מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהפכים בתקשורת ובאינטרנט החברתי

אני וסבי, במפגש הראשון של הקשר הרב דורי.
סבא בן 3 בשלג. הפעם היחידה שירד שלג בעכו.
עד כיתה ג' חיי הסב ללא חשמל, טלפון ורדיו. והיום הוא שולט במערכות האינטרנט והתוכנה.

שמי הפרטי יוחנן, כשנולדתי חיפשו שם עברי קרוב ככל האפשר לשמו של סבי מצד אבי שנפטר בשואה, שמו היה "ינו". שם משפחתי קיברי, שם משפחתו של אבי בהונגריה היה KOVARI (שפירושו בהונגרית כפר, מצודה). אבי החליט שהוא רוצה לעברת את שמו ופנה לפקיד משרד הפנים שהיה יהודי דתי שאמר לו שיש בעברית את המילה "קיברי" שפירושה פת לחם מקמח לא מנופה – פת קיבר, והפת שלי זה קיברי. לצערי מעטים מכירים את הביטוי הזה.

הורי נפגשו במחנה פליטים באיטליה בהתארגנות לעלייה לא חוקית לארץ, הם נישאו שם. האנייה שבה ניסו לעלות ארצה נתפסה על ידיי האנגלים והוריי הגיעו למחנה מעצר בקפריסין. לאחר יותר משנה הגיעו ארצה ונקלטו בקיבוץ תל-יוסף. חודשים מעטים לאחר מכן נולדתי בבית חולים עפולה. נולדתי בא' סוכות 1947.

להורי לא היו קרובי משפחה, לאמי הייתה אחות קומוניסטית שכעסה על אמי שלא הצטרפה לפעילותה בהונגריה ולכן החרימה אותה. שנים רבות התחננתי להורי שאני רוצה אח, הם התלבטו בגלל היכולת הכלכלית ולבסוף בגיל 9.5 נולד אחי.

הורי עזבו את קיבוץ תל יוסף כשהייתי בן שנה בגלל יחס משפיל מוותיקי הקיבוץ לפליטים מהשואה. הם עברו לבית ערבי נטוש לפאתי העיר עכו רחוק מכל בית אחר. שם התגוררנו עד לכיתה ג' ללא חשמל, ללא רדיו, בחורף הבית היה מוצף במים ויצאנו מהאגם שהקיף אותנו בדילוגים מאבן לאבן. הבית הכיל שרותי "בול פגיעה", מטבח וסלון משותפים. את המזון קנו בעזרת תלושים במשורה.

בגיל שלוש בשלג,  הפעם היחידה שירד שלג בעכו

תמונה 1

השכן בקומה התחתונה גידל ברווזים למאכל, אני שיחקתי עם האפרוחים שלהם. באחד מאירועי המשחק אני רציתי שהם ילכו בשורה אחרי אימם ובמסגרת האילוץ חלק מהאפרוחים נפחו את נשמתם. היה רעש גדול עם השכן שדרש תשלום עבור האפרוחים ועבור בני בניהם שהיו במידה ולא נפחו את נשמתם.

אמי עבדה כעוזרת גננת ואני הייתי בגן שהיא עבדה בו, היא הייתה מאוד מוכשרת והגן היה עטור בעבודותיה היפיפיות.

אני זוכר אירוע בגן – לקחתי קופסת קרטון גדולה וציירתי עליה כפתורים של רדיו, נכנסתי לקופסה וקיריינתי, כל הילדים התרגשו מאוד. בכיתה ג' עברנו לגור בשיכונים של עכו – בית חדש עם חשמל וחצר בלי שלוליות בחורף, עץ תאנה ענק בכניסה, ערוגת תותים בקיץ, שכנים רבים- גן עדן. עברתי מבית ספר "התומר" ל"עלייה השנייה". בהמשך למדתי בתיכון המקומי שצעד את צעדיו הראשונים ולכן כיתות יא'-יב' מגמה ריאלית לא היתה בנמצא ועברתי לתיכון קריית חיים.

התגייסתי לצה"ל שם שירתתי כקצין תותחנים. השתתפתי במלחמת ששת הימים בסיני, מלחמת ההתשה ובמלחמת יום כיפור ברמת הגולן. פיקדתי על גדוד תותחים במסגרת האגד הארטילרי של רמת הגולן במלחמת לבנון הראשונה.

בסיום שירותי בסדיר למדתי בטכניון חיפה ונכנסתי לעבודה ברפא"ל שם עבדתי 43 שנים. עבודתי הייתה גדושה באתגרים טכניים ואירגוניים. בין היתר ניהלתי יחידות בהיקף של מאות אנשים ופרויקטים בהיקף כספי של מיליוני שקלים.

במהלך עברתי מספר מהפכות, הראשונה – הוחתמתי בתחילת עבודתי על סרגל חישוב וסיימתי עם מערך של מחשבים עם תיב"ם (תיכנון בעזרת מחשב) שהתכנון מובא מהמקלדת להדפסה מרחבית בזמן אמיתי. השנייה – שהתחלתי ללמוד מחשבים לקח לקבל תשובה לתוכנה ששלחתי לפחות שבוע והיום מקבלים את התשובה מיידית.

הזוית האישית

סבא יוחנן: הייתה חוויה לפגוש את הסבים והסבתות עם נכדיי תוך העלאת זכרונות מילדותי. נכדתי הופתעה מחלק מהסיפורים שלא הכירה. האווירה במהלך המפגשים הייתה טובה והורגשה ההכנה של הצוות המארגן. אזכור את האווירה הטובה במהלך המפגשים והכרה מבפנים של כיתות הלימוד.

אני, נגה: תכנית "הקשר הרב דורי" היא תוכנית מעניינת ומרתקת שבזכותה הכרתי לעומק את סבי ואת סיפור חייו. בזמן התהליך הכרתי גם את הסבים והסבתות של חברי לכיתה. המפגשים קרבו ביני לבין סבא שלי ובזכותו למדתי להיות סבלנית ולהשתמש במחשב בצורה יותר חכמה. המפגשים שאהבתי במיוחד היו המפגשים שאני וסבי עבדנו עם אנשים אחרים, ילדים או מבוגרים. תמיד אזכור את הפרויקט הזה ואני מאוד מקווה שגם שאני אהיה מבוגרת עדיין הפרויקט הזה ישאר.

מילון

פת קיבר
פת־קיבָּר הוא לחם גס שלא הוצאו ממנו הסובין או שרובו סובין.הסובין נחשב לחומר גלם הנחות ביותר לאפיית לחם, אחריו במעלה לחם השעורים, והראשון במעלה לחם חיטה. פת קיבר מופיעה לראשונה במקורות התלמודיים, במסכת פסחים דף מב עמוד א'. בעניין זה אומר התלמוד "ג' דברים מרבין הזבל, כופפין את הקומה ונוטלין אחד מחמש מאות ממאור עיניו של אדם ואלו הן פת קיבר וכו'" על פי מאמר תלמודי זה, פת קיבר קשה לעיכול הגוף ומשום כך גורמת למחלות ולהזדקנות הגוף. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לצערי, מעטים מכירים את הביטוי פת קיבר“

הקשר הרב דורי