מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מוישיק היה איש חינוך שאוהב את ישראל

סבתא ואני בטקס האזכרה השנתי בנהריים
אורי רייניץ
סבתא מספרת לאורי

סבא מוישיק שלא הכרתי

1948-2005

נולדתי שנתיים לאחר מותו של סבא אני מכיר רק את דמותו הנשקפות מכל התמונות שבבית של סבתא ולכן אני רוצה להכיר את סיפור החיים של סבא יותר מקרוב.

מוישיק גדל בכפר הס. להורים היה משק חקלאי והוא עזר במשק. הוא סיים את הבית ספר יסודי בתל מונד, תיכון רופין וסיים תואר ראשון בפסיכולוגיה באוניברסיטה בר אילן. בשנת 1996 התגייס והיה קצין בגדוד 202 בצנחנים השתתף במלחמת ששת הימים ויום כיפור. סבא שלי היה איש חינוך איש של שלום ואהבת הארץ

סבא שלי בארגון שראל

ארגון שראל הוקם בשנת 1982. בתחילה הוקם כארגון בלתי פורמלי ובמשך הפכה לעמותה. מקימה של שראל הוא אהרון דוידי. היוזמה להקים את שראל התחילה בעקבות מלחמת לבנון (שלום הגליל). יישובי הצפון  נקלעו למחסור בידיים עובדות. החקלאות נפגע מכך מאוד. דוידי בזכות קשריו פנה ליהודי התפוצות לבוא להתנדב ביישובי הצפון לסיעה לתושבים בעבדות החקלאיות. תחושת העזרה של המתנדבים והקשר שיתחזק עם הארץ מצד המתנדבים עודד ואפשר לדוידי לפתח את המיזם וכך להגדיל את תחומי התנדבות גם לצה"ל ולפרויקטים אחרים בהם היה צורך בעזרה

תמונה 1

(בתי חולים, בתי אבות)

בשלב הזה דוידי פנה לסבא לעזור בהתנדבות לפזר את עבודת המתנדבים בין הבסיסים השונים בהם הייתה דרישה לעזרה לדוגמא: אפסנאות, תחזוקה. סבא המשיך לעבוד במשק ובמקביל התנדב בשראל.

תמונה 2

דוידי הציעה לחזור לפתח קריירה צבאית ולהיות חלק מיחידת שראל שתהפוך ליחידה צבאית. במהלך שירותו בשראל מוישיק נסע בעולם לקהילות יהודיות סיפר על ישראל ושראל והצלח לשכנעה את היהודים להתנדב לשראל. סבא היה עבורם דמות הצבר הישראלי בחספוס בהומור והמראה שלו והווה עבורם סמל לישראליות. במהלך השנים עברה האחריות לניהול שראל למוישיק והוא פיקד על כ- 40 חיילים. לכל קבוצות מתנדבים הוצמד חייל שדיבר בשפתם, וליווה אותם בכל התקופה ששהו בארץ: עבודה בבסיסים, טיולים, הרצאות וכ"ו.

הערך המוסף שקיבלו המתנדבים כלל חוויה ישראלית כמו אירוח בבתים ישראלים בסופי שבוע, מסיבות ואירועים חוויתם שהיוו עבורם את תחושת הישראליות בחיזוק הקשר של היהודים בתפוצות עם היהודים בארץ. עם השנים אוכלוסיית המתנדבים השתנתה מבוגרים לצעירים. שראל קיבלה שינוי תדמתי לטובה בשפני היהודים הצעירים בגולה. היחידה גדלה יותר בעקבות הביקוש להתנדב. ובשנת 1992 הקימו בעקבות העלייה מחבר העמים אולפנים ללימוד עברית. פעם בשנה נערך טקס רב משתתפים. אירוע שיא עבור המתנדבים ביחידת שראל.

תמונה 3

סבא כפי שתיארה שרון – קצינה ביחידה

מוישיק היה דמות אהובה על החיילים והמתנדבים היה לו הומור טוב וישירות. מוישיק היה דבק במטרה – "המטרה המקדשת את האמצעים", היה קשה לעמוד בפניו. שראל עבור סבא היה תפקיד הוא אהב את הרעיון של החוויה הישראלית השורשית כל כך ולכן זה היה קשר מפרה.

תמונה 4

תמונה 5

קישור לאתר "בין ההדרים"

הזוית האישית

אורי: נהניתי מהעבודה ולא הרגשתי שאני במסגרת בית הספר. למדתי דברים חדשים שלא ידעתי על סבא שלי. מאחל לסבתא שיהיו לה הרבה נכדים ונינים.

סבתא מיכל: נהניתי והתרגשתי לעבוד עם אורי וללמד אותו על סבא שלו שלא הכיר. מאחלת לאורי שהסיפור על סבא יהיה משמעותי עבורו ויתרום לו בהמשך דרכו.

מילון

מורשת מוישיק
הדברים שסבא מוישיק האמין בהם ורצה להעביר לדורות הבאים – ציונות, התנדבות אהבת הארץ והאדם.

ציטוטים

”"שב קרוב לשולחן"“

הקשר הרב דורי