מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שמואל גבע מספר על מבצע חסידה

חבורת הפרלמנט משתתפי התכנית - 2003
אנדרטת זיכרון למבצע בבאר טוביה
סיפור הברחת נשק למדינה שבדרך

מלחמת העצמאות של מדינת ישראל החלה למחרת ההצבעה בעצרת האומות המאוחדות, בניו-יורק, שהתקיימה ב- 29 לנובמבר 1947.

באותה הצבעה הוחלט, ברוב קולות, על הקמת שתי מדינות בארץ ישראל (פלסטינה), האחת יהודית והשנייה ערבית. ערביי ארץ ישראל לא הסכימו עם ההחלטה הזו וכבר למחרת בבוקר תקפו את הישוב היהודי שבארץ בכל מקום שיכלו. בכדי להגן על עצמם מפני תקיפות הערבים עליהם ועל דרכי התחבורה שבין הישובים, היה ליהודים צורך דחוף להצטייד בנשק רב. לישוב היהודי שבארץ היה אז מעט מדי נשק ותחמושת, והיה הכרח להשיג נשק מכל מקור אפשרי ובדחיפות רבה.

חשוב לזכור שעדיין לא הוקמה באותם הימים מדינת ישראל, והאנגלים שעדיין שלטו בארץ לא הרשו ליהודי ארץ ישראל להחזיק בנשק וכמובן שלא אפשרו לרכוש נשק ממקורות בחו"ל.

הישוב היהודי המאורגן, שכוח המגן העיקרי שלו נקרא ארגון ההגנה, שלח בחשאי שליחים לחו"ל על-מנת לרכוש נשק ותחמושת, ללא אישור השלטונות הבריטיים, ולהעבירו לארץ בכל דרך אפשרית ובמהירות.

שליחי הישוב שהגיעו לצ'כיה, הצליחו לרכוש כמות רבה של כלי נשק (רובים ומקלעים) וכן תחמושת רבה. באותה עת הצליחו שליחים אחרים לשכור בארה"ב מטוס תובלה גדול להטסת הנשק הנ"ל לארץ, לידי כוחות ההגנה.

תמונה 1

עכשיו, היה צורך למצוא בארץ ישראל שדה-תעופה גדול, כדי שמטוס כבד יוכל לנחות בו, לפרוק את מטענו ולהמריא חזרה מבלי שהצבא והמשטרה הבריטים יגלו אותו. שדה תעופה מתאים למטרה זו היה ליד באר טוביה.

היה זה שדה תעופה מתקופת מלחמת העולם השנייה שלא היה בשימוש על ידי הבריטים באותה עת. גם מחנות הצבא הבריטי ותחנת המשטרה שעל יד באר טוביה לא היו מאוישים כבר באותה תקופה.

מבצע חסידה

למבצע הבאת המטוס והנשק לארץ ניתן השם "מבצע חסידה". התאריך שנקבע לו הוא 1.4.1947.

על גדוד 53 של חטיבת גבעתי הוטל לארגן את "מבצע חסידה", כלומר, להכין את ניקיון השדה ולהקים תאורה לאורכו. להכין כמות גדולה של דלק למטוס ומספר משאיות להעברת כל הנשק והציוד לתעודתו, להכין סבלים לפריקת המטען ולתדלוק המטוס, ובעיקר לאבטח את האזור כולו:

א. לא לאפשר לאנגלים להגיע לאזור שדה התעופה באותו לילה כשהמטוס מגיע.

ב. להבטיח שערביי הסביבה לא יפריעו לפעולה החשאית הזו.

אל גדוד 53 צורפו בני באר טוביה שהיו מגויסים אז להגנת המושב. מחלקה מהפל"ם (פלוגה מקומית) צורפה לפעולה. עם ערב הוצב כוח הפל"ם באזור שדה התעופה בקבוצות של 3-4 בחורים בכל עמדה מסביב לכל השדה, בעיקר בצד מערב לכוון הכפר הערבי הגדול בית דרס.

ישבנו בעמדות שעות רבות עד שלקראת חצות שמענו מרחוק את קול מנועיו של המטוס גדול. באותו רגע הודלקו לאורך המסלול הפנסים המיוחדים שהוכנו מבעוד מועד. שמענו היטב את המטוס הקרב ואז הדליק הטייס את הפרוג'קטורים (הפנסים) הגדולים שלו, וכל השטח הוצף באור גדול. תוך דקות נחת המטוס בשדה.

עם נחיתתו בשלום הופעלה קבוצת הסבלים שהמתינו במקום ובזמן קצר פרקו את כל הנשק והתחמושת מן המטוס בו בזמן קבוצה אחרת, הטעינה דלק על המטוס לצורך הטיסה חזרה לחו"ל.

מיד עם המראת המטוס לדרכו, נוקה השטח מכל סימן שיכול להעיד על שהתרחש בשדה במשך הלילה. הנשק והציוד הועברו למקומות שהוכנו עבורם. הכוח שאבטח את שדה התעופה במשך כל הלילה חזר לבסיסו. היה זה לילה ארוך וקר ביותר. לפי הידיעות שהגיעו, סיפרו ערביי הסביבה למשטרה הבריטית, למחרת בבוקר, על פעילות מוזרה שהתרחשה בלילה הקודם באזור. השוטרים שהגיעו לבדוק במה מדובר לא מצאו שום דבר חריג, שיכול היה להעיד על הפעולה שנעשתה במקום.

הנשק והתחמושת שהגיעו באותו לילה במבצע החשאי שקיבל את השם "מבצע חסידה", הועבר לכוחות ההגנה (הצבא שבדרך) והיה תגבורת משמעותית לכוחות עם התחלת המבצע הגדול לפתיחת הדרך לירושלים הנצורה שנקרא: מבצע נחשון.

שימוש בנשק בשנותיה הראשונות של המדינה

תמונה 2

תמונה 3

כלי נשק מתקופת טרום מלחמת השחרור

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת פעילות תכנית הקשר הרב דורי, ע"י התלמידים "נאמני מחשב" מכתות ו'. התכנית התקיימה בבית הספר מבואות, בבאר טוביה בשנים תשע"ג – תשע"ד, שנים 2003-2004. התלמידים למדו את הותיקים מיומנויות מחשב שונות ומבוגרים לימדו את התלמידים פרק בהיסטוריה של המקום והמדינה באמצעות סיפורי חייהם.

הפרלמנט – חבורת משתתפי תכנית הקשר הרב דורי 2003-2004

תמונה 4

מילון

פל"ם
פלוגה מקומית

פרוג'קטור
פנס תאורה חזק

ציטוטים

”היה זה שדה תעופה מתקופת מלחמת העולם השנייה “

”שלא היה בשימוש על ידי הבריטים באותה עת.“

הקשר הרב דורי