מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהילדות בסיביר ועד לרמת ישי

רחוב צה"ל בקריית ים, היישוב הראשון אליו היגיע סבתא
רמת ישי - ויקיפדיה
סיפור של כל חייה של סבתא שלי

שמי אורי מקלר, בתכנית הקשר הרב דורי, השנה עם סבתי רחל נוימן. סבתא רחל נולדה נולדה בשנת 1954 לבית משפחת ביאלובונס, בעיר סיביר שברוסיה. היא סיפרה לי את סיפור עלייתה לארץ.

סבתא רחל מספרת

הסיפור החל במשפחת ביאלובונס, בני המשפחה שברחו מפולין בעת כניסת הגרמנים, אשר מיד הכניסו את כל האוכלוסיה היהודית לגטו. ההורים שלי ברחו לרוסיה  מפחד הכיבוש הגרמני והגיעו לסיביר ושם בסיביר אני נולדתי.

בהיותי בת שלוש הגענו ארצה באנייה, והתמקמנו בבית עולים בנווה חיים שליד חדרה. החיים היו קשים מאוד, אנשים חיפשו מעט עבודה כדי להתפרנס, למקום העבודה אם הלכו ברגל. אט אט, המצב השתפר והורי ואני הגענו למקום שהיפנו אותנו לשם, שנקרא קריית ים. אף אחד מאיתנו לא ידע לדבר עברית דיברנו אידיש ופולנית.

ההסתגלות לחיים בארץ הייתה קשה. חברת הילדים בשכונה ובבית הספר אלה שהיו ותיקים בארץ, תקופה ארוכה, הם צחקו עליי, איך אני לא יודעת לדבר עברית? וזה דרבן אותי ללמוד לדבר עברית. ככל ששלטתי בשפה, פתאום התחילו להיות לי הרבה חברים, פתאום היה לי כיף ונחמד, כך צמחתי וגדלתי במשך כל שנות הלימוד בבית הספר עד סוף לימודי בבית הספר התיכון.

סיימתי את התיכון והתגייסתי לצבא. מילאתי תפקיד של כתבת צבאית במערכת עיתון "במחנה", עיתון של צבא ההגנה לישראל.

אהבה ממבט ראשון

לאחר שהשתחררתי, נסעתי ללמוד בתל אביב. באחת הנסיעות שלי לתל אביב, שם על רציף הרכבת, פגשתי את בעלי לעתיד, אבי נוימן, שבדיוק באותו יום חזר לבסיס שלו בצבא. הוא שימש בתפקיד של מדריך טירונים.

אני זוכרת שטפחתי על גבו ושאלתי "האם אתה יודע לקרוא בלי ניקוד?" (שכן ראיתי שהוא קרא עיתון ספורט), הוא הפנה את מבטו אליי והאהבה ניצתה – אהבה ממבט ראשון. מאותו יום התראנו כל יום במשך שנתיים וחצי והחלטנו להינשא, ונישאנו. לאחר שלוש שנים הגיע לעולם בננו הבכור אופיר, ולאחר עוד שלוש שנים הגיעה אל בתנו שרון המתוקה.

כיום אני ואבי נשואים באושר ומתגוררים ברמת ישי, ומתראים עם נכדינו החמודים.

הזוית האישית

שמי אורי מקלר, בתכנית הקשר הרב דורי, השנה השתתפתי  בתכנית עם סבתי רחל נוימן, שמעתי את סיפור עלייתה ואת סיפור הפגישה הראשונה עם סבא שלי.

מילון

קריית ים
קִרְיַת יָם היא עיר במחוז חיפה בישראל, אחת מערי הקריות. נוסדה בשנת 1941 והוכרזה כעיר בשנת 1976.

רמת ישי
רָמַת יִשַׁי היא מועצה מקומית במחוז הצפון בישראל, השוכנת בצפון עמק יזרעאל על כביש טבעון-נצרת, כ- 4 ק"מ ממזרח לקריית טבעון. היא קרויה על שמו של יש"י אדלר. שטח השיפוט שלה הוא כ-2,300 דונם והיא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1958. ויקיפדיה

ציטוטים

”הוא הפנה את מבטו אליי והאהבה ניצתה - אהבה ממבט ראשון“

הקשר הרב דורי