מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מדור לדור משפחת סלייזר

נכדתי ואני
בעלי מיגל ואני
הודות לעזרתו של הברון הירש הגיע משפחתה של אימי לארגנטינה

קוראים לי גרסיאלה ואני שמחה לספר להגר נכדתי הבכורה ולכל המשפחה, את סיפור משפחתי שבטח דומה להרבה משפחות שהיגרו מאירופה לאמריקה ולמזלם עלו לארץ. בסיפור שלנו הולכות להיות חוויות שלעולם לא נשכח  שעברנו כולנו ביחד ושעוברות מדור לדור.
 
בשנת 1947, נולדתי בארגנטינה בחורף. אני הבת הבכורה ויש לי אחות ששמה סילביה. אבא שלי יצחק ז"ל הגיע לארגנטינה בגיל 16 ממחוז בסרביה ורומניה בשנת 1932. הוא הצטרף לאחיו ואחיותיו. לצערי הסבים שלי ודודה אחת לא הצליחו להגר. הדודה שרדה את תקופת מלחמת העולם השנייה והסבים נפטרו. אמא שלי היא ילידת ארגנטינה, בת להורים שהיגרו לארגנטינה הודות לעזרתו של הברון הירש שרכש אדמות ועזר לכל היהודים להתיישב.
 
אבי סיפר לי שעבד נורא קשה לפרנסתו והיה מוכר ברחובות ועם סכום הכסף הקטן שהרוויח היה שולח למשפחתו והיה אוכל כל יום רק בננות ולחם. אחרי כמה זמן מצבו השתפר ורצה לבנות משפחה ובערך בשנת 1946 התחתן והביא לעולם אותי ואת אחותי הקטנה.                                                                                                                                                               
הורי אחותי סבתא וסבא מצד אמי

הורי אחותי סבתא וסבא מצד אמי
 
למדתי בבית ספר יהודי עד כיתה ז". במקביל הלכתי לבית ספר לאומי עממי. ביום שישי ושבת הלכתי למועדון יהודי ובו עסקנו בספורט, חוגים סיפורים ועוד. בגיל 12 התחלתי ללכת לתנועה "מכבי". בגיל 15 עברתי לתנועה החלוצית "השומר הצעיר" . למדתי בסמינרים על הציונות וההדרכה. בגיל 16 פגשתי את בעלי לעתיד. למדתי באוניברסיטה ועבדתי בחנות של אבי. בגיל 21 התחתנתי.  
 
 

זוג יונים

זוג יונים
 
כעבור זמן מה נולד בני הבכור יואל ואחר כך נוריה, אמא של הגר נכדתי עמה אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי. בשנת 1973 עליתי ארצה ושם נולד נעם.
 
פה בארץ, אני עובדת במקצוע שלי כפסיכולוגית חינוכית והתפתחותית.
 
העשרה
"השומר הצעיר היא תנועת הנוער הציונית הראשונה בעם היהודי. התנועה הוקמה באירופה ב-1913 על ידי קבוצת נערים ונערות יהודים שביקשו למצוא דרך חדשה לחבריהם ולשאר בני עמם בגולה. התנועה פועלת בישראל וברחבי העולם ומקיימת פעילות חינוכית שבסיס רעיונה "תיקון אדם-תיקון עולם" על פי ערכי הליבה של השומר הצעיר – ציונות, סוציאליזם ואחוות עמים".
 
"הברון מוריס דה הירש אאוּ‏ף גֶ‏רוֹ‏יט (משה הירש; בגרמנית: Moritz Freiherr von Hirsch auf Gereuth‏) (9 בדצמבר 1831 – 21 באפריל 1896) היה איל הון ונדבן יהודי-גרמני שחי בצרפת, באנגליה ובאימפריה האוסטרו-הונגרית. סייע באמצעות חברת יק"א שהקים, בארגון ובכספים להגירה הגדולה של יהודי מזרח אירופה לאמריקה (ובעיקר לארגנטינה) בשלהי המאה ה-19".
תשע"ו

מילון

השומר הצעיר
השומר הצעיר היא תנועת הנוער הציונית הראשונה בעם היהודי. התנועה הוקמה באירופה ב-1913 על ידי קבוצת נערים ונערות יהודים שביקשו למצוא דרך חדשה לחבריהם ולשאר בני עמם בגולה. התנועה פועלת בישראל וברחבי העולם ומקיימת פעילות חינוכית שבסיס רעיונה "תיקון אדם-תיקון עולם" על פי ערכי הליבה של השומר הצעיר - ציונות, סוציאליזם ואחוות עמים.

הברון הירש
הברון מוריס דה הירש אאוּ‏ף גֶ‏רוֹ‏יט (משה הירש; בגרמנית: Moritz Freiherr von Hirsch auf Gereuth‏) (9 בדצמבר 1831 - 21 באפריל 1896) היה איל הון ונדבן יהודי-גרמני שחי בצרפת, באנגליה ובאימפריה האוסטרו-הונגרית. סייע באמצעות חברת יק"א שהקים, בארגון ובכספים להגירה הגדולה של יהודי מזרח אירופה לאמריקה (ובעיקר לארגנטינה) בשלהי המאה ה-19.

ציטוטים

”כשמסכלים על העבר, לומדים על העתיד“

הקשר הרב דורי