מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא בטי עולה בעליית הנוער

נועם ואפרת
סבתא בתיה כיום בת 92 (2017)
סבתא בטי עולה ב"עליית הנוער"

שמי נועם טל, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי עם אפרת. אפרת סיפרה לי את סיפורה של אמא שלה, היא סבתא רבתא  בתיה ישי. סבתא רבתא בטי – בתיה היום בת 92 שנה.

תמונה 1

אפרת מספרת לנועם:

סבתא-רבתא עלתה לארץ בהיותה בת 14.5 במסגרת עליית הנוער,עם פרוץ מלחמת העולם השניה. עליית הנוער: "עליית הנוער הייתה תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית….מטרתה האידאולוגית של עליית הנוער בהקמתה הייתה להעלות נוער יהודי מגרמניה, על מנת שיעזרו בבניין הארץ על ידי עבודה חלוצית. הארץ זקוקה שיבואו לגאלה, והעם צריך ידיים צעירות עובדות. המטרה הייתה להגשים את חזון הציונות על ידי עליית בני נוער והתיישבותם בארץ. מתוך כך, יהיה ניתן להרוויח הצלה ליהודים, קליטתם בארץ, שיקומם וחינוכם". (ויקיפדיה)

סבתא-רבתא בטי עזבה את ביתה והוריה בעיר וינה, שבאוסטריה, לאחר שאביה נכלא במחנה הריכוז בדכאו. אמה שלחה אותה לארץ בעליית הנוער, כי זו הייתה הדרך היחידה להוציא אותה מאוסטריה ולהציל אותה.

היא עלתה לארץ באוניה שיצאה מנמל טריאסט שבאיטליה. היא הגיעה עם כל קבוצת הילדים לקיבוץ תל-יצחק שבשרון. התקופה הראשונה בארץ לא הייתה קלה, בשל הניתוק מההורים בגיל צעיר כל-כך. קשיי התקשורת ומצב המלחמה לא אפשרו יצירת קשר לכל אורך תקופת המלחמה.

תנאי החיים בארץ לא היו קלים בקיבוץ הצעיר "תל יצחק" (מחסור, מגורים צפופים). ילדי הקבוצה עבדו בעבודות חקלאיות בקיבוץ לצד לימודיהם. תנאי מזג האויר החמים הקשו על הנערים היו רגילים למזג-אויר פחות חם. לאט לאט הסתגלו לחיים בארץ.

הזוית האישית

נועם טל: אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי  ומביא את סיפורה של סבתא רבתא בתיה ישי. סבתא רבתא בטי – בתיה היום בת 92 שנה.

מילון

כעליית הנוער
עליית הנוער הייתה תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית.

ציטוטים

”זו הייתה הדרך היחידה להוציא אותה מאוסטריה ולהציל אותה.“

הקשר הרב דורי