מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מבצרה בעיראק לכפר סבא ישראל

סבתא נאוה ואני אורי 3 דורות-סבתא, בנותיה, אמה, ואמו של סבא
שלושה דורות: סבתא, בנותיה, אמה ואמו של סבא
סיפור חייה של סבתא נאוה

שנות הילדות

שמי נאוה גרנות, אני סבתא של אורי, אימא לשתי בנות וסבתא לארבעה נכדים. נולדתי בעירק בשנת 1949 לאימא גלדיס ואבא כדורי.

אני כפעוטה

תמונה 1

יש לי שני אחים בוגרים, ראובן וצביקה. עלינו כולנו לארץ בשנת 1950, כשהייתי בת שנה. כשעלינו לארץ התגוררנו כשנה בתל אביב, ואחר כך עברנו לרמת גן, שם ביליתי את ילדותי ונעורי. ילדותי ברמת גן היית ילדות שמחה. כל צהרים התאספנו כל ילדי השכונה בחצר השכונתית והעברנו מספר שעות במשחקים קבוצתיים כמו מחבואים, תופסת, קלאס, מחניים, חמש אבנים. הבנים שיחקו בעיקר כדורגל. התגוררנו חמש נפשות בדירת שני חדרים, ההורים הפכו בלילה את הסלון לחדר שינה שלהם, והחדר השני היה חדר הילדים. שם הכנו שיעורים ושיחקנו יחד. כנערה, בערבי שישי, התאספנו כל ילדי הכיתה ברחבה המרכזית בעיר ועשינו מעגל ענק. רקדנו בן לוקח בת, ועוד שלל משחקי חברה.

שנות נעורי בבית בספר התיכון היו לחוצים למדי בגלל עומס לימודים, שיעורי בית ומבחנים. זה היה בין השנים 1967-1964. התלמידים בתקופה זאת היו מחויבים לחלוק כבוד למורים, כמו לפנות אליהם בגוף שלישי. באופן כללי, המורים היו סמכות מאיימת למדי ואף אחד לא העז להמרות את פיהם. גם ההורים לא הפנו תלונות כלפי המורים. המורים היו הסמכות העליונה.

על אף החיים הדלים והצנועים היינו מאושרים. אף אחד לא הרגיש שחסר לו דבר. הסתפקנו במועט וכך היה אצל כולם. החיים היו רגועים ושלווים יותר, הכל התנהל בקצב שונה מקצב החיים של היום. אפילו המזון התבשל באיטיות על פתיליות.

הקמת משפחה

בשנת 1969,בגיל 19 וחצי, התחתנתי עם חיים גרינוולד.

עם חיים בטיול

תמונה 2

עברנו להתגורר בפתח תקוה למשך שלוש שנים ושם נולדו לי שתי בנות. לאחר מכן חזרנו להתגורר ברמת גן, שם גדלו בנותיי. הצעירה שבהן שירי, היא אמו של נכדי אורי, ומלבד זאת יש לאורי אח צעיר – יואב. לבתי הבכורה גלית, נולדו גם כן שני ילדים, בן ובת, רוביק ונועם.

כיום אני מתגוררת בכפר סבא, אני בפנסיה ונהנית מאד לבקר את הנכדים, לבשל להם מה שאוהבים ולהיות בחברתם.

הזוית האישית

נאוה: בהמשך למפגש הקשר הרב דורי בבית הספר, התרגשתי מאוד לקחת חלק במפגש עם הנכדים והסבים.

אורי: היה לי כיף לערוך את הראיון עם סבתא שלי, כי למדתי עליה הרבה דברים שלא ידעתי.

מילון

פתיליה
כירה ניידת, מתקן בעל להבת בישול המודלקת בגז או נפט.

ציטוטים

”תחיה את הרגע“

”על אף החיים הדלים והצנועים היינו מאושרים. אף אחד לא הרגיש שחסר לו דבר“

הקשר הרב דורי