מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מדוע סבא מישל עלה לישראל?

סבא מישל ואני לייה
ההורים של סבא בהיותו תינוק
הארצות בהן עבר סבא

שמי לייה, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא שלי מישל גולדברג, ממנו שמעתי סיפורים על ילדותו ועל עלייתו.

סבא מישל מספר:

הסבים והסבתות שלי נולדו בגליציה שבפולין הרחוקה בסוף המאה התשע עשרה. אחרי שהתחתנו הולידו את הורי וחלק מאחים שלהם. מכיוון שהחיים היו קשים מאוד בפולין והיהודים לא חיו בבטחה, המשפחות של הסבים והסבתות שלי החליטו לעבור לבלגיה אחרי מלחמת העולם הראשונה. שם היו להם קרובים ובלגיה הייתה ארץ יחסית נוחה ליהודים.

 עם ההורים שלי בילדותי 

תמונה 1

בבלגיה נולדו להורי עוד אחים ואחיות לצד אמי היו שבעה אחים ואחיות ומהצד של אבי היו ארבע אחים ואחיות. בבלגיה התנאים לקליטת יהודים היו נוחים ויכלו להתפרנס ולמצאו מקום מגורים. ברגע שפרצה מלחמת העולם השנייה היהודים היו חייבים לברוח מפני הגרמנים.

ההורים שלי עדיין לא היו נשואים, אבל הם הכירו אחד את השני ואחרי הרבה תלאות שבהם הגרמנים תפסו את רוב משפחתם הם ניפגשו בעירה בצרפת שנקראת ליון שם הם התחתנו. מליון הם הצליחו לחצות את הגבול באופן לא חוקי. הם היגיעו לשוויץ. מאחר שאימא שלי הייתה בהריון השוויצרים לא החזירו אותם לצרפת. הם הוכנסו למחנה עבודה בשוויץ. שם במחנה העבודה,בשוויץ נולדתי עבור שנתיים. המלחמה הוכרעה לטובת הארצות המאוחדות ואז ההורים חזרו לבלגיה שם הם הולידו את אחי ואחותי.

בבריסל שבבלגיה גרתי והלכתי לבית הספר ולתנועת נוער. כאשר מלאו לי 16 שנים התחלתי לעבוד ביהלומים שזה היה המקצוע הנפוץ בקרב יהודי אנטוורפן, עד שהיגעתי לגיל 21 שזה הגיל שבו הייתי אחראי על עצמי ויכולתי להחליט מה ברצוני לעשות בחיים. מכיוון שהייתי בתנועת נוער שדגלה בעלייה של הנוער לארץ ישראל בחרתי לעלות לארץ.

הזוית האישית

סבא מישל: בארץ הגעתי לקיבוץ הסוללים שבגליל התחתון והמשכתי לחיות בארץ שבה הקמתי משפחה נפלאה ילדות ונכדים. ונקווה שנוכל לחיות עוד שנים רבות באושר בארץ ישראל.

מילון

הארצות המאוחדות
המדינות שלחמו בגרמניה הנאצית

ציטוטים

”בארץ הגעתי לקיבוץ הסוללים שבגליל התחתון והמשכתי לחיות בארץ שבה הקמתי משפחה נפלאה“

הקשר הרב דורי