מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מהאי ג'רבה לשכנות ליד הכותל שריד מקדשנו

הסבא דן מרדכי כהן
הנכדה מושקי הינדי
בחסדי השם ובניסים גלויים זכינו לקנות דירה במרכז ירושלים. הרבי שלח לנו 200$.

הסבא של מושקי הנדי, מספר לנכדתו.

שמי דן מרדכי כהן, נולדתי בשנת תרפ'ב (1922) באי ג'רבה. האי ג'רבה מכונה גם אי הכוהנים, משום שרוב תושבי העיר היו כוהנים עם מגילת יוחסין. משפחתנו עסקה במסחר ובנדל"ן, אני ושבעת אחי גדלנו אל ברכי הסבא והסבתא שחינכו אותנו לתורה, מידות טובות ויראת שמים וביחוד על אמונת צדיקים.

לאחר שנישאתי לאשתי רבקה ז"ל שאף היא באה ממשפחה של כוהנים מיוחסת. אביה היה אב בית הדין של ג'רבא בשנת 1945 הגיעו הנאצים ימ"ש לג'רבה בעיצומה של השבת, ודרשו 50 קילו זהב באיום, שאם לא יצליחו להשיג את כל הסכום יהרגו את יהודי העיר. חמי אמר שפיקוח נפש דוחה שבת, הוא נכנס לרכב של המפקד הנאצי ועבר בין בתי היהודים העשירים, כל מי שיכול היה לתת נתן. אך הם הצליחו לאסוף רק 5 קילו של זהב. קהל היהודים נשא תפילה לה' שיעזור. ובאמת בין רגע נשמעו קולות של מטוסים. התברר שאלו היו המטוסים של "בעלות הברית". הגרמנים שראו זאת נטשו את הזהב ואת היהודים ונסו על נפשם.

אשתי הייתה אחות במרפאה, ואני עבדתי בשדה, אך רציתי ללמוד תורה, אז הרבי מליובאוויטש שלח לי מכתבים, וספרי חסידות. ובכל פעם שציפורים צפצפו ידעתי שהגיע מכתב. החיים בג'רבה לא היו קלים, הטכנולוגיה והקדמה לא היו מפותחים. עקב זה נפטרו לנו שם מספר ילדים.

בשנת 1962 עלינו לארץ עם שלושה ילדים ולאחר חודשיים נולד לנו הילד הרביעי. כאשר הגענו לארץ שיכנו אותנו בחצור הגלילית, שהייתה מרוחקת מאד מהמשפחה שלי ושל אשתי, שגרו במושב ברכיה שבדרום. לאחר דין ודברים עם הסוכנות עברנו לקריית גת, שהייתה עיירת פיתוח. את הילדים שלחתי למוסדות חב"ד שהוקמו שם בהנהלת הרב זלמן אבלסקי ע"ה.

לאחר זמן עלו גם הוריי עם האחים הרווקים וגרנו באותו בניין. ב"ה זכינו לחתן את רוב הילדים ובשנת תשמ"ז הצלחנו לממש את חלום חיינו ולעבור דירה בשכירות לירושלים. אשתי חסכה במשך 20 שנה כסף למטרה זו. אך הכסף הספיק רק לשנה אחת… אשתי ואני עבדנו בכל עבודה ולא בחלנו בעבודת כפיים כדי להמשיך לגור בירושלים. בשנת תשמ"ח הכריז הרבי על "שנת הבניין" שיש לרכוש דירה. אנחנו שמעולם לא רכשנו דירה החלטנו לעשות צעד זה, האמנו בכוחו של הרבי. ואכן, בחסדי השם ובניסים גלויים זכינו לקנות דירה במרכז ירושלים. הרבי שלח לנו 200$ במקום 100$ בשונה ממה שכולם קיבלו. בתי שנסעה באותה שנה לרבי נגשה להחזיר 100$ שנשלחו בטעות?! הרב בנימין קליין ע"ה אמר לה: "אצל הרבי אין טעויות" ובאמת זמן קצר לאחר רכישת הדירה משרד השיכון הכריז על האזור הזה כאזור של שיקום שכונות והרחיבו לנו את הדירה כך זכינו לגור קרוב לכותל המערבי, ב"ה.

הזוית האישית

מושקי הינדי משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא שלה ומתעדת את סיפורו.

מילון

האי ג'רבה
שוכן מול חופה הדרומי מזרחי של טוניסיה ושייך לה. אדמת האי פורייה ביותר וגדלים בה עצי פרי רבים: זיתים, תמרים, תאנים וגפנים.

בעלות הברית
הן קבוצת המדינות שלחמו נגד מדינות הציר במהלך מלחמת העולם השנייה..

ציטוטים

”בחסדי ה' זכיתי לגור קרוב לכותל המערבי, שריד בית מקדשנו.“

הקשר הרב דורי