מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מגרוזיה לפרדס

סבא ואני, בביקור בבית התפוצות
סבא יוסף, בשירותו הצבאי ברוסיה
סיפור עלייתו של סבא יוסף

נולדתי בנובמבר 1952, בסאצ'חרה שבגרוזיה. כאשר הייתי קטן, לא היו גני ילדים, אז לא היינו בגן. בגיל שש וחצי, הלכתי ללמוד בבית ספר בשם "שותה רוסתבלי" עד כיתה ג'. מכיתה ג', הלכתי ללמוד ברוסיה. חזרתי אחרי שנה לבית הספר שלי והמשכתי ללמוד מכיתה ד'. כשסיימתי ללמוד בבית ספר הנ"ל הייתי בן 17.

תמונה 1

 

אחרי הלימודים, הלכתי לעשות מבחני קבלה לאוניברסיטה בעיר טביליסי. לפי תוצאות הניקוד של המבחנים, התקבלתי לאוניברסיטה בעיר ציאטורה. למדתי שנה במגמת גיאולוגיה, ולא מצאתי את עצמי ולא המשכתי ללמוד באוניברסיטה, בגלל אנטישמיות ונאלצתי לעזוב את הלימודים. בגלל העתיד שלי שלא בישר דברים טובים, נאלצתי ללכת לצבא ולחפש עתיד במסגרת זו.

במסגרת הצבא, שוב הרגשתי שהאנטישמיות רודפת אחרי היהודים. במסגרת שירותי הצבאי, ההורים ביקשו לשחרר אותי מהצבא ולעלות לארץ ישראל בשנת 1972. לאור הפניה לשחרורי מהצבא, עברתי מספר חקירות, ולדעתם לא יצאתי נאמן לרוסיה. אז החליטו להעביר אותי לגדוד עבודה במדינת אזרביז'ן ועבדתי בחפירת תעלות במדברים של אזרביז'ן. הייתי שנה שלמה באזור הנ"ל.

בשנת 1973, השתחררתי מהצבא. שנתיים אחרי השחרור, לא נתנו לי לעלות לארץ, בגלל שירות ביחידה צבאית סודית. מסיבה לא ידועה, בגלל טעות אנושית, אחרי שנתיים נתנו לי לעלות.

עלינו ארצה בשנת 1975, דרך אירופה וזה נמשך שבועיים, בגלל שאי אפשר היה לטוס מרוסיה לישראל ובגלל שלא היו יחסים בין המדינות. אחרי חודש, יצאתי לקיבוץ חפציבה, דרך הסוכנות היהודית, ללמוד עברית. חוץ מהלימודים היו משולבות 4 שעות עבודה בקיבוץ.

תמונה 2

 

בשנת 1978, עשיתי טירונות חודש בבית אלפה. בסיום הטירונות, שירתי בצבא חצי שנה בתותחנים. לאחר סיום שירותי הצבאי, גייסו אותי לשלושה חודשים לקורס חובשים קרביים. השתתפתי במלחמת לבנון הראשונה. נהגתי לעשות שירות מילואים בכל שנה, עד שחרורי מהצבא.

חצי שנה לאחר סיום לימודי העברית, המשכתי לעבוד בתע"ש ירושלים. במפעל, עבדתי בערך שנה. הלכתי ללמוד באורט באר שבע הנדסאים במגמת מכונות. סיימתי את הלימודים בשנת 1978, וחזרתי לעבוד בתע"ש ירושלים. באותה שנה התחתנתי.

אחרי החתונה, עברנו לגור בקריית מלאכי, עד שנת 1986. בשנת 1979, עזבתי את תע"ש בירושלים והתקבלתי לעבוד במנועי בית שמש עד היום. בשנת 1986, עברנו לפסגת זאב.

 

הזוית האישית

סבא יוסף: התכנית אפשרה לנו להיפגש יותר וללמוד אחד על השני.

אלון: למדתי המון פרטים חדשים על חייו של סבא.

מילון

סאצ'חרה
היא עיירה בנפת סצ'חרה שבקצה הצפוני של מחוז אימרתי גאורגיה. היא בנויה על גדותיו של הנהר קווירילה. העיירה משמשת כמרכז המנהלתי של הנפה. היא הוכרזה ליישוב עירוני בשנת 1964 ואוכלוסייתה מונה 7,000 איש (ויקיפדיה). בעיירה זו נולד המשורר הגאורגי הבולט, אקקי צרתלי ויש המכנים את העיירה בשל כך בשם סָצֶרֶתלוֹ על שמו. בעיירה נמצא גם מוזיאון על שמו.

ציטוטים

”לא המשכתי ללמוד באוניברסיטה, בגלל אנטישמיות ונאלצתי לעזוב את הלימודים“

הקשר הרב דורי