מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מדוד המלך עד אלי

דנה וסבא משה בתהליך התכנית!
סבא משה בילדותו!
הקשר של שם משפחתי לקשר שם משפחתו של דוד המלך

מדוד המלך עד אלי – דנה מביאה את סיפורו של סבא משה

הקשר של שם משפחתי לקשר שם משפחתו של דוד המלך

סבא שלי נולד בתל אביב בשנת 1948, בהפוגה בין קרבות מלחמת השחרור. הוריו הגיעו ארצה באוניית מעפילים "יונה" מבולגריה עם העליה הגדולה של יהדות בולגריה, בתאריך 31.7.1948. אביו בגיל 24 ואימו בגיל 18. כאשר אימו הייתה בהריון  מתקדם איתו.

סבא משה בילדותו

תמונה 1

יהדות בולגריה ניצלה מהשמדה בשואה כיוון שהעם  הבולגרי באמצאות מלך בולגריה והכנסייה הגנו עליהם ולא נאותו לשלוח אותם למחנות ההשמדה בפולין  כפי שדרשו הגרמנים. היהודים רוכזו במחנות עבודה מחוץ לערים הגדולות אך לא נעשה בהם פרעות.

עם הקמת מדינת ישראל עלו מרבית יהודי בולגריה לארץ. ארבע שנים לאחר מכן נולד אחיו הקטן-שבתאי (הכינוי שלו סבי). מילדותו ועד היום גדל ומתגורר בתל אביב. הוא התחתן עם רחל לבית אלקנה ונולדו להם 2 בנים, הבכור אבא שלי שאול (שולי) ודוד שלי צחי. להורי (ענת ושולי) נולדו תאומות אני (דנה) וגלי.

כנס משפחת שאלתיאל-ח"ן לדורותיה

לפני מספר שנים סבא קיבל הזמנה לכנס משפחת שאלתיאל-ח"ן לדורותיה. כיוון ששם המשפחה שלו לא התאים לשמות שהוזמנו לכנס התקשר למארגן הכנס להעמיד אותו על טעותו. התשובה שקיבל הייתה גם אתה שייך למשפחת שאלתיאל ח"ן תגיע לכנס ותקבל את כל המידע. ואכן סבא הגיע לכנס יחד עם אחיו אימו וסבתי. בכנס התגלו לסבא שורשי משפחתו.

והרי הסיפור:

בפעם הראשונה שמוזכר השם שאלתיאל ח"ן היה במאה ה-13 במחוז קטלוניה שבספרד. למשפחת שאלתיאל ח"ן היה סמל-דגל מהמאה ה-16-17 המוצג במוזאון באי כרתים.

 סמל משפחת שאלתיאל-חן  הנמצא היום במוזיאון בכרתים.

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%94-%d7%9e%d7%a1-2

פירוש שם  המשפחה: השם שאלתיאל – פירושו שאלתי – אל. השם ח"ן הוא קיצורו של "חוכמת הנסתר" והמשפחה הייתה כנראה דתית מאוד.

נדודי המשפחה: בתקופת האינקוויזיציה גורשה המשפחה מספרד והחלה את הנדודים ביבשת אפריקה ואירופה. במהלך הנדודים נוצרו ענפים שונים עם שמות משפחה שונים (משפחות עזיז גרנות ועוד). ענף המשפחה שנדד ליוון, איטליה ואחר כך לבולגריה שינה שמו לגרסיאני.

משמעות השם גרסיה: גרסיה בספרדית פרושה תודה. תודה לעם הספרדי על תקופת תור הזהב שבה היחס ליהודים היה טוב  עד  לתקופת האינקוויזיציה. השם שובש בהמשך לגרציאני. העמוד בחוברת, המתייחס למשפחת גרסיאן מתוך חוברת אבני חן-תולדות משפחת חן לדורותיה.

מה הקשר בין דוד המלך למשפחת שאלתיאל?

זרובבל בן שאלתיאל מוזכר בתנ"ך בספר עזרא, חגי ודברי הימים. זרובבל היה ראש גולת בבל ושיבת ציון. הוא גם בנה את בית המקדש השני בשנת 516 לפנה"ס. זרובבל הוא נכדו או נינו של המלך יהויכין שגלה לבבל משושלת דוד המלך. ומכאן שהוא צאצא של דוד המלך.

סגירת מעגל

לפני מספר שנים הכירה ממשלת ספרד כי בין יתר המשפחות גם משפחת גרציאני הוכרה כצאצאית האנוסים. בשנת 1968 כשסבי שרת בחייל האוויר היה צריך לנסוע לארצות הברית להשתלמות ולהבאת מטוסי קרב פאנטום לארץ. לשם כך הוא היה צריך לעברת את שם משפחתו. מבלי לדעת בזמנו את מקורות שם המשפחה גרציאני חשב על השם: חן (תרגום השם גרסיה מספרדית לעברית). בסופו של דבר לא יצא לשליחות, אך מעניין שחזר למקורות.

בימים אלה קיבלו זימון סבי ואחיו הזמנה לכנס משפחת שאלתיאל לדורותיה שיתקיים במדריד בחודש אפריל שנת 2018!

אני וסבא משה – מתעדים סיפור בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 2

נ.ב. בביקור בבית התפוצות שמענו בין היתר את ספורה המענין של  דונה גרציה.

ונשאלת השאלה האם אנחנו צאצאיה של דונה גרציה?

הזוית האישית

סבא משה גרציאני: שמח שהצלחתי להעביר לדנה את תולדות משפחת גרציאני לדורותיה למן התקופה המשוערת של דוד המלך דרך מסמכים מתועדים מגירוש ספרד ועד היום. מאחל לנכדתי האהובה – המשיכי להיות מי שאת והצליחי בכל דרכיך. אוהב מאוד סבא.

דנה: נהנתי מאוד להעביר זמן איכות עם סבא שלי ולשמוע את הסיפור שלו. גיליתי סיפורים משפחתיים ולמדתי על ההיסטוריה הפרטית שלנו. תודה רבה סבא.

מילון

גירוש ספרד
סילוקם בכפייה בשנת 1492 של יהודי ממלכות קסטיליה ואראגון אשר סירבו להתנצר. גירוש בתנאים שונים מעט הוחל חמש שנים מאוחר יותר, בשנת 1497, על יהודי פורטוגל. עוד שנה אחר כך, בשנת 1498, גורשו גם יהודי ממלכת נווארה.

ציטוטים

”"נשאלת השאלה האם אנחנו צאצאיה של דונה גרציה?"“

הקשר הרב דורי