מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מוסיקה לגיל הרך

דורית ועמית בקשר הרב דורי
דורית בעבודה בגן הילדים
סיפורה של דורית מורה לריתמוסיקה בגני ילדים המתאר חוויות מעבודתה בשילוב עם המשפחה
בית ומשפחה
שמי דורית פרי , ילידת מרץ 1949. נולדתי בבי"ח "רמת מרפא" ברמת-גן וגרתי בעיר זו עד לנישואי.
 אבי: דב ז"ל, יליד 1925. בגיל 6 עלה לארץ מפולין (שצ'צ'ין) עם הוריו: גדליהו וצילה קוזלוביץ והיו התושבים הראשונים שהתיישבו על גבעת פועלי הרכבת בגבעתיים. אבי היה הצעיר מבין אחיו: מיכאל, שרה, יונה ומתתיהו, שנהרג בבריגדה היהודית ונקבר באיטליה. אבי התגייס ל"הגנה" ושירת במחלקתו של דודו האגדי. במקצועו היה מסגר. במלחמת העצמאות הוא בנה, בין היתר, את מעטפות השריוניות, שניצבו, יותר מאוחר למזכרת, בדרך העולה לירושלים משער הגיא.
אמי: רות ויט ילידת 1929. בגיל 6 עלתה לארץ מגרמניה (ברלין) עם הוריה חיים וקלרה ויט. המשפחה התיישבה בגבעתיים, במכתש. אמי היא הצעירה במשפחתה, אחות לג'ני, נתן וצילי .
 בגרמניה היה לסבי, חיים ז"ל, בית ספר לילדים יתומים כמו כן שירת במחתרת היהודית. סבתי, קלרה ז"ל, הייתה מורה לשפות. הם הצליחו לברוח מגרמניה ועלו לארץ בשנת 1935 על האנייה  "גליליאה".
לפני כשלושים שנים, נודע לי, דרך ספר שורשים של המשפחה מצד אימא שלי, משפחת במברגר, שאנחנו צאצאים של רש"י ר' שלמה יצחקי, גדול מפרשי התנ"ך (1105 1040) .
הורי התחתנו במאי 1948. במרץ 1949 אני נולדתי ובאוגוסט 1953 נולד אחי ירון.
שם בעלי: דן פרי. יליד פברואר 1944 דור שלישי בירושלים. דני הוא הרביעי מבין חמישה ילדים במשפחתו. דני הוא בעל תואר מהנדס חשמל ואלקטרוניקה.
לדני ולי יש ארבעה ילדים:
ליאור (1973), מהנדס תעשייה וניהול (תואר שני), נשוי ואב לשלושה ילדים: שקד, אלמוג, סער;
 מיכל (1974), רואת חשבון ומשפטנית, נשואה ואמא לשלושה ילדים: עמית (המנחה שלי בפרויקט), יובל, נועה;
עדי (1980), תואר ראשון במחשבים; רעות (1985), סטודנטית לרפואה בטכניון בחיפה;
 מקצוע 
במקצועי, אני מורה לריתמוסיקה (ריתמיקה + מוזיקה)  לגיל הרך, לגילאי 3-6 שנים. בוגרת מדרשה למורים למוסיקה ובעלת תואר b.e.d   במוסיקה לגיל הרך.
ידוע שהריתמוסיקה עוזרת לפתח את המיומנויות הרבות של הילד. היא מפתחת יכולת הקשבה, האזנה, שירה, התייחסות, רגישות וכבוד לזולת, סובלנות, התמצאות במרחב, מוטוריקה עדינה, מוטוריקה גסה קואורדינציה ועוד…
באמצעות המוסיקה מודגש ההיבט החברתי והבין-אישי בין הילדים. הילדים "ממחיזים" את המוסיקה באמצעות תנועה, כלי נגינה ואביזרים שונים ככל העולה על דמיונם.
בשיעורי הריתמוסיקה  הילדים לומדים לקרוא תווים, לנגן על כלי הקשה: דרבוקה, מנענע, תוף מרים, פעמונים, שלישים, קסטנייטות וכן על כלי הקשה מלודיים כמו: מטלופון (מטל=מתכת) ממשפחת הקסילופונים (קסיל=עץ).
כמו כן הילדים לומדים לשיר שירים, להאזין ליצירות מוזיקליות של מלחינים ידועים כגון: מוצרט, בטהובן, באך, שוברט, צ'ייקובסקי ועוד… ומכירים מלחינים ישראלים כמו נועם שריף, נעמי שמר, סשה ארגוב, נורית הירש, אנדרי היידו ועוד רבים וטובים. הילדים לומדים להכיר מלחיני שירים, זמרים ומשוררים ישראליים כמו: נעמי שמר, דתיה בן דור, לאה גולדברג, אריק איינשטיין, נחום היימן ועוד.  הילדים לומדים להתנועע בשטח ולרקוד. לפעמים מוטלת על הילדים משימה להמציא בעצמם ריקוד ובהמשך להציג את התוצאה בפני כל הילדים בגן.
לאחרונה, הכינותי את הילדים לקראת קונצרט התזמורת הסימפונית של ראשון לציון. במשך השנה הילדים שמעו קטעי מוסיקה מתוך  היצירות והכירו אותן (שמיעתית ותנועתית). כמו כן, הם ראו  את תמונות הכלים: כלי מיתר, כלי נשיפה מעץ וממתכת. בהמשך הגיעו הנגנים עם הכלים לגן הילדים הופיעו בפניהם בנגינת קטעי היצירות שהכירו, תוך כדי שיתוף פעולה איתם. השנה הילדים הכירו את המלחין ויוולדי ואת "הסתיו" (חלק מיצירת "ארבע העונות") למדו מתוכו את מבנה היצירה תוך כדי תנועה בשטח והמאפיינים הבולטים בה. הילדים הכירו גם את "מארש הניצחון מתוך"אאידה" מאת ג'וזפה וורדי. יצירות נוספות שהילדים יכירו השנה הן: "ניגון חסידי" מאת נועם שריף, "ברזיליירה" מתוך "סקארמוש" מאת דריוס מיו, "דבקה" מאת נחום היימן וכן את "נצא השדה" מאת נעמי שמר.
 מידי שנה הילדים מכירים עוד יצירות של מלחינים נוספים מכל העולם.
התמזל מזלי ולימדתי גם חלק מהנכדים שלי בהיותם בגן הילדים והראשון בהם הוא עמית לוי, הנכד הבכור שלי, שהוא גם המנחה שלי בתכנית הקשר הרב דורי.
את אהבתי למקצוע אני חבה לגננת  של ילדי הגדולים, רחל אשכנזי. זה היה בירושלים, בשכונת גילה, שם גרנו. אל גן הילדים בשכונה, שהייתה עוד בחיתוליה, לא הגיעה "מנגנת". נודע לגננת שלהם שיש לי אקורדיון בבית ושיש לי רקע מוזיקלי, היא הזמינה אותי אל גנה ונתנה לי את ההזדמנות להתוודע אל מקצוע הריתמוסיקה בגיל הרך. זה היה בשנת 1976.
התאהבתי במקצוע זה והקדשתי את כל מרצי בלימודי המשך וכן בהעברת אהבתי זאת לילדים הרכים ומאז ועד היום , שלושים ושמונה שנים, אני מלמדת את הדור הצעיר ריתמוסיקה (גילאי 3-6 שנים) ומקוה שאני תורמת להתפתחותם של הילדים הרכים, וכן, שאני מצליחה להחדיר בהם את אהבתי זאת.
 "מוזיקה שומעים בכל מקום,
מוזיקה בכל דקה יום יום.
                     יש המון צלילים סביב,וצריך רק להקשיב
          מוזיקה בכל מקום". דתיה בן-דור

מילון

מטלופון
מטל - מתכת, קסילופון שעשוי ממתכת

ציטוטים

”"מוזיקה שומעים בכל מקום"“

הקשר הרב דורי