מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהודו הרחוקה לארץ המובטחת

לומדים יחדיו בכיף
נבחרת הקריקט
סיפור עלייתו של יצחק צריקר

שמי פנחס צריקר, נולדתי בשנת 1952 בעיר בומביי אשר בהודו. עליתי ארצה בשנת 1968.
ההחלטה לעלות ארצה נפלה לאחר שהאחים והאחיות שלי עלו לארץ לאחר שנישאו. המסע לארץ לא היה קל והוא נמשך מספר ימים. יצאנו מהודו לעיר טהרן שבאיראן ולאחר כיומיים הגענו לארץ המובטחת.
 
חבלי הקליטה
חבלי הקליטה היו קשים. לא שלטנו בשפה העברית, את המעט שידענו רכשנו בבית הכנסת, עת שהתפללנו בשבתות. היה קושי במציאת עבודה ומקורות תעסוקה. אבי עבד בתור חרט ברכבת ישראל. אני הייתי תלמיד בן 16. הסוכנות היהודית פעלה כדי להקל ולסייע במקום מגורים, מזון ושתייה.
 
אט אט התאקלמנו בארץ והתגברנו על הקשיים, רכשנו את השפה והתרגלנו לתרבות והאווירה הישראלית. כמו כולם התגייסתי לצבא ההגנה לישראל והרגשתי ישראלי אמיתי. בצבא עסקתי בטיפול בטנקים ואחזקתם. העבודה הייתה קשה אך מספקת. הייתי מגיע מדי יום הביתה בשעות מאוחרות ומדי פעם נשארתי לישון בצבא.
 
הכרתי את אשתי בעזרת שידוך שהמשפחה מצאה לי, כך היה נהוג באותם ימים בעדה שלנו והיא מצאה חן בעיני. האירוסין חלו בתאריך 23/10/1975 ואחרי שלושה חודשים התחתנו. נולדו לנו ארבעה ילדים, שלוש בנות ובן. הקמנו משפחה לתפארת והיום כבר יש לנו נכדים מספר.
 
הקשר הרב דורי
במשך ארבעים שנה הייתי אזרח עובד צה"ל, כיום אני בגמלאות ומשתדל ליהנות מהחיים. השתתפתי  השנה בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר "אשכול", בו לומדים נכדיי ונהניתי מאוד מהפרויקט.
 
העשרה
קריקט: "קְרִיקֶט (באנגלית: Cricket) הוא משחק ספורט קבוצתי המתנהל בין שתי קבוצות של אחד עשר שחקנים. זהו משחק עם מחבט וכדור, אשר משוחק במגרש מעגלי או אליפטי עם משטח מלבני באמצע הנקרא פִּיץ' (Pitch), עליו מתקיים עיקר המשחק. בשני קצות הפיץ' עומדים מקלות עץ – שלושה עמודי עץ אנכיים (Stumps) ועליהם שתי פיסות עץ אופקיות (Bails) – היוצרים יחד את השער, או וויקט (Wicket) באנגלית."
 
 
מומבי – בומבי: שם מומבאי בשפת המקום מראטהי, מקורו בשמה של האלה ההינדית מומבה-דווי (Mumb?).
השם בומביי (Bombay) נגזר מ"בום באיה" (פורטוגזית: מפרץ טוב) שניתן על ידי הפורטוגזים. בומביי היה התאמה של השם הפורטוגזי לאנגלית, שנתנו הבריטים לאחר קבלת העיר מן הפורטוגזים. בעליית המפלגה המראטהית לאומנית שיב-סאנה לשלטון ב-1995, הודיעה המפלגה על שינוי שם העיר ואימוץ שמה של האלה המקומית, מאחר שהשם בומביי הגיע מהעבר הקולוניאלי. לדעת השיב-סאנה השם מומבאי מבטא את המסורת המקומית מהתקופה שקדמה לכיבוש הקולוניאלי.
 
תשע"ה, 2015
  

מילון

משחק קריקט
משחק ספורט קבוצתי המתנהל בין שתי קבוצות של אחד עשר שחקנים עם מחבט וכדור

מומבאי , בומביי
שם מומבאי בשפת המקום מראטהי, מקורו בשמה של האלה ההינדית מומבה-דווי (Mumb?). השם בומביי (Bombay) נגזר מ"בום באיה" (פורטוגזית: מפרץ טוב) שניתן על ידי הפורטוגזים. בומביי היה התאמה של השם הפורטוגזי לאנגלית, שנתנו הבריטים לאחר קבלת העיר מן הפורטוגזים. בעליית המפלגה המראטהית לאומנית שיב-סאנה לשלטון ב-1995, הודיעה המפלגה על שינוי שם העיר ואימוץ שמה של האלה המקומית, מאחר שהשם בומביי הגיע מהעבר הקולוניאלי. לדעת השיב-סאנה השם מומבאי מבטא את המסורת המקומית מהתקופה שקדמה לכיבוש הקולוניאלי.

ציטוטים

”העלייה ארצה הייתה קשה אך שווה“

הקשר הרב דורי