מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מגינים על הילדים היתומים כשברקע קולות הפיצוצים

זהבה עם נכדתה שי משמאל
תמונה מילדותה של זהבה שריקי
בבית התינוקות "ויצו" בית הכרם במהלך מלחמת ששת הימים

סיפורה של סבתא זהבה שריקי , סבתא של שי שטרית

אני נולדתי בארץ ושני האחים הגדולים שלי נולדו בבגדד שבעירק. אבא שלי עלה לארץ בשנות ה-30 על חמורים ומשאיות בסתר הלכו בלילות ובמשך היום התחבאו. אבא הגיע לבדו והשאיר את משפחתו מאחור (בעירק) ובא לראות אם כדאי לעלות לארץ ישראל. אבא חזר לעירק.
 
כעבור תקופה קצרה החליט לעלות לארץ עם המשפחה. בזמן ההוא השלטונות בעירק לא הרשו לעלות לארץ ישראל, לכן היה צריך לעשות הכל בסתר ובשקט. בבגדד הם השאירו את הבית וכל החפצים כפי שהיו, בכדי שאנשים לא יחשדו שהם עוזבים. הם לקחו איתם חבילה קטנה עם בגדים אישיים אבא הביא כמה כלי כסף יקרים. בעירק נשארו אחיו ואחיותיו שעלו יותר מאוחר ארצה. כמובן שבהתחלה היה קשה מאוד למצוא בית, עבודה ופרנסה. במשך השנים נולדו עוד שבעה ילדים במשפחה (אני בניהם).
 
אני נולדתי בשנת-1945 בהר הצופים לפני מלחמת השחרור, בשנת -1948 בית החולים "הדסה הר צופים" נסגר והיה מעבר לגבול (חיילי צה"ל נשארו בהר הצופים). בשנת-1977 אחרי מלחמת ששת הימים, העיר העתיקה הייתה בידנו ובית החולים ניפתח שוב ועשיתי סגירת מעגל (ילדתי את בתי השלישית יפית בהר הצופים).

זהבה מספרת על מלחמת ששת הימים

במלחמת ששת הימים ירושלים הופגזה מהעיר העתיקה, לכן היה צריך לרדת למקלטים בכל אזעקה. בזמן המלחמה עבדתי בבית-התינוקות "ויצו" בבית הכרם, ששהו בו תינוקות חסרי בית או שהיה להם בעיות בבית.

בזמן המלחמה הורדנו את כל הילדים למקלטים, כולם ישנו על מזרנים, כמובן שהיה צפוף וקשה לתפקד עם הרבה תינוקות במקלט. כל צוות האחיות והמטפלות נשארו יום ולילה עם התינוקות במקלט, מדי פעם היינו עולים לגג הבניין כדי לראות את ההפגזות מכיוון העיר העתיקה.

ביום הרביעי למלחמה יצאתי לחצי יום חופשי, הלכתי לבית אבי. בדרך לרחוב יפו נשמעה אזעקה היה מאוד מפחיד, כל האנשים שהיו ברחוב נכנסו לחדר מדרגות של אחד הבניינים, ואז נשמע בום גדול ונפלה פצצה במרכז הרחוב.

לאחר הרגיעה כולם יצאו לרחוב המשכתי לבית אבי, בבית ערמנו ליד החלונות שקים מלאים בחול עוד לפני שהמלחמה החלה לפי הוראות הג"א (הגנה אזרחית) כדי שלא יכנסו פגזים הביתה.

לאחר ששת ימי המלחמה שצה"ל כבש את העיר העתיקה, כולם נהרו בהתרגשות גדולה לסמטאות העיר העתיקה וכמובן לכותל וזה מראה שנחרט חזק בזיכרוני. כולם יצאו מהבתים וחגגו את הניצחון.

 העשרה

מלחמת ששת הימים: "הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר – ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה.

המלחמה החלה במכה מקדימה ישראלית על חיל האוויר המצרי, לאחר תקופת המתנה מתוחה, שבה נעשו ניסיונות להימנע ממלחמה. במהלך המלחמה כבשה מדינת ישראל שטחים נרחבים בסיני, רצועת עזה, רמת הגולן, יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. השטח הכולל שנכבש גדול פי שלושה משטחה של מדינת ישראל לפני המלחמה."

 תשע"ה

 

מילון

הג"א
הגנה אזרחית- ואלו הם הצעדים הננקטים בקרב האוכלוסייה האזרחית (להבדיל מכוחות הביטחון) לשם התגוננותה מפני תקיפה, במסגרת מלחמה או פעולת טרור. שותפים מרכזיים בפעולות הגנה אזרחית הם, בנוסף לאזרחים עצמם, המשטרה, מכבי אש, שירותי חירום רפואיים וכוחות צבא המיועדים להגנה אזרחית.

מלחמת ששת הימים
הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה.

ציטוטים

”"אבא הגיע לבדו והשאיר את משפחתו מאחור (בעירק) ובא לראות אם כדאי לעלות לארץ ישראל"“

הקשר הרב דורי