מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהגולה לישראל

סבא שמעון והנכד נועם
סבא שמעון עם F15
ההשתלבות בארץ

שמי שמעון ביתן, נולדתי במרוקו בשנת 1951. בשנת 1955 עזבו הצרפתים את מרוקו, ומשפחתי נאלצה לברוח ממרוקו, היות ואבי היה מבוקש על ידי השלטון החדש מפני שהיה מושל מטעם צרפת בעיר בה גרנו. הצרפתים הבריחו אותנו לצרפת ומשם עלינו לארץ ישראל.

הגענו לארץ בשנת 1956 ושיכנו אותנו במעברה בקריית שמונה ושם עברה ילדותי הראשונה עד כיתה ו'.

באותם זמנים הכסף לא היה מצוי, וחילקו לנו תלושי מזון לשם קניית מצרכים בסיסים. רוב זמננו הפנוי בילינו במשחקים מחוץ לפחונים שגרנו בהם וששימשו לשינה בלבד מכיוון שהיו קטנים מאוד. רוב המשחקים היו משחקי כדור או ריצה, בתקופה זו לא היו משחקים אחרים, חיינו בלי טלוויזיה או מחשב ולא היה חשמל. בבית בישלו על פתילייה וכבסו את הבגדים ביד.

בשנת 1963 עברנו לגור באופקים בעקבות הצעת עבודה לאבי. בחופשים היינו עובדים בקיבוצים שבסביבה כדי לממן את הטיולים שהיו בבית הספר. אני עבדתי במאפייה ותפקידי היה להדביק פתקיות של שם המאפייה על הבצק לפני האפייה.

את בר המצווה שלי ערכו בבית של ההורים שלי בחצר כי לא היו אולמות אירועים.

בסיום התיכון הלכתי ללמוד בטכני של חיל האוויר בחיפה. זו הייתה הפעם הראשונה שעזבתי את הבית. את הטכני סיימתי כחניך מצטיין. ומשם התגייסתי לצה"ל לחיל האוויר.

תמונה 1

התגייסתי לצה"ל בשנת 1970 ושירתי כ-22 שנה. במהלך השירות בשנת 1976 נשלחתי לארצות הברית לשם קליטת מטוס הקרב F15, במהלך ההשתלמות בחו"ל למדנו עם חיילים פרסים/אירניים שהיו ביחסים טובים עם ארצות הברית וישראל (בתקופת הש'ייח הפרסי.)

תמונה 2
לימוד בארצות הברית עם חיילים פרסים (אירניים) בתקופת הש'ייח הפרסי.

באותה שנה 1976 נישאתי לאודט ונסענו ביחד לארצות הברית לשליחות מטעם צה"ל.

תמונה 3
החתונה שלי עם אודט בשנת 1976

בתקופת שירותי הצבאי נולדו לי שלושה בנים.

אופיר – (אבא של נועם) כיום משרת בצה"ל בדרגת סגן אלוף בעל תואר שני, ולו שלושה בנים.

עמיר – דוקטור בהשכלתו, מנהל מעבדת מחקר באילת וחוקר במכון ויצמן, נולדו לו שני בנים ושתי בנות.

שי – בעל תואר מהנדס מכונות, עובד במפעלי ים המלח ונולד לו בן ראשון.

בשנת 1990 נשלחתי שנית לארצות הברית לקלוט את מסוק האפצי.

תמונה 4
השתלמות על מטוס F15 בארצות הברית

בשנת 1993 השתחררתי מצה"ל ופתחתי בית ספר לנהיגה בישוב אופקים ומאז ועד היום אני מנהל בית הספר לנהיגה. במסגרת בית הספר אנו תורמים כ 10% מההכנסות לטובת ציבור לומדי הנהיגה באופקים, מעבירים קורסים בבתי הספר התיכוניים בחינם, משתפים פעולה עם מחלקת הרווחה באגף ללימוד תושבים נזקקים ובעלי מוגבלויות בהנחות גדולות. ובנוסף אנו מעבירים הרצאות מטעם המשטרה בתיכונים באופקים בנושא אלכוהול בנהיגה ובטיחות ברכיבה על אופניים. אני רואה את הנושאים האלה כשליחות לטובת הציבור.

אהבה

בשנת 1995 נחשפתי בתערוכת בולים בתל-אביב ליופי שבבולים ומאז אני אוסף בולים מכל הסוגים ויש לי אוסף גדול של בולים בעיקר מישראל. בשנים האחרונות העברתי את כל אוסף הבולים שלי לנכד הראשון שלי נועם. בתקווה שגם הוא ידבק בתחביב הזה וימשיך במסורת של איסוף בולים ולמידה דרך הבולים על הנושאים המוטבעים בבולים.

תחביב נוסף מגיל צעיר מאוד, כשהייתי בן 15, אני בונה דגמי מטוסים מכל הסוגים (מטוסי קרב, מטוסים אזרחיים) מנייר וקרטון שמופצים דרך בטאון חייל האוויר. אני חושב שבעקבות התחביב התגייסתי לחייל האוויר ושירתי בו מעל 20 שנה ושם נחשפתי למטוסים אמיתיים מארצות שונות. וזו בעצם הייתה אהבה ממבט ראשון שסחפה אותי עד היום.

אך האהבה האמיתית היא אהבת 8 הנכדים שלי כאשר נועם הוא הנכד הראשון שזכיתי להיות הסנדק בברית המילה שלו. אהבה לנכדים היא אהבה מיוחדת במינה הבאה ממקום של נתינה בלי הגבלה של זמן, תשומת לב, אכפתיות ואוזן קשבת לנכדים ולצרכים שלהם. כשהנכדים באים לביקור הם משמחים אותי מאוד וממלאים לי את "המצברים" הנפשיים שלי. בנינו עם הנכדים שלנו חוג הנקרא "החוג של סבא" שבו הנכדים ואני בכל מפגש עובדים על נושא אחר. (יצירה בגבס, משחקים משותפים, ביקור בגן החיות, ובילוי ב"בבילון"). וזה בעצם ממלא את זמן איכות עם הנכדים שלי ולפני כל מפגש אני מתרגש מאוד ומתכונן למפגש מבעוד מועד כך שהמפגשים המשותפים עם הנכדים שבסיומם ישאירו של טעם עוד.

תמונה 5

הנתינה היא אורח חיים בבית משפחת ביתן כפי שניתן לראות בסרטון

הזוית האישית

סבא שמעון – התכנית נתנה לי זמן איכות עם הנכד והזדמנות לספר לנכד את מסלול חיי והעברת המסר של נתינה לזולת ולחברה.

הנכד נועם – התכנית נתנה לי הזדמנות להכיר את סבא מהצד של העשייה נתינה לציבור ולמדינת ישראל ולקחתי מסר שאני צריך להמשיך את המסורת המשפחתית לנתינה לציבור ולחברה

מילון

מעברה
מקום שהמדינה יישבה את העולים עקב מצוקת הדיור בשנותיה הראשונות.

תלושי מזון
עקב מחסור במזון המדינה חילקה תלושים שבעזרתם התושבים יכלו לקבל מזון בהקצבה.

ציטוטים

”הנתינה היא אורח חיים במשפחת ביתן.“

הקשר הרב דורי