מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מבצע ה"מסוקי" לקראת פסח

סבתא ואני עובדות על הראיון
סבתא קוקו בצעירותה בצרפת
בסיפור מדובר על השפה בתוניס, עליה, מלחמות, אוכל מסורתי ועוד...

סיפור החיים של סבתי:
סבתי נולדה בשנת 1938 בתוניסיה. לאביה קראו- גבריאל. גבריאל נולד בשנת 1910. לאימה קראו- אירן-שלביה, אירן נולדה בשנת 1912. לאירן וגבריאל נולדו חמישה ילדים. שלושה לפני מלחמת העולם השנייה ושניים לאחריה. לאח הבכור קראו ג'ילבר-אברהם, הוא נולד בשנת 1935 ונפטר ב-2010. לאח השני קוראים רוז'ה-סיידו  שנולד בשנת-1936. סבתי השלישית מבין החמישה: קולט חמייסה. הרביעית היא ז'קלין -שרה, היא נולדה בשנת 1944. לאח האחרון קוראים קלוד-חיים והוא נולד בשנת- 1945.
 
השפה בתוניסיה הייתה ערבוב של עברית וערבית (judeo arab), בנוסף סבתא שלי ידעה ויודעת לדבר צרפתית. בבית הספר דברו צרפתית וגם עם ההורים, אבל עם סבא וסבתא שלה, סבתא שלי דברה ערבית. היא  תארה לי את ביתה שבתוניסיה כפי שהיא זוכרת אותו: "הבית היה נראה גדול, עם מרפסת" כך היא מספרת "אני זוכרת שהיה לנו פסנתר וכולם באו לשמוע אותו". בביתה לא היה תנור ולכן אימה (אירן, סבתא רבא שלי) בשלה ואפתה את האוכל בתנור של מאפייה קרובה. המאכל המסורתי שהיא אכלה הוא "מסוקי" שהוא שאר ירקות תוניסאי, כל ערב פסח אוכלים את המסוקי. המסורת נשארה עד היום וגם אני ומשפחתי אוכלים מסוקי בערב פסח. יש עוד מאכל מסורתי שקוראים לו "בולו". הבולו זה בעצם עוגה מתאימה לארוחות בוקר, כוס תה… (מתכונים בסוף הסיפור.)
 
יש סיפור מיוחד שברצוני להאריך עליו: סבתא שלי חיה בתקופת מלחמת העולם השנייה, לא בשואה. אביה, גבריאל, נלקח בשבי הגרמנים בתור חייל צרפתי, (לא כיהודי. זה פרט חשוב כי ככזה הוא לא נלקח למחנות ריכוז והשמדה, אלא היה חייל שבוי וחלו עליו דיני חיילים בשבי!) סיפור בריחתו הוא נושא לעניין אחר. אך כאשר הוא חזר לביתו בתוניסיה אחרי 4 שנות היעדרות, סבתא שלי  לא זיהתה אותו ולא הסכימה להתייחס אליו כאל אביה. לאט-לאט היא האמינה לו ולאימה ששכנעו אותה שזה הוא. היא השתכנעה גם בזכות תמונה אחת שראוי שיסופר עליה. כאשר האב גבריאל היה בשבי, אירן (אימה של סבתי) שלחה לו תמונות של הילדים לפי הגובה שלהם. כדי שהתמונה לא תיהרס ותקרע, גבריאל פירזל את צלחת הברזל של הכלא ומסגר בעזרתה את התמונה. כאשר שב לביתו, הראה אותה לסבתא שלי וכך היא השתכנעה שהאדם העומד מולה הוא באמת אביה. לצערי המסגרת אבדה אך התמונה נותרה  והיא זו המוצגת כאן.
 
סבתי עלתה כמה פעמים לכל מיני ארצות, הפעם הראשונה הייתה בגיל 11 קצת לאחר מלחמת העולם השנייה, היא ומשפחתה עלו לצרפת והמקום הראשון שהגיעו אליו היה פריז. לאחר מלחמת העולם השנייה, העולם היה בכאוס ולכן כאשר עלתה המשפחה לצרפת לא נמצאה להם דירה, עבודה או בית ספר ולכן הם גרו אצל חבר של אביה (גבריאל, סבא רבא שלי). הפעם השנייה הייתה בגיל 31 עם שלושה ילדים, סבתי עלתה לארץ ישראל, המקום הראשון אליו הגיעה היה אולפן ביבנה חולות, בערב יום כיפור, והסוכנות נתנה לה חלה ודבש, ולאחר יום כיפור סידרו להם בית לגור בו. בגיל 40 חזרה סבתי לצרפת, ובגיל 75 עשתה עלייה ועלתה לארץ ישראל.
קצת על בית הספר וחברים
בכיתה ו' למדו את סבתי לבשל, לתפור  וגם קצת היסטוריה. כפי שכתבתי למעלה סבתא חייה רוב הזמן בין בנים ולכן נהגה לשחק בגולות, באג'ואים, ומשחקי כדור עם האחים הגדולים.כיום סבתי גרה בהרצליה. יש לה 4 ילדים, 17 נכדים, ו4 נינים (!!!)  
מתכון המסוקי: קילו וחצי בשר כבש,קילו תרד,קילו פול ירוק-חצי קילו אפונה, 2 ארטישוק,1 כרוב ירוק,
2 בצלים, 2 כרשה, 1 שומר,8 שיני שום,4 גזר, 3 לפת,1 קולורבי, 3 סלרי, 1 קישוא, 1 חרשוף , 3 תפוחי-אדמה, חבילת פטרוזיליה, חבילת כוסברה, כוס שמן, מקל קינמון,10 עלי מנטה, וורדים יבשים. 
אופן הכנה: 
לערבב את כל הירקות בסדין. לשטוף את הירקות היטב. לשפוך כוס שמן  בסיר גדול. ולהוסיף לאט את הירקות. להוסיף את הבשר. להוסיף תבלינים. להוסיף מים עד שהכול מכוסה, ולתת להתבשל במשך כשעה וחצי עד שעתיים ,או עד שהבשר רך. 
מתכון לבולו: 
500 גרם קמח, 220 גרם סוכר, 3 ביצים, חצי קליפת תפוז מגורדת, חצי כוס שמן, 75 גרם שקדים טחונים ביד, חצי כפית תמצית שקדים, 100 גרם צימוקים,2 כפות מי פרחי תפוזים, שקית אבקת אפייה, 30 גרם שומשום, קורט מלח, 50 גרם שוקולד מריר חתוך לקוביות (לא חובה)     
אופן ההכנה:
 לשפוך את הקמח, הסוכר, קליפת תפוז מגורדת, אבקת אפיה, קורט מלח, שמן, מי פרחי תפוזים, לשבור את 3 הביצים לקערה. אם יש צורך כדאי להוסיף 2 כפות מים כדי שהבצק יהיה אוורירי. לערבב היטב. לחמם את התנור על מקסימום. לחלק את הבצק ל2 חלקים. כל חתיכה למעוך ביד ולצור "פיתה".לפזר שומשום על השולחן מתחת לבצק. על ה"פיתה" לפזר את חצי מכמות הצימוקים ,השקדים, והשוקולד.  לגלגל את "הפיתה" ולסגור בצדדים. להכניס לתנור , ל3 דקות. לאחר 3 דקות להוריד לחום 160 מעלות לחצי שעה. 
 
הסיפור של סבתי שמסתתר מאחורי המתכון של המסוקי מעניין ואני רוצה לספר עליו: כמו בכל שנה מכינים מסוקי לערב פסח, מכיוון שמשפחת סבתי הייתה גדולה וגם אהבה לארח, היו מכינים בכמויות אדירות, ומי אחראי על ההכנה? סבתי, אחותה ,אימה ועוד נשים מהשכונה. הן היו פורשות סדין נקי וגדול על הרצפה וחותכות את כל הירקות, לבסוף אוספות את הסדין המלא בירקות, כל אישה תופסת פינה ומערבבים את הירקות ומכניסות לסירים ומתבלות. מבצע שכזה ארך כיום שלם!
תשע"ו

מילון

בולו
מאכל מסורתי מתוק מתוניסיה - ניתן לאכול כקינוח או בארוחת הבוקר

הסוכנות היהודית
הסוכנות היהודית לארץ ישראל, הידועה בשמה המקוצר הסוכנות היהודית, היא ארגון יהודי כלל עולמי שמרכזו בישראל. לסוכנות היהודית ישנה שותפות אסטרטגית עם ממשלת ישראל ומעמדה החוקי והציבורי ייחודי ומעוגן ב"חוק המעמד" שהתקבל ב-1950. הסוכנות פועלת מכספי תרומות ובשותפות עם תורמים מרחבי העולם ומישראל. משרדה הראשי של הסוכנות היהודית שוכן בבית המוסדות הלאומיים בירושלים‏ (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני זוכרת שהיה לנו פסנתר וכולם באו לשמוע אותו“

”בבית הספר דברו צרפתית וגם עם ההורים, אבל סבתי דיבה עם סביה ערבית. “

הקשר הרב דורי