מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהקטן לגדול

בביקור בבית התפוצות
סבתא בטיול משפחתי בקרואטיה
סיפורי עלייה ואהבה של סבתא מרינה

מהקטן לגדול

העלייה לארץ של סבתא וסבא התחילה כרעיון של אימא, שרצתה לעלות לארץ ישראל.

אמא שלי, נולדה בדונצק וחייה שם 13 שנה. באותה תקופה הסוכנות  פתחה בעיר דונצק  בית ספר לילדים יהודים, שם סיפרו על מסורת ותרבות של ארץ ישראל ועל העליות השונות. אמא שלי התאהבה בסיפורים המרתקים על ארץ ישראל, הלא מוכרת, והחליטה להכיר אותה מקרוב. בדצמבר  1993 היא הצטרפה לפרויקט "נעל"ה" והגיעה לארץ  כדי ללמוד ולקבל תעודת בגרות ישראלית.

כל המשפחה דאגה מאוד לאימא שלי, כיוון שהייתה עוד ילדה.

סבתא פחדה שיקרה לה משהו, והיא התגעגעה אליה מאוד עד כי לא ישנה בלילות. בביתם שמעו יותר ויותר סיפורים על ארץ ישראל, ויום אחד כולם החליטו לעזוב את העיר דונצק ולהתאחד עם הילדה שבארץ ישראל. החלטה זו לא הייתה קלה, כיוון שלסבא ולסבתא הייתה עבודה טובה, חברים, משפחה, בית בדוניצק ומה יהא בעתיד?

תמונה 1

ההתלבטות לגבי העלייה נמשכה שנתיים,  והחיים  בדונצק  נעשו קשים מיום ליום. היה חשש כבד למלחמה, ולכן ב25 באוקטובר 1995, כל המשפחה של אמא עלתה לישראל. הם היו 7 אנשים: סבא, סבתא דוד שלי שהיה ילד קטן וארבעה קשישים (ההורים של סבתא וההורים של סבא).

בישראל המשפחה  התמקמה בקיבוץ גברעם שבדרום, לא רחוק מאשקלון.(בקיבוץ זה התגוררה אמא). הם אהבו את המקום ושמחו שסוף סוף כולם ביחד. הם שכרו דירה באשקלון כדי להיות קרובים לביתם, וסבא וסבתא שלי התחילו ללמוד עברית באולפן.

סבא שלי הוא מהנדס במקצועו, וכדי להתקבל לעבודה במקצוע הוא נאלץ לעבור קורסים והשתלמויות רבות. סבתא התחילה לעבוד בגברעם ועד היום היא עובדת שם. לסבתא ולסבא שלי היו חיים קשים, אבל הם אף פעם לא ויתרו ולא התלוננו.

כך החיים התגלגלו, סבא וסבתא עבדו, אמא פגשה את אבא, נולדנו אני ואחותי וכולם שמחו מאוד על שמצאו את הבית והקימו משפחה לתפארת בארץ ישראל.

 ארמון הנישואים

יש לי סבתא מדהימה, לי ולסבתא יש קשר מיוחד מפני שאני הנכדה הבכורה. הייתי נכדה יחידה ללא אחים או בני דודים כ- 6 שנים. סבתא אוהבת לספר לי את הסיפורים שלה ואני אהבתי לשמוע אותם.

כשסבתא הייתה בת שמונה עשרה היא הלכה עם חברתה לתאטרון, שם פגשה את סבא שלי. בהפסקה, סבתא וחברתה רצו לצאת להתאוורר, וכאשר הן עמדו בחוץ סבא וחברו התחילו לדבר איתן, וכך הם הכירו. אחרי ההצגה סבא שלי ליווה את סבתא שלי לביתה, ומאז המשיכו להיפגש.

סבא וסבתא למדו באוניברסיטה, עשו יחד עבודות ועזרו האחד לשנייה בלימודים. כשסיימו ללמוד טיילו ביחד, בילו בקולנוע ואהבו מאוד הרפתקאות. כאשר הם סיימו את הלימודים – סבא הציע לסבתא נישואין.

כמה חודשים לפני החתונה סבתא תפרה שמלה ולסבא קנו חליפה. סבא הלך לחנות ובחר לסבתא ולעצמו טבעת. בזמן החתונה הם חתמו על מסמך שבו הם הסכימו להיות בעל ואישה, והחתונה התקיימה בארמון נישואים. זאת הייתה מסיבה גדולה ושמחה. האורחים רקדו ונהנו, וכעבור חודש וחצי סבא וסבתא נסעו לסוצ"י לירח הדבש.

תמונה 2

הזוית האישית

סבתא אנה ונכדתה דניאלה נפגשו בתכנית הקשר הרב דורי ויחד תיעדו את סיפורה של סבתא.

דניאלה: יש לי סבתא מדהימה, לי ולסבתא יש קשר מיוחד מפני שאני הנכדה הבכורה. הייתי נכדה יחידה ללא אחים או בני דודים כ- 6 שנים. סבתא אוהבת לספר לי את הסיפורים שלה ואני אהבתי לשמוע אותם.

מילון

פארום
פארום (ברוסית: Паром, בתרגום לעברית: "מעבורת") היא הצעה של תאגיד החלל הרוסי "אנרגיה" לחללית רב-שימושית שתחליף את חללית האספקה הבלתי מאוישת מסוג פרוגרס. (וקיפדיה)

זאגס
ארמון נישואים - אולם ארועים בו מתקיימות מסיבות הנישואין

נעל"ה
נעל"ה (נוער עולה לפני הורים), היא תוכנית של משרד החינוך להשגת תעודת בגרות ישראלית לבני נוער זכאי חוק השבות מרחבי העולם היהודי. נעל"ה היא תוכנית המאפשרת לצעירים וצעירות יהודיים מרחבי העולם ללמוד במשך שלוש עד ארבע שנים בתיכונים בישראל ולקבל תעודת בגרות ישראלית, והתוכנית בנויה כך שאין כל צורך בעברית כתנאי מקדמי ללימודים בתוכנית. התוכנית במימון מלא של משרד החינוך הישראלי ולכן היא בחינם למשתתפיה. המימון למשתתף בתוכנית כולל כרטיס טיסה לתוכנית (מכל יעד בעולם), מימון מלא של הלימודים, ספרים, מחברות כלי כתיבה, ביטוח רפואי, לינה בתנאי פנימייה, דמי נסיעה בישראל, דמי כיס, תקציב ביגוד, כרטיס חיוג ועוד.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”אל תיהיה צודקת תיהיה חכמה“

הקשר הרב דורי