מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מג'רבה לניהול ישיבת "תומכי תמימים"

סבא מנשה אצל הרבי מליובאויטש
סבא בילדותו
בהשגחה פרטית מופלאה הוא למד במוסדות חב"ד ונעשה לחסיד של הרבי בכל מהותו.

הנכדה מושקי אהרון מתעדת את סיפורו של סבא מנשה חדד, אביה של אמי.

סבא מנשה עלה לארץ מטוניס בהיותו כבן שבע. בהשגחה פרטית מופלאה הוא למד במוסדות חב"ד ונעשה לחסיד של הרבי בכל מהותו.

סבי נולד בג'רבה שבטוניס ב- ו' אלול תש'י (1950) להוריו רפאל וחמסנה חדד. סבא מנשה הוא בן למשפחה מפוארת של תלמידי חכמים. סבו ר' דוד עידן היה יהודי חכם וירא שמים, בקיא ויודע הלכה. רבים התייעצו עמו בלמוד ובהלכה. בג'רבה, עיר המגורים של סבי, הייתה קהילה יהודית גדולה, וגרו שם אנשים יראי שמים וחרדים לדבר ה'. עד היום נשארו שם אנשים פשוטים שמקיימים אורח חיים כבעבר, הבנות צנועות ותמימות, אפילו עידן הפלאפונים לא מפותח שם מדי… יש שם מוסדות לימוד איכותיים, "חיידר" ותלמוד תורה. הילדים שם לומדים על טהרת הקודש. אבא של סבא היה צורף. הוא היה מתפרנס בכבוד ממלאכה זו.

תמונה 1

העלייה לארץ

החיים בג'רבה התנהלו על מי מנוחות. למשפחתו של סבי לא חסר דבר מבחינה גשמית ומבחינה רוחנית, הסיבה לעלייה לארץ לא הייתה בגלל קושי או מצוקה. אלא רק מפני, שכיהודים המאמינים שארץ ישראל היא ארץ הקודש, הם החליטו לעשות שינוי ולעלות לארץ הקדושה. החלטה זו הייתה מלווה בקשיים גדולים, לעזוב את מקום המגורים האהוב עליהם, להשאיר שם את פרנסתם ולהגיע אל הלא נודע, אבא של סבא לא ידע מהיכן יתפרנסו וכיצד ישתלבו בחיים בארץ ישראל? ובכל זאת הם עשו צעד אמיץ זה. גם הדרכים אז לא היו פשוטות. הם הפליגו באנייה במשך כשבוע ימים. סבא מנשה היה אז בגיל שבע, וכשהיו באנייה הוא לא חש בטוב במשך כל ימי ההפלגה. הנסיעה גרמה לו לסחרחורות, הקאות וחולשה. אך, למרות הקושי הרב, שמחתם הייתה גדולה. הם ידעו שלעלות לארץ הקודש זו זכות עצומה.

הם התיישבו בקרית גת וחיו שם בצפיפות נוראית, שיכנו אותם במעברות – בקתות קטנות. הבית שנתנו להם הספיק בדוחק למשפחתם בת שמונה נפשות. בבקתה היו שני חדרים קטנים ,והמטבח היה חלק מהסלון, השירותים והאמבטיה היו מחוץ לבית. התנאים בארץ היו קשים, היה מחסור חמור במזון. סבי מספר שאפילו בפירות הם היו מתחלקים, כשאמו הייתה מחלקת בננה, היא הייתה חותכת אותה לחתיכות וכל אחד קבל חתיכה קטנה.

העסוק של הוריו בארץ: אבא של סבא חיפש עבודה ומצא את עיסוקו כמשגיח כשרות בשוק. הוא היה עובר מדוכן לדוכן ומעשר את הפירות והירקות. סבתא הייתה עקרת בית, היא דאגה מאוד לצרכי הבית, הכינה מאכלים טובים על מנת, שכולם יוכלו לשקוד בלימודיהם.

תמונה 2
סבא עם חלק מהילדים בכנס השלוחים

הדרך לחב"ד

לאחר כמה ימי הסתגלות בארץ, סבא מנשה הלך ללמוד בתלמוד תורה חב"ד בקרית גת. שם למד על הרבי, וכך החל הקשר הראשון שלו עם הרבי. כשגדל התלבט האם ללכת לישיבה תיכונית, שזה היה הרצון של הוריו או להמשיך לישיבת חב"ד. במחשבתו הוא נמשך יותר לישיבת חב"ד והלך ללמוד בישיבה בלוד. סבא היה תלמיד מצטיין וכשגדל התחיל לעבוד בישיבה שבה למד. והיה יד ימינו של ר' אפרים וולף ע"ה, מנהל הישיבה. כיום סבא משמש כמנהל ישיבת "תומכי תמימים המרכזית."

סבא ביקר פעמים רבות אצל הרבי. לראשונה היה ב'קבוצה' בשנת תש"ל. לאחר החתונה נסע כנציג מטעם ועד כפר חב"ד, באחת הפעמים הוא הגיש לרבי את הספר "דבר מלכות". סבא קבל מכתבים רבים עבור הולדת הילדים, ברכות וחיזוקים לבקשות ודיווחים שכתב.

תמונה 3

הזוית האישית

סבא מנשה חדד: תודה רבה על התכנית, בזכותה שמעתי דברים מעניינים שלא הכרתי.

תודה רבה למורה פייגי.

מילון

ג'רבה
ג'רבה או ז'רבה הוא אי בים התיכון ליד חופי צפון אפריקה, המשתייך לתוניסיה. הוא ממוקם במפרץ גאבס, בדרומה של המדינה, מידותיו: 26 ק"מ ממזרח למערב ו-27 ק"מ מצפון לדרום, ושטחו 510 קמ"ר. באי כ-164,000 תושבים.

קבוצה
קְבוּצֶה" זהו הכינוי למסגרת הלימודים בישיבת תומכי תמימים המרכזית - 770 לתלמידי התמימים, אחר שסיימו את מסלול הלימודים בארץ ישראל. בתום שש שנות לימודים בישיבה קטנה ובישיבה גדולה נוסעים הבחורים כקבוצה מיוחדת, מגובשת ומאורגנת, ללמוד במשך שנה שלימה, בבית רבינו 770. מסגרת מיוחדת זו קיבלה במהלך השנים את הכינוי הרווח בקרב כל אנ"ש - "קבוצה".

ישיבת תומכי תמימים המרכזית
ישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש המרכזית בישראל היא ישיבה ותיקה של חסידות חב"ד במסגרת רשת ישיבות תומכי תמימים ליובאוויטש. מוסדותיה שוכנים בלוד ובכפר חב"ד.

ציטוטים

”סבא וסבתא זכו להקים משפחה חסידית לתפארת ולרוות נחת יהודי חסידי מכל ילדיו ונכדיו. “

הקשר הרב דורי