מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מבצע אנטבה של סבא

מיקה וסבא חיים
סבא בפריקה
סבא שלי היה בין המחלצים של חטופי אנטבה

סבא חיים נולד בהונגריה בשנת 1946 ועלה ארצה עם הוריובשנת 1949, בהיותו בן שלוש שנים.
 
ילדותו של סבא עברה עליו בבאר שבע, בה למד והתחנך. בנערותו היה סבא חיים בתנועת הצופים, בה היה גם מדריך וראשג"ד. סבא התגייס לצה"ל בשנת 1964 ושירת בחיל האויר. סבא התחתן עם סבתא רחל בשנת 1968, נולדו להם 3 ילדיםשהאמצעית היא מירית, אמי. 
 
סבא שירת בטייסת תובלה כבדה. תפקידו היה "פקח העמסה", שהוא איש צוות במטוס האחראי על הטענה, הטסה והצנחה של מטען וחיילים וחישובי משקל המטוס ומרכז הכובד שלו. סבא טס במטוסים רבים כמו הדקוטה, הסטראטוקרוזר, הבואינג וההרקולס, שאותו למד בארה"ב והביא את הראשון לישראל. במסגרת שרותו סבא חיים השתתף בפעילויות הרבות של חיל האויר, בטיסות תובלה והצנחות בימי שיגרה ומלחמות ובמבצעים מיוחדים רבים, כמו מבצע משה ומבצע שלמה.  
 
"מבצע אנטבה" – מבצע יהונתן
המבצע עליו אני אספר כאן הוא "מבצע אנטבה", בו טס סבאבמטוס שהחזיר את החטופים לישראל.           
ב-27.6.1976 נחטף מטוס של חברת התעופה הצרפתית "אייר פראנס" בטיסה מישראל לצרפת. לאחר נחיתת ביניים באתונה השתלטו החוטפים על צוות המטוס ודרשו לטוס לאוגנדה. לאחר הנחיתה בשדה התעופה אנטבה שבאוגנדה קיבלו החוטפים סיוע של נשיא אוגנדה אידי אמין וחייליו. החוטפים שחררו את הנוסעים שאינם יהודים ושלא נשאו דרכונים ישראליים, וכל היתר הוחזקו כבני ערובה בטרמינל של השדה. החוטפים דרשו לשחרר אסירים שישבו בבתי כלא בישראל תמורת שחרור בני הערובה. ממשלת ישראל התכנסה מיד להתייעצויות ובמקביל הורו לצה"ל לבחון אפשרויות לחילוץ החטופים ולתכנן תוכניות. 
 
במשך כל אותו השבוע עסקו בטייסת של סבא בתכנון תוכניות שונות שיאפשרו להביא כח צבאי לאוגנדה, ישתלטו על החוטפים והחיילים האוגנדים שבטרמינל, ישחררו את החטופים ויביאו אותם למטוסים שלנו שיחזירו אותם לישראל. בסופו של דבר גובשה תוכנית לנחיתה של 4 מטוסי הרקולסשיביאו לאנטבה יחידות קומנדו של צה"ל. המטוסים המריאו בשבת, ה-3.7.1976 בבוקר מבסיסם לשדה התעופה "אופיר" (שארם-א-שייך) שבדרום סיני ולאחר תדרוך וקבלת אישור המריאו לכיוון אנטבה בדממת אלחוט ובטיסה נמוכה על-מנת שלא להתגלות. 
 
לאחר כ-7 שעות טיסה מתישות נחתו המטוסים בשקטוללא תאורת מסלול או קשר עם מגדל הפיקוח והגיעו עדקרוב לטרמינל. החיילים פרצו לטרמינל, הפתיעו את החוטפים והשתלטו עליהם ושחררו את בני הערובה. סבא חיים היה במטוס מספר 4 שהמתין עד שהחיילים גמרו להשתלט על החוטפים בטרמינל, שחררו  את החטופים והביאו אותם בריצה למטוס של סבא. את הפצועים, ביניהם יוני נתניהו שנפצע במהלך הפעולה ונפטר, הביאו על אלונקות.  
 
סבא דאג לעליית כל החטופים למטוס, הושבתם על הרצפה וקשירת האלונקות למקומן.   לפני שהמריאו ספר סבא את מספר האנשים במטוס ודווח למיפקדת המבצע, כדי לוודא שכולם חולצו ולא נשכח אף אחד באנטבה, ורשם על הפתק הזה: המטוסים המריאו ונחתו בניירובי בירת קניה, שם תודלקו לקראת הטיסה חזרה לארץ. בזמן החנייה הועברו הפצועים למטוס בואינג שלנו שנחת אף הוא בניירובי והכיל בגחונו "בי"ח שדה" וצוות רפואי. לאחר זמן קצר המריאו המטוסים שנית בדרכם לישראל.
 
במשך הטיסה לארץ הנוסעים היו המומים רוב הזמן מההפתעה ועייפים מאד, וסבא עם עוד אנשי צוות נוספים חילקו להם מים, סוכריות ושמיכות כדי שיוכלו לישון עד הנחיתה בארץ. לאחר הנחיתה ירדו כל החטופים מהמטוס ועלו על אוטובוסים שלקחו אותם לבדיקות רפואיות וקבלת פנים. סבא והצוות החזירו את המטוס לעמדת החניה, וסבא נסע הביתה עייף מאד אך מאד שמח.      
 
לפני חודשים מספר נערך מפגש של המחלצים עם בני הערובה ששוחררו, לציון 40 שנה למבצע.סבא שלי (מלפנים, שני מימין) עם חברים מהטייסת ליד "המרצדס השחורה" ששימשה את לוחמי יחידה 669,בראשם יוני נתניהו ז"ל, "להתגנבות" לביניין הטרמינל באנטבה.  
 
העשרה
מבצע יהונתן:"מבצע יונתן או מבצע אנטבה (כינויו הצבאי של המבצע היה כדור הרעם) היה פעולה צבאית שביצע צבא ההגנה לישראל באוגנדה ב-4 ביולי 1976, במטרה להציל 105 נוסעים יהודים, ישראלים ואנשי צוות מטוס אייר פרנס, שנחטפו על ידי טרוריסטים במהלך טיסתם מישראל לצרפת. למרות התבצרותם של החוטפים במדינה עוינת, המבצע הוכתר בהצלחה וכמעט כל החטופים חולצו בשלום. במהלך המבצע נהרג מפקד סיירת מטכ"ל, יונתן נתניהו, ובעקבות זאת נקרא המבצע על שמו".
 
תשע"ו

מילון

מבצע יהונתן
מבצע יונתן או מבצע אנטבה (כינויו הצבאי של המבצע היה כדור הרעם) היה פעולה צבאית שביצע צבא ההגנה לישראל באוגנדה ב-4 ביולי 1976, במטרה להציל 105 נוסעים יהודים, ישראלים ואנשי צוות מטוס אייר פרנס, שנחטפו על ידי טרוריסטים במהלך טיסתם מישראל לצרפת. למרות התבצרותם של החוטפים במדינה עוינת, המבצע הוכתר בהצלחה וכמעט כל החטופים חולצו בשלום. במהלך המבצע נהרג מפקד סיירת מטכ"ל, יונתן נתניהו, ובעקבות זאת נקרא המבצע על שמו.

ציטוטים

”חשוב להתנדב לצה"ל“

הקשר הרב דורי