מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מה הקשר בין יונים, שחייה ודגל ישראל…?

סבא פינחס נזכר ומספר על ילדותו ונעוריו ברוסיה.

"גדלתי בבית יהודי מסורתי. סביי היו רבנים ובבית הייתה אווירה של מסורת ואהבת ארץ ישראל, למרות שהיא עדיין לא קמה. התפללנו שירושלים תהיה שלנו. התפילה הייתה רק בעברית וחלק ממנה אפילו לא הבנתי".  כשהייתי בן 9 , בשנת 1947, גנבתי מאמא סדין לבן וציירתי עליו את דגל ישראל. מצאתי את ציור הדגל בחוברת לילדים. בתקופה הזו בישראל התרחשה מלחמת העצמאות והידיעות על כך עברו בכל העולם. הכותרות היו: "גיבורי ישראל נלחמים על עצמאותם". "היינו משפחה מלוכדת מאוד. משום שבכל יום שישי, לא משנה אם זה בשלג / בגשם או בקיץ / גם בחגים, היינו נוסעים לסבא ולסבתא. והיום כל הנכדים באים אלי בימי שישי וחגים".
 
שנת 1950. סבא פנחס בן 12. זמן מתאים לגידול יונים. כמה? בערך 200 בשובך גדול. "הגידול לקח זמן רב, זה עזר להרגשה טובה יותר כי בשנה זו, אבי נפטר". "כשנתיים לפני כן, כל הזמן הלכתי לשכנים שגם הם גידלו יונים. למדתי מהם והתעניינתי. הרגשתי שאני יכול להרוויח קצת כסף ובינתיים למדתי את זה והתחלתי על גג המחסן של ביתי לבנות שובך. מכמה יונים בודדות, במשך הזמן הגעתי ל-200 יונים לערך. זה היה התחביב האהוב עלי ביותר". 
 
תחביב נוסף שלי היה שחייה. בחורף, במינוס 26 מעליות צליוס, בעיר מוסקבה אשר ברוסיה, בחורף הקר, המושלג, לא הייתה לי אפשרות ללכת לבריכות. לכןמצאתי פתרון: הייתי יורד לאגם קפוא שמכוסה כולו בקרח,ביחד עם חבריי, היינו חורטים במרכזו חור בקוטר מטר בערך והיינו קופצים לתוכו, משחקים ונהנים ואפילו-לא נהיינו חולים ! עד היום , תחביב השחייה נישאר לי-אפילו בחורף הקר של ישראל!" בכל היום, אני הולך מידי בוקר לים (שאותו אני מאד אוהב) ושוחה בו כק"מ שלם!
 
עם סיומו את הלימודים באוניברסיטה וקבלת דרגת קצין (סגן). סבא קיבל תואר בהנדסה אזרחית ובמקביל גם את דרגת הקצין. עד פרישתו של סבא לגימלאות, זה היה ה"תחביב" העיקרי שלו. "עבדתי כמהנדס בניין , בניתי אולמות ספורט, בתי ספר, וכן עסקתי גם בעבודות שיפוצים.
 
הנכדה נועה מספרת: "סבא שלי, כך הבנתי, היה הראשון ממשפחתו {שדרך- אגב הייתה גדולה מאוד} שעלה לארץ-ישראל כשהפכה להיות מדינה עצמאית". בעבר, לא הסכימו למשפחתו לצאת לארץ- ישראל, לכן, סבי וסבתי ז"ל, עשו שביתת רעב. אמי, הייתה בת חמישה חודשים, ובזכות הצרחות שלה, אישרו להם לצאת ונתנו להם אשרה לישראל". קישור לבלוג

מילון

חוק בל יעבור
משהו שחייב להתבצע/ להתקיים

ציטוטים

”ברכת העץ לאדם: "שהצאצאים שלך, יהיו יפים ומוצלחים ממש כמוך".“

הקשר הרב דורי