפסה מקום מרכזי בחיי משפחת שנברג. המעורבות הקהילתית היתה רבה ומנהגי הדת והמסורת כלל לא התקיימו במשפחה. המשפחה הגדולה היתה מאוד מלוכדת ונפגשה לעיתים קרובות בבית משפחת הסב בוריס והסבתא מינה, ברמת גן. בזמן מלחמת העצמאות של ישראל, סבתא ממי היתה בת עשר והיא זוכרת היטב כיצד הופקדה לשמור על כל בני דודיה וישנה איתם במקלט שבבית הסבא והסבתא ברמת גן.

סבתי (הנכדה הבכורה לבית שנברג) התקוממה נגד חוסר המסורת, חוסר הביטוי לחגים ולמנהגי מסורת אחרים. לדידה היו החגים דרך נוספת ללכידות המשפחה ואחדותה. מלחמתה היתה קשה כי במשפחה לא היו נהוגים כל האירועים הללו. לאט לאט הצליחה סבתי לשכנע את סבתה מינה לחגוג את ליל הסדר. אט אט נכנסו חגי ישראל לבית המשפחה והמשפחה נהנתה מהם רבות.

בבגרותה ועם נישואיה לעזריאל מורג (סבא שלי ז"ל, נפטר בשנת 2013, שאנו הנכדים קראנו לו סבא עיקה) בשנת 1957, הקפידו תמיד לחגוג בביתה של סבתא ממי את כל החגים, כולל ימי שישי בערב, בארוחות משפחתיות (סבתא שלי היא בשלנית מעולה!).

סבתי מאמינה שקיום המסורת אינו דווקא תלוי באמונה דתית. המסורת לפי סבתי אומנם מאחדת מאוד את המשפחה, אך ישנם עוד גורמים נוספים שמאחדים את המשפחה כגון: אירועים משפחתיים, ימי הולדת, מסיבת גיוס, פיקניקים וטיולים משותפים. סבתי וסבי האמינו שלצורך גיבוש משפחתי דרושה עבודה מתמדת, לגיבוש ולאחוד בני המשפחה. סבתי ילדה 5 ילדים (אמי נורית היא בתה הרביעית) וכיום יש לה 14 נכדים (ועוד אחד בדרך). עדיין מתקיימות הארוחות של יום שישי, אנו חוגגים יחד את כל החגים ואת כל האירועים והטיולים המשותפים.הערכים שסבתי מנסה להנחיל לנו הנכדים, הם גיבוש חיי המשפחה. אף פעם לא לשכוח בן משפחה ולדאוג כל הזמן שהמשפחה תזרום ביחד, תוך שיתוף וגיבוש מרבי, עם המון אהבה, תשומת לב ואכפתיות רבה. הקשר הזה היה מאד חשוב לסבא ולסבתא שלי.  
אמי, נורית לבית מורג, היא הרביעית במספר הילדים ואני הבן הבכור. במשפחתי הקשרים הדוקים מאוד ביני לבין אחיי (יש לי אח אחד ואחות אחת) וכן ביני לבין המשפחה המורחבת דודים, בני דודים וסבתא. אנחנו נפגשים כל יום שישי לארוחות אצל סבתא ממי, ואם מגיעים לארוחה פחות מעשרים איש, הרי זו נחשבת ארוחה מאוד קטנה! תמיד יש רעש והמולה, הרבה צחוקים ומשחקים ואני מאוד נהנה. בייחוד אני אוהב לשחק עם בני הדודים, כי הם רבים ומגוונים. הבן דוד הכי גדול שלי הוא בן 26 וכבר נשוי והבת דודה הכי קטנה שלי היא בת 3 ויש לי עוד בן דוד שצריך להיוולד השנה. יש לי בן דוד טייס קרב ואפילו בן דוד אחד שנולד בדיוק ביום שבו אני נולדתי (אני גדול ממנו בשעתיים!).אנחנו גם נוסעים לפחות פעם בשנה לטיול משפחתי, בישראל או בחוץ לארץ. סבתא ממי היא שדואגת להכל: גם ליוזמה וגם לארגון ועל כך אני מודה לה מאוד מאוד.
 
משוב של נדב 
אני נהנתי מאוד להשתתף בתכנית "הקשר הרב דורי" ולהכין יחד עם סבתא ממי את העבודה הזו. זה המחיש וחידד לי את חשיבותם של ערכי המשפחה, שסבתא מנסה להנחיל לנו, הנכדים. את החשיבות של להיות משפחה גם בשמחה וגם בעצב. ללא משפחה אני ארגיש מחסור גדול מאוד, ואני מקווה שגם לנכדיי אצליח להעביר ערכים אלו.
 
תודה סבתא ממי!
נדב
 
 תמונה 3
נדב ליד השעון ביפו שתכנן סבא רבא רבא רבא שלו מוריס שנברג

מילון

לצנינים בעיניהם
לא אהבו את זה

טעמים
סיבות

לא צלח בידם
לא הצליחו

ציטוטים

”המשפחה היא הדבר הכי חשוב בחיים. צריך להשקיע ולהיות אכפתי ועם הרבה חום ואהבה.“

”חשיבות ערכי המשפחה - משפחת שיינברג, זילברמן, מורג“

”מוריס תכנן ובנה מגדל זה, וזהו מגדל השעון שעומד ביפו עד היום הזה!“

הקשר הרב דורי