מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מה עושה משפחה ישראלית באירן?

שליחותו של הסבא מנחם יעקובי כמדריך חקלאי באירן

השאה הפרסי – מוחמד ריזא פהלווי, שלט בפרס בין השנים 1941 – 1979. בעת שלטונו נרקמו  קשרים דיפלומטיים עם ישראל בתחום צבא, כלכלה, חקלאות בניה ועוד. בשנת 1963 פקד רעש אדמה את חבל קזווין. האזור כולו חקלאי ועני מאוד. תה"ל (תכנון המים בישראל) התבקשה להכין תוכנית לשיקום האזור ע"י ממשלת אירן. חברת תה"ל (תכנון המים לישראל)  ערכה קידוחים באזור ומצאה מים רבים שאפשרו לפתח את האזור ולשם כך נשלחו מהארץ מומחים בשטחי תכנון המים, ארגון, שיווק וכן מדריכים  חקלאים ישראלים. כמדריך חקלאי, יצאתי בשלהי 1966 לפרס. בעיר קזווין היה מרכז הפרויקט החקלאי, ובה גרנו כל הישראליים, כ-60 משפחות. קיימנו חיי קהילה, בית-ספר, גני ילדים, וחגגנו יחד את כל חגי ישראל. מקורות המים שהיו באזור עד אז היו הקנטים.  קנט הוא מקור מים שנמצא ע"י חפירה  לרגלי ההרים  ומובל לכפר ע"י מנהרה שחצובה ע"י אדם. את האדמה של החפיר מוציאים ע"י פירים שנחפרים כלפי מעלה ויוצרים תילים על פני השטח. הזרימה חייבת להיות איטית אחרת היא גורמת למפולות. את המפולות היו מתקנים ע"י חישוקים עשויים מחמר ומועברים בתוך כבשן ליבוש. בתמונות נראה בני , אורי, ליד הכבשן ועם אחד החישוקים.
תמונה 1
החומר להסקת הכבשן הוא מן צמח הדומה לסירה קוצנית שנמצא שם הרבה בשדות. את השדות היו משקים  בתלמים. הגידולים היו: סלק סוכר, תפו"א, חיטה ועוד. היבולים בהדרכתנו גדלו  פי 4 לפחות. באזור היה גם מפעל להפקת סוכר. בשטח נטעו מטעים של תפוחי עץ, שזיפים ואפרסקים שאת השתילים הביאו מהארץ. לאורך הדרכים שבין הכפרים, נמצאים מבנים הקרויים צ'אי-חנה. אלו בתי תה, הפרסים שותים אותו חריף, חם ומתוק, ומוצצים קוביות סוכר. כל הצרכים שדורשים מים נעשים ליד הקנט.  כביסה, שטיפת כלים ורחצה. הים הכספי מימיו מתוקים. מאחר ולא האמנו בדקנו ואכן נכון הדבר.
בתמונה רואים קבוצה גדולה של דייגים מושכת רשת דייג שנפרסה בלילה.
תמונה 2
אזור הים הכספי מפותח ומטופח מאוד. ישנם מלונות שחורשות וגנים יפים סובבים אותם. חקלאים פרסים- המאפיין את כולם זה הלבוש: חליפות מטולאות שעברו מספר לא מועט של בעלים, התה שהולך איתם תמיד לכל מקום והאת  שאיתה הם מבצעים את כל הפעולות החקלאיות. לסיכום-אנשים נחמדים מאוד.
תחבורה- נעשתה  בג'יפ לנדרובר. ברכב זה נסענו לעבודה כשהכפר האחרון היה במרחק 80 ק"מ מהעיר קזווין. בבוא החורף יורד בקזווין שלג שנמשך שבועות לא מעטים. ילדינו שחקו בשלג. השלג שמכסה את גגות הבתים עלול למוטט אותם אם לא יפונה. אני מפנה את השלג מגג ביתנו.  בפרס אישה מוסלמית לא יוצאת מפתח ביתה ללא כיסוי בצ'דור (רעלה). בתקופת השאה אפשר היה לראות ברחוב בטהרן אישה עטופה בצ'דור ולידה אישה בלבוש מערבי. העוזרת שלנו, שמה סימה הייתה יוצאת לרחוב בתלבושת תקנית  רק שהצ'דור מכסה את כל פניה. לאחר נפילתו, ועלייתו של חומייני, את מקום פסליו תופסות תמונותיו של הצורר החדש.  נקווה שבקרוב ימצא עצמו עולה בדהרה  השמימה ככל קודמיו.
משוב
הנכד עילי- אני נהניתי לעבוד וללמוד על פרק אחד מחייו של סבי. מבחינתי כל סיפור שהוא מספר מעניין, כך שכשאני עובד על להעלות אותו על מצגת ובעצם כאילו קורא אותו כל שבוע מחדש-מה טוב!
סבא מנחם- חוויה גדולה הייתה לי לעבוד וללמוד מקרוב מנכדי על אפשרויות הטכנולוגיה המתקדמות שהתפתחו מיום חובשי את ספסל הלימודים ועד היום. אנחנו מודים לאיילת המנצחת על המלאכה,  אפרת על התמיכה במחשבים, העוזרת לצידן עידית ובכלל לכל המשתתפים בפרויקט המחשבים.           
 

מילון

תה"ל
חברת תה"ל, (בראשי תיבות משמה המלא: "תכנון המים לישראל בע"מ"), היא חברה שתכננה את מרבית מפעלי המים בישראל וכן מפעלים נוספים בעולם.

ציטוטים

”מאפייני החקלאי הפרסי: חליפות מטולאות, התה שהולך איתם לכל מקום והאת שאיתה מבצעים פעולות חקלאייות.“

הקשר הרב דורי