מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מגירוש ספרד לישראל

סבתא מרים ונכדתה רבקי
סבתא מרים המספרת
לסבא שלי היה תואר אצולה "סניור דוד" הוא היה בזמן משפט דרייפוס וכתב מאמרים.

שלום, שמי מרים כהן נולדתי בשנת 1941 בירושלים, לאבי הלל סילורה ולאמי אדיל לבית משפחת ששון.

משפחתי הגיעה מגירוש ספרד לישראל. לסבא שלי היה תואר אצולה "סניור דוד" הוא היה בזמן משפט דרייפוס וכתב מאמרים. אמי הייתה המורה הראשונה בעיר חלב. אחרי מלחמת העצמאות עברנו ליפו ומשם לרמת אביב.

יום לאחר הכרזת המדינה שרפו לאבא שלי את החנות. הייתה לנו חנות בדים ונשארנו בלי פרנסה, אבא, אימא וחמישה ילדים קטנים. בזמן  מלחמת העצמאות, כשגרנו בירושלים, נפלו 3 פצצות על הבית שלנו, היה לנו בית פרטי, ואני זוכרת שקמנו באמצע הלילה ועברנו לבית של השכנים, שגרו בבניין סמוך. הייתי אז בת 7, חיינו בצמצום אבל זה לא הפריע לי להיות התלמידה הכי חרוצה בכיתה והכי אצילית. השם עזר וכולנו הקמנו משפחות יפות וגרמנו להורינו הרבה נחת.

בעלי בנימין כהן ז"ל נולד במקסיקו  ומשפחתו עלתה לישראל. אחרי שנולדו לנו שני ילדים עברנו למקסיקו וגרנו שם במשך שבע שנים.  שם אני הייתי מורה לעברית בבית ספר יהודי שקראו לו "הר סיני". חזרנו לארץ עם ארבעה ילדים והחמישי נולד ברחובות. בעלי היה אחד ממייסדי בית כנסת "חזון יחזקאל" ואני הייתי אחת ממקימי "אולפנת צביה" ברחובות.

הזוית האישית

היום אני גרה בדירה מעל ביתי ואני שמחה לראות איך המשפחה גודלת וצומחת וכולם הולכים בדרך התורה ויראת שמים. תודה לבורא עולם, יש לי ב"ה הרבה נחת מהילדים הנכדים והנינים.

מילון

מלחמת העצמאות
נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948) החלה ב-30 בנובמבר 1947, מיד לאחר קבלת תוכנית החלוקה שלהאו"ם, עת תקפו ערביי ארץ ישראל את היישוב היהודי בארץ ישראל כדי למנוע את יישומה של התוכנית. יחידות מתנדבים מטעם הליגה הערבית חברו לסייע למתקפת ערביי הארץ. ב-14 במאי 1948, יומו האחרון של שלטון המנדט, הכריזה מדינת ישראל על הקמתה. למחרת פלשו לארץ ישראל צבאות סדירים של מדינות ערב, חברות הליגה הערבית. הלחימה בפועל נגד הצבאות הערביים הסדירים הסתיימה כבר בינואר 1949, אך המלחמה הסתיימה רשמית ב-20 ביולי 1949, עם חתימת הסכם שביתת הנשק האחרון עם סוריה. ישראל וממלכת ירדן .

משפט דרייפוס
פרשת דרייפוס הייתה עלילה אנטישמית כנגד קצין תותחנים יהודי בצבא הצרפתי. העיתון האנטישמי "המילה החופשית", הוא שפרסם את הידיעה על כך לראשונה ובעקבותיו החל משפט דרייפוס. דרייפוס, היה הקצין היהודי היחידי במטה הכללי של צבא צרפת, נחשד בשליחת מידע סודי שנשלח לשגרירות גרמניה. הוא נשפט בבית דין צבאי וכיוון שלא היו נגדו ראיות של ממש, הציגה התביעה ראיות מזויפות, שפרקליטו של דרייפוס לא קיבל רשות לעיין בהן. פסק הדין קבע שדרייפוס אשם בבגידה והוא נידון למאסר עולם באי השדים שמול חופי גיאנה הצרפתית. גם הדרגות הצבאיות של דרייפוס נשללו ממנו, בטקס צבאי משפיל בכיכר העיר, כשמסביב המון אדם הקורא קריאות אנטישמיות, נגד היהודים

ציטוטים

”יש לי ב"ה הרבה נחת מהילדים הנכדים והנינים שהולכים בדרך התורה ויראת שמים.“

הקשר הרב דורי