מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהילדות באיטליה עד לחיים במעברה

ריקי, אלון ויהונתן
ריקי ומשה
סיפור חיי

שמי ריקי אזולאי, נולדתי באיטליה בשנת 1947. הוריי ניצולי שואה שנולדו בליטא. הסיפור שלי הוא על התקופה בה הגרמנים נכנסו לעיר התחילו לאסוף יהודים.

את אבא שלי עצרו הגרמנים והכניסו אותו לכלא בסיביר, בגלל גניבת לחם. הוא ישב בכלא במשך שש שנים. אימא שלי ברחה מליטא עם שלושת האחים שלי והתגלגלה ממקום למקום. היא הגיעה ליערות, שם פגשה את הפרטיזנים והם החביאו אותם. לאחר מכן הם עזרו להם לברוח. אימא שלי ושלושת האחים הגיעו לאיטליה.

האיטלקים עשו ליהודים מחנה סגור והכניסו את כל היהודים למעין גטו. בזמן שאמי הייתה בגטו באיטליה רצחו הגרמנים את כל המשפחה של אמי ואבי. את דודה שלי (אחות אמי) הכניסו לגטו – אותה, את בעלה ואת שבעת הילדים שלהם. הגרמנים הביאו למשרפות את דוד שלי ואת דודה שלי. דוד שלי זרק ילד ילד למשרפות, עד שהוא זרק את הילד השביעי ואת כל זה דודה שלי ראתה, ואז הוא זרק את עצמו למשרפה, הוא לא יכול היה לעמוד בזה.

השנים עברו, המלחמה הסתיימה ושחררו את אבא שלי מהכלא. הוא התחיל לחפש את אמי ואת שלושת אחיי. הוא הגיע למקום שבו הם נמצאים ופגש אותם. המפגש היה מאוד מרגש. שש שנים הם לא התראו. לאחר המפגש אני נולדתי.

כשהייתי בת שנתיים, הוריי החליטו לעלות לישראל. העלייה לישראל הייתה מאוד קשה. עלינו והגענו למעברה, המקום היה מלא אוהלים, חיינו בתוך אוהל שבע נפשות. בחורף היה מאוד קשה, מלא בוץ. יום אחד, האוהל עף לנו והיינו צריכים להקים אותו מחדש. כך התנהלנו עד עד שעברנו ליהוד בשנות ה-50. ביהוד גדלתי והתבגרתי.

אבי ברח לאלכוהול, הוא לא יכול היה להתמודד עם כל המצב. אמי לקחה על עצמה את כל העול, יצאה לעבוד וכילכלה את הבית. המצב בבית היה מאוד קשה, אבי היה חוזר שיכור כל ערב הביתה.

במשך הזמן הכרתי את בעלי לעתיד, הייתי באיזה מסיבה עם חברה והוא התחיל איתי. הוא היה חייל ואחרי כמה זמן הוא נפצע בצה"ל, הוא שכב בבית חולים במשך שנה ואני הייתי לצידו. אחרי שהוא השתחרר מבית החולים הוא יצא לשיקום ואז יצאנו שלוש שנים. הוא הציע לי נישואים, התחתנו והבאנו ארבעה בנים.

הבנים גדלו והתבגרו, ואז בעלי חלה שוב. המצב הלך והידרדר. הבנים נישאו ונולדו לנו 11 נכדים. לבעלי קראו משה, הוא הפך לסעודי, אני טיפלתי בו בבית וסעדתי אותו עד הרגע האחרון. בעלי נפטר לפני כארבע שנים ואנחנו זוכרים אותו בכל רגע.

ריקי ומשה

תמונה 1

לסיום המשמח – בקרוב יוולד לי הנכד ה-12.

הזוית האישית

ריקי: נהניתי להשתתף בתכנית, אני מאחלת בריאות ואושר.

מילון

פרטיזן
פרטיזן הוא כינוי ללוחם בצבא לא-סדיר (ראו גם גרילה) שפועל נגד כוחות כיבוש. הכינוי מתייחס בדרך כלל ללוחמים בתנועות מחתרת נגד הכיבוש הנאצי באירופה בתקופת מלחמת העולם השנייה, אך נעשה שימוש במושג גם ביחס למתנגדים בכוח לכיבוש הסובייטי במזרח אירופה לאחר המלחמה ולחברים בקבוצות צבאיות אחרות. מקור המונח באיטלקית, במשמעות "תומך מיליטנטי". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לסיום המשמח - בקרוב יוולד לי הנכד ה- 12!“

הקשר הרב דורי