מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מדרום אפריקה לקיבוץ יזרעאל

החנוכיה שעברה מדור לדור
לומדות יחד
סיפור העליה מיוהנסבורג לקיבוץ יזרעאל

נולדתי בשנת 1935 , ביוהנסבורג, בדרום אפריקה.

העשרה: קהילת יהודי יוהנסבורג "ביוהנסבורג קהילה יהודית גדולה, ותיקה ומבוססת, המונה כ-55,000 איש – כשני שלישים מכלל יהודי דרום אפריקה. קרוב ל-10% מאוכלוסייתה הלבנה של העיר היא יהודית, ומתרכזת היום בעיקר בפרוורים הצפוניים האמידים. כבר בשנותיה הראשונות של העיר היוו היהודים כ-10% מאוכלוסייתה. יהודים הגיעו בתחילה מבריטניה ומגרמניה, ותוגברו בגל גדול שהגיע ממזרח אירופה (בעיקר מליטא ומלטביה). בעיר כ-50 בתי כנסת, ו-9 בתי ספר יהודיים. היהודים עוסקים בעיקר במסחר ומקצועות חופשיים, ומהווים את עמודי התווך של כלכלת העיר."

נולדתי להוריי סוניה וראובן מאירסון. אמי סוניה הגיעה לדרום אפריקה מליטה ואבי ראובן הגיע מרוסיה, הם כירו בדרום אפריקה התאהבו והתחתנו. אנחנו שלושה אחים, אחות גדולה יותר בשם פגי ושני אחים תאומים קטנים בשם בבלס והילל.

גדלתי בעיר יוהנסבורג ולמדתי בבית-ספר של בנות. בית הספר הזה היה יסודי ותיכון ביחד בבית הספר למדנו עד שעה אחת. לאחר השיעורים היה חובה לבחור שלושה סוגי ספורט, אני בחרתי בטניס, הוקי ושחייה. בגיל עשר הצטרפתי לתנועת נוער "דרור" שם נפגשנו פעמיים בשבוע לפעילות. בסוף השנה יצאנו למחנה קיץ לשלושה שבועות, כשסיימתי ללמוד בבית-ספר לגרפיקה אחרי כשלוש שנים.

בשנות ה-40 הכרתי את בעלי בן-ציון טאוז ובשנות ה-60 עלינו ארצה. טיילנו באירופה שלושה חודשים ולאחר מכן שעלינו הגענו לחיפה. היינו בשנת הכשרה בדוברת והצטרפנו לקיבוץ יזרעאל שהיה רק בן שנתיים. יש לנו שתי בנות אורלי וקרן. אורלי התחתנה עם עודד ארז ויש להם חמישה ילדים אוריין הבכורה, אושרי, נעמי, תימור ודגן, והם גרים ביישוב קהילתי גן-נר. בתי קרן התחתנה עם גיל סטרומזה ויש להם שני ילדים, נורית הבכורה ושחר, הם גרים במושב רם און.

קיבוץ יזרעאל היום בת 67. כשהגעתי לקיבוץ יזרעאל היו רק שני עצים בלי כבישים וכמה צריפים. בשנים הראשונות אנשים לארצו להישאר בקיבוץ. עבדנו בחקלאות משלוש בבוקר עד ארבע אחרי הצהריים. הילדים ישנו בבית ילדים. בעלי בן-ציון הקים מפעל קטן של רובוטים לניקוי בריכות ועכשיו הוא מפעל גדול שמעסיק 300 אנשים. אני ציירתי על בדים אחרי העבודה והצלחתי למכור אותם עם הזמן הציור הפכך לעבודה שלי. אחותי גם עבדה בקרמיקה והייתה שותפה בחנות קרמיקה בחיפה עם עוד ארבע בנות.

גדלתי בארץ נוצרייה והיינו נוהגים לפי המנהגים שלהם, אך אני זוכרת שבאחד מחגי החנוכה סבתא וסבא הגיעו להדליק אתנו נרות והביאו חנוכייה שהייתה אתם עוד ברוסיה. סבי הדליק נרות, אמי טגנה לביבות מתפוחי אדמה ושרנו שירי חנוכה.

כשעלינו לארץ לקיבוץ יזרעאל קשטנו את החדר אוכל, ציירנו על החלונות חנוכיות ונרות ואכלנו ארוחת ערב חגיגית, עם לביבות וגם סופגניות. אחד החברים התחפש ל"סבא חנוכה", עבר בין כל השולחנות וחילק מטבעות שוקולד לכל הילדים שסימלו את דמי חנוכה, בכל יום מהשמונה ימים היה פעילות ששייכת לחנוכה.

מילון

יוהנסבורג
היא העיר הגדולה והמאוכלסת ביותר בדרום אפריקה שנוסדה בשנת 1886, משמשת כמרכז הסחר והכלכלה של המדינה

קהילת יהודי יוהנסבורג
ביוהנסבורג קהילה יהודית גדולה, ותיקה ומבוססת, המונה כ-55,000 איש – כשני שלישים מכלל יהודי דרום אפריקה. קרוב ל-10% מאוכלוסייתה הלבנה של העיר היא יהודית, ומתרכזת היום בעיקר בפרוורים הצפוניים האמידים.

ציטוטים

”בחנוכה, סבי הדליק נרות אמי טגנה לביבות מתפוחי אדמה ושרנו שירי חנוכה“

הקשר הרב דורי