מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהגולה למדינה ועצמאות

היום
מלחמת יום הכיפורים
החיים למען ישראל

עלייה לישראל:
נלחמנו לעלות לארץ ישראל מגאורגייה ולא אישרו לנו. בסופו של דבר הייתה עלייה גדולה בשנת 1973 לפני שברית המועצות התפרקה.
 
מלחמת יום הכיפורים:
בשנת 1973 עליתי לארץ ישראל עם כל המשפחה המורחבת מגרוזייה.  באותה שנה פרצה מלחמת יום הכיפורים. רוב הגברים במשפחה הלכו להילחם. התחבאנו במקלט ובמקרה בית הכנסת היה במקלט וכולנו התפללנו לנצח ולהצליח במלחמה. הכל קרה בעכו. לאחר המלחמה, חלק מבני המשפחה חזרו. בן דוד שלי נפתר בזמן המלחה, הוא נפצע מפיגועי הטרור. חזרנו באותו לילה הביתה לישון ומדי פעם התחבאנו במקלט לפי הצורך.
 
מלחמת הלבנון השנייה:
בשנת 1982 פחדנו מאוד מפיגועים בארץ ובאחד המקרים הייתי באוטובוס והיה אזעקה, היה צריך להסתתר במקלט. יצאנו מהאוטובוס ושכבנו על האדמה. אחת מהנשים נפצעה ברגל, אומבולנס באה וחזרנו הביתה. אז לא היה כיפת ברזל.
 
תמונה 1
 מלחמת המפרץ:
בין השנים 1990-91 בחודש דצמבר ונמשך חודש, עד ינואר התבקשנו מצה"ל להכין את הבית למלחמת חימיקלים. אטמנו את החדר המוגן בניילונים ומפיות לחות, כל פעם, שהתבקשנו להסתתר בחדר מוגן. לא היה לי חדר מוגן אז יצרתי. שמנו מסכות באותו זמן על הפנים. היו אזקות מיוחדות כדי שנספיק להסתתר בחדר מוגן ולשים מסכות. לתינוקות היה תיבה ששהו בהם. תיבה מיוחדת שנתנו להם לאכול, מוצץ….. לא נפגעה איש במדינה. נפגעו משטחים, נהרסו  בניינים… זו הייתה מלחמה מנצחת כי בישראל לא נפגעו אזרחים למרות שההפגזות היו מכונים לבנייני האזרחים.
 
תמונה 2
 
תשע"ה

מילון

מסכת גז
אמצעי מיגון נשימתי כנגד גז רעיל הנמצא באוויר, כתוצאה מהפעלת נשק כימי או כתוצאה מתקלה שגרמה להשתחררות גז רעיל בפעילות אזרחית.

ציטוטים

”"מכל מלמדיי השכלתי"“

הקשר הרב דורי