מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מדרום אפריקה לישראל – מבצע אנטבה

סבתא בצעירותה
אני וסבתא בסקי בשוויץ 31.1.15
אירוע שכדאי לנכדים לזכור סבא יוסף מפקד יחידת פינוי במבצע אנטבה

נולדתי וגדלתי בדרום אפריקה ובגיל 14 התאהבתי בבחור המבוגר ממני בארבע שנים. הוא היה המדריך שלי בתנועת נוער של העליה. האהבה הזו הפכה אותו לבעלי.
בשנת 1968 עלינו לארץ באופן פורמלי לאחר שחיינו במדינות ישראל,אנגליה ודרום אפריקה. השתלבנו בחיים בארץ ונולדו לנו 4 ילדים .כיום יש לנו 8  נכדים ו2 נינים. כיום אנחנו גרים בהרצליה פיתוח בבית שקנינו ב1971 ואנחנו עדין עובדים במשרות מלאות ואפילו משגיחים על נכדינו ומנהלים חיי חברה פעילים.
 
בעלי ד"ר יוסף פקטור, סבא של תום, היה הרופא הראשי של חיל אויר בדרגת אלוף משנה ולאחר מכן ניהל את בית חולים עפולה והמשיך במקצועו כרופא נשים. כיום בגיל 75  הוא הרופא  הראשי של רשות התעופה  האזרחית. אני בת 71 מנהלת מרכז רפואי גדול בראשון לציון ומשמשת כדירקטור בשתי חברות בתחום המכשור הרפואי.
מבצע אנטבה – סבא יוסף פקטור – מפקד יחידת הפינוי  
אירוע שכדאי לנכדים לזכור: בשנת 1976 חטפה קבוצת מחבלים מטוס אייר פראנס בדרך מטיסת המשך מאתונה לפריז המטוס הוסת ממסלולו לאפריקה כל מי ששה במטוס היה בן ערובה. בסופו של דבר נתן איידי אמין (דאדא) רשות לנחות באנטבה והבטיח שיתוף פעולה עם החוטפים שתמכו בפלסטינים.
 
באותה תקופה היה בעלי בשירות צבאי מפקד היחידה לפינוי בטיסה של חיל האוויר שידועה היום כ669 בעלי היה רופא וטייס בשירות הקבע. ביום  שישי 3 ליולי 1976 סיפר לי בעלי שהוא נוסע לגדר הטובה בלבנון לטפל בחולים ואמרתי לו:"תשמור על עצמך".
 
הוא חזר מאוחר בלילה ואמר שהוא חוזר לשם בשבת. אני לקחתי את הילדים לים  ובילינו את הבוקר עם חברים בים. דיברנו כמובן על המתרחש באנטבה כי הייתה אוירה מאוד קשה ומתוחה לגבי גורל החטופים היהודים כי החוטפים שחררו את מי שלא היה יהודי, צוות המטוס בחר להישאר עם היהודים.
 
חזרנו הביתה בצהריים וקיבלתי טלפון ממפקד חיל האוויר בני פלד שאמר לי לא לדאוג כי ג'וסי בסדר; בני פלד סיפר שהוא במטוס בואינג מעל ניירובי ושבני שוחררו ושבעלי בדרך הביתה עם בני הערובה.
 
מבצע יהונתן – מבצע אנטבה  "מבצע יונתן או מבצע אנטבה (כינויו הצבאי של המבצע היה כדור הרעם) היה פעולה צבאית שביצע צבא ההגנה לישראל באוגנדה ב-4 ביולי 1976, במטרה להציל 105 נוסעים יהודים, ישראלים ואנשי צוות מטוס אייר פרנס, שנחטפו על ידי טרוריסטים במהלך טיסתם מישראל לצרפת. למרות התבצרותם של החוטפים במדינה עוינת, המבצע הוכתר בהצלחה וכמעט כל החטופים חולצו בשלום. במהלך המבצע נהרג מפקד סיירת מטכ"ל, יונתן נתניהו, ובעקבות זאת נקרא המבצע על שמו.".

מילון

רשות התעופה האזרחית
הארגון הממשלתי האחראי על התעופה האזרחית בישראל

מבצע אנטבה
מבצע יונתן או מבצע אנטבה (כינויו הצבאי של המבצע היה כדור הרעם) היה פעולה צבאית שביצע צבא ההגנה לישראל באוגנדה ב-4 ביולי 1976, במטרה להציל 105 נוסעים יהודים, ישראלים ואנשי צוות מטוס אייר פרנס, שנחטפו על ידי טרוריסטים במהלך טיסתם מישראל לצרפת. למרות התבצרותם של החוטפים במדינה עוינת, המבצע הוכתר בהצלחה וכמעט כל החטופים חולצו בשלום. במהלך המבצע נהרג מפקד סיירת מטכ"ל, יונתן נתניהו, ובעקבות זאת נקרא המבצע על שמו.

ציטוטים

”אמרתי לבעלי, תשמור על עצמך“

הקשר הרב דורי