מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהמעברה בבית שמש

אני ודוד בתכנית הקשר הרב דורי
דליה עם אביה ואחיה
הינו פוחדים, היו נכנסים אלינו קיפודים, נחשים ועקרבים

סבתא דליה סומך מספרת לנכד דוד גורביץ:

"אני נולדתי בעירק בשנת 1949. להורי משפחת ששון. הייתי בת שנה כשהורי החליטו לעלות לארץ ישראל בשנת 1951.

גרנו במעברה בבית שמש, באוהלים ופחונים, בלי חלונות ובלי דלתות. אמי שמה בדים על הפתחים, במקום חלונות ודלתות. זוכרת שהינו מפחדים כי היו נכנסים אלינו קיפודים, נחשים ועקרבים ואבי היה צריך לשמור עלינו. אבי היה קם בבוקר מוקדם כדי לבדוק את הבגדים שאנחנו לובשים וגם את הנעליים, הוא בדק כל פריט, שלא יהיו עקרבים בנעליים או בבגדים.

מעברת בית שמש "העיר  הוקמה ב-כ"ז בכסלו ה'תשי"א 6 בדצמבר 1950 כמעברת הר-טוב, שנקראה על שם המושבה הר-טוב, שהוקמה על ידי עולים מבולגריה על האדמות שעליהם יושב היום המושב נחם. המושבה ננטשה במלחמת העצמאות והיום קרויים על שמה רחוב בבית שמש ואזור התעשייה הר-טוב. בשנת 1953 שונה שמה של "מעברת הר-טוב" לשם "בית שמש". בימיה הראשונים של בית שמש, גרו בה בעיקר עולים מאיראן, עיראק, צפון אפריקה, ורומניה ובמהלך השנים הגיעו לעיר גם עולים מאתיופיה, רוסיה וארצות הברית. בשנת 1952 עברה המעברה למבני קבע וב-25 ביוני 1991 י"ג בתמוז ה'תשנ"א קיבלה בית שמש מעמד של עיר." (ויקיפדיה)

במשך הזמן התקדמנו, עברנו לגור בשיכון, דירה של חדר וחצי יחד עשרה, שבעה אחים, ההורים וסבתא. אבי עבד בבית חרושת של מלט. לאחר מספר שנות עבודה, כבר הייתי גדולה, אני זוכרת, שפיטרו את אבי מבית החרושת ואז עזבנו את בית שמש ועברנו לתל אביב.

בתל אביב, גרנו ברחוב פדויים. הייתי בת 17. שם הכרתי את בעלי, בגיל 17 התחתנתי. גרתי בתל אביב 35 שנה. לאחר שנים רבות התגרשתי ואז עברתי לגור בבת ים ליד הבן שלי.

תמונה 1

היו לי שני אחים תאומים. שני אחי התאומים הקטנים במשפחה, הגיעו לגיל בר מצווה, לצערנו חודש אחרי חגיגת הבר מצווה, אחד מהם, דוד נהרג בתאונת דרכים. הורי נפטרו בשנת 2007.

היינו משפחה מרובת ילדים כולל סבתא שגרה איתנו, גרנו כולנו יחד בחדר וחצי. היינו אוכלים  במשך כל השבוע לחם מרוח במרגרינה וריבה. רק פעם אחת בשבוע, היינו אוכלים עוף. פעם בשבוע אבי היה מכין לנו הילדים, שקיות עם סוכריות ומביא לנו.

מתכון של אמא: בצק ממולא חומוס

מצרכים: 5 בצלים, חומוס, כמון, ק"ג קמח, 2 ביצים, קצת מלח, 8 כפות שמן, מים לפי הצורך

אופן ההכנה: מטגנים את הבצל, לוקחים את החומוס, מערבבים עם הבצל, מוסיפים כמון וקצת מלח. לוקחים את הקמח, מערבבים עם 2 ביצים, 8 כפות שמן ומים לפי הצורך. מחלקים את הבצק לארבעה חלקים, פותחים אותו וממלאים בחומוס ומטגנים.

תמונה 2

אני גרה היום בבת ים, והיום אני מאושרת ומבלה עם הנכדים. אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדי, דוד גורביץ ויחד מעלים סיפורים ולומדת ממנו לעבוד על המחשב.

תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ה מורה מובילה יעל אריאן, ביה"ס בן גוריון בת-ים

מילון

מעברת בית שמש
העיר הוקמה ב-כ"ז בכסלו ה'תשי"א 6 בדצמבר 1950 כמעברת הר-טוב, שנקראה על שם המושבה הר-טוב, שהוקמה על ידי עולים מבולגריה על האדמות שעליהם יושב היום המושב נחם. המושבה ננטשה במלחמת העצמאות והיום קרויים על שמה רחוב בבית שמש ואזור התעשייה הר-טוב. בשנת 1953 שונה שמה של "מעברת הר-טוב" לשם "בית שמש". בימיה הראשונים של בית שמש, גרו בה בעיקר עולים מאיראן, עיראק, צפון אפריקה, ורומניה ובמהלך השנים הגיעו לעיר גם עולים מאתיופיה, רוסיה וארצות הברית. בשנת 1952 עברה המעברה למבני קבע וב-25 ביוני 1991 י"ג בתמוז ה'תשנ"א קיבלה בית שמש מעמד של עיר.

ציטוטים

”אבי היה קם בבוקר מוקדם לבדוק את הבגדים והנעליים, שאין בהם עקרבים“

הקשר הרב דורי