מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהלך החיים של סבא ארנון גוטמן

תהל וסבה בביקור ברומניה
לימודים בבית הספר לקציני ים בעכו
על קשיי השפה במהלך עלייה מרומניה

שמי ארנון גוטמן. השם הפרטי – ארנון, אבל השם הפרטי המקורי שלי היה קרול, על שם סבי ואולי גם על שמו של מלך רומניה – קרול. לאחר שהשתחררתי מהצבא החלטתי לעברת את השם לארנון. למה? כי פשוט אהבתי את השם. שם משפחה – גוטמן, ללא שינוי מהיום שנולדתי.

נולדתי בבוקרשט בירת רומניה בשנת 1947 לשני הורים אשר הגיעו מבוקובינה, אזור דוברי גרמנית. אני בן יחיד. בבית דיברנו רק גרמנית ורק בגן הילדים התחלתי ללמוד ולדבר רומנית. אני זוכר את הבית שגדלתי בו ושנינו ביקרנו שם לפני חודשיים בנסיעה שלנו עם כל המשפחה לרומניה.

מאלבום התמונות

תמונה 1

את הילדות עד גיל 13.5, כיתה ז', העברתי בבוקרשט ואז בינואר בשנת 1961 עלינו לארץ ישראל. ההחלטה לעלות לארץ ישראל התקבלה הרבה שנים לפני כן, אבל היה איסור של שלטונות רומניה ליהודים לעלות לארץ. לאחר אין ספור בקשות, הורשינו לעלות והמשכתי ללמוד בכיתה ז' בטבריה עלית, לשם הגענו לראשונה מנמל תעופה בן גוריון.

בחודשים הראשונים בבית הספר לא ידעתי טוב את השפה העברית למרות שבבוקרשט למדתי בימי ראשון בבוקר עברית עם עוד כמה ילדים יהודים אצל מורה פרטי. היה לי מאד קשה להבין את המורים. בקיץ בשנת 1961 עברנו לתל אביב ואת כיתה ח' למדתי בבית הספר נווה צדק, אבל אז כבר ידעתי טוב את השפה והייתי התלמיד הטוב ביותר בבית הספר.

בשנת 1962 התחלתי ללמוד בבית הספר לקציני ים בעכו עד שסיימתי בשנת 1966. זו הייתה חוויה מיוחדת בתנאי פנימיה ועד היום אני בקשר חברי ושוטף עם חברי למחזור מאז.

בצבא שירתי בין השנים 1966 עד 1969 כולל. במהלך מלחמת ששת הימים שירתי בחיל הים ביחידה המטאורולוגית והמשכתי שנה אחרי הצבא לשמש כקצין מטאורולוגיה של נמל אשדוד. במלחמת יום הכיפורים גם שירתי בחיל הים כמטאורולוג במילואים. לאחר הלימודים, רוב חיי עסקתי בביטוח והגעתי לתפקידים בכירים בחברות ביטוח.

התחתנתי עם סבתא שלך בשנת 1971, לאחר תקופת חברות קצרה יחסית. יש לנו שתי בנות: איריס – הדודה שלך ושירלי – אימא שלך. יש לנו היום שמונה נכדים ,שלושה מהם הם האחים שלך.

היום אני גמלאי ונהנה מהרבה פעילויות שלא היה לי זמן לעסוק בהם בשנות עבודתי הרבות, למשל: ספורט, רכיבה על אופניים, לימוד תיפוף, קורסים בפיזיקה וכמובן, שירותי הסעות לחוגי הנכדים.

הזוית האישית

הנכדה תהל: נהנתי מאוד להקשיב לסיפורו של סבא ועל עלייתו לארץ.

סבא ואני

תמונה 2

מילון

מטאורולוגיה
מטאורולוגיה הוא מדע העוסק בחקר התופעות האטמוספיריות, תהליכי מזג האוויר וחיזויים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בחודשים הראשונים בבית הספר לא ידעתי טוב את השפה העברית“

הקשר הרב דורי