מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מבן לניצולי שואה אל משפחתי של היום

סבא ונדב ליד המחשב
סבא ונדב בפעילות לחנוכה
הסיפור מתאר את השירות הצבאי, ההתפתחות המקצועית ואת הבית והמשפחה שלי

מבוא
נולדתי ב- 17.4.1947 כבן לניצולי שואה לאימי רוזה (שושנה) לבית קלינסקי ששרדה את גטו לוד'ז ולאבא יוליוס (יואל) ששרד את המלחמה בקרב הפרטיזנים, במנזר סנט אוטיליין, מבנה ששימש טרם פרוץ המלחמה כמנזר לותרני ובקרבתו הוקם מחנה דאכו. מבנה זה הופקע ע"י הנאצים ושימש כמפקדת האס. אס. באזור לנדסברג בדרום גרמניה מערבית לעיר מינכן.
 
 בסיום המלחמה הוסב המנזר על ידי האמריקאים לבית חולים לטיפול בחיילים פצועים ובפליטים.
 
פירוש השם סנט אוטיליין  – היא הקדושה העוסקת בריפוי עיניים ושהאטריבוט (סגולה, תכונה) שלה הוא ספר פתוח שבכל אחד מדפיו מצוירת עין דמוית סירה.
 
רצ"ב תעודת הלידה שלי
 
תעודת לידה - שלמה פסטר

תעודת לידה – שלמה פסטר
בתיעוד זה אתמקד ב-3 נושאים: בבית ומשפחה, שירות צבאי ומקצוע/עיסוק.
 
בית ומשפחה
 
מקום מגורי היה בעיר רמלה מאז שעליתי לארץ שם גדלתי. למדתי בבית ספר יסודי ממלכתי ד' – 8 שנים ואת לימודי התיכון עשיתי בבית ספר תיכון אזורי רמלה-לוד, דבר שחייב אותי כל בוקר לנסוע באוטובוס (חוויה בפני עצמה: אוטובוס מלא תלמידים) או לחילופין באופניים, למי שהיה. 
 
לאה ואני התחתנו באוגוסט 1971 ועברתי לגור בחולון.
 
הילדים שלנו ענת וגדי הורים לילדים וגם הם גרים בחולון
 
כסבא וסבתא, ולי שלא היו סבא ו/או סבתא שיכולתי להיעזר בהם או לשמוע מהם סיפורים או להתרפק עליהם כך סתם מתוך פינוק, יש אפשרות לעזור כל אימת שמי מהילדים ו/או הנכדים צריך עזרה בכל נושא שהוא. כך לפחות אני מציין את המשך קיום המשפחה על אף ולמרות מה שקרה למשפחות הורי והורי אשתי בשואה.
 
 
תמונה 1
                                                         תמונת הנכדים
 
בימי שישי, בדרך כלל משתדלים להיפגש אצלנו לארוחת ערב שבת משותפת. אחרי הארוחה והקינוחים המבוגרים מתרכזים בסלון לשיחה חופשית והילדים הקטנים יותר מתפזרים ברחבי הבית לפעילויות שלהם.
 
ימי הולדת חוגגים ביחד ובו בין השאר מביאים מתנות שלא כמו בימי ילדותי – ימי הצנע ופנקסי הנקודות למצרכים, היה רק חלום לקבל  מתנת יום הולדת.
 
 כיום כפנסיונר, אני מעביר את זמני, פרט לעזרה לילדים לנכדים שאני נותן בחפץ רב, בקריאה, בפתרון תשבצים ותשבצי היגיון ואני מאתגר בכך גם את הנכדים.
 
שירות צבאי
התגייסתי במחזור אוגוסט 1965 ויועדתי לעבור קורס מפקדי כיתות.
 
 התחלתי את הטירונות בבסיס טירונים במרכז הארץ למשך כ-3 חודשים. הטירונות הייתה קשה אבל הייתה הכנה טובה לקראת קורס המ"כים שנערך בדרום הארץ בחורף 1965-66.
 
סיימתי את הקורס באפריל 1966 והוצבתי בבסיס קליטה ומיון על מנת לקלוט את מתגייסי מאי.
לאחר סיום קליטת המתגייסים החדשים הוצבתי לבית ספר לנהגים שבו הטירונים עברו טירונות ובמקביל לימודי נהיגה דבר שהצריך התחשבות בטירונים על מנת שיגיעו לשעורי הנהיגה רעננים.
הייתה זו חוויה מאוד משמעותית כיוון שלמדתי והכרתי אוכלוסיות מאוד מגוונות ושונות.
 
בשנת 1965 השירות הצבאי היה צריך להיות 2 שנים ו-2 חודשים אולם עקב מצב ביטחוני רעוע בגבול ירדן ובעקבות מבצע  "כראמה" הוארך השירות הצבאי שלי ב- 4 חודשים, "כיף לא רגיל".
השתתפתי גם במלחמת ששת הימים שהחלה בחודש יוני 1967 וכתוצאה מכך גויסתי לעוד 6 חודשים שירות בתנאי קבע כך שבסופו של דבר עשיתי שירות של 3 שנים. השתחררתי באוגוסט 1968.
 
מקצוע/ עיסוק
לאחר השחרור מהצבא נרשמתי ללימודי אלקטרוניקה בבית ספר של משרד העבודה לתואר טכנאי אלקטרוניקה ובמשך שנה וחצי למדתי את כל הקשור למקצוע בעיקר מתמטיקה ואלקטרוניקה.
 
לאחר סיום הלימודים התקבלתי לעבודה כאזרח עובד צבא בחיל הקשר והאלקטרוניקה כבוחן ציוד קשר תוך התמקצעות בכל הקשור לנושאי איכות, איכות תוכנה, בחינה ולימודים תוך כדי עבודה בציוד שסופק לצבא.
 
התמניתי כראש צוות בחינה סופית של ציוד קשר ששוקם והייתי אחראי על צוות של 6 אזרחים/ חיילים/ות .
שלב נוסף בחיי המקצועיים היה מינוי כעוזר ראש ענף בנושאי כוח-אדם, הכולל קליטת אזרחים וחיילים לענף נושא בו טיפלתי עד לפרישתי לגמלאות במאי 2012.
 
הייתה זו תקופה מאוד מעניינת, מאתגרת מלאה בחוויות, עשייה והרגשה שאתה עושה משהו חיובי לטובת המדינה.

מילון

צנע
הפירוש המילולי - פשטות, סגפנות, אורח חיים חסכני, הסתפקות במועט וצמצום קימוץ מצב כלכלי קשה של המדינה שמשאביה מצומצמים לצורכי קיומה ולכן נדרשה חלוקה של מצרכי יסוד כמו קמח, סוכר וכו' לפי צרכי משפחה שנקבע לפי מספר הנפשות באמצעות פנקס נקודות.

גטו לוד'ז
היה אחד מן הגטאות הגדולים בפולין הכבושה. הוא נכלל בשטח שסופח לגרמניה והיה קרוב למחנה ההשמדה חלמנו. זה היה הגטו השני שהוקם, לאחר גטו פיוטרקוב, והאחרון שחוסל ב-1944. שטח הגטו היה רק ארבעה קמ"ר, מתוכם רק 2.5 קמ"ר בנויים. בשטח זה נדחסו למעלה מ-165,000 תושביה היהודים של לודז' וסביבתה. אליהם צורפו עוד כ-40,000 יהודים שגורשו מגרמניה, אוסטריה ואזורים אחרים וכן כ-7000 צוענים. בסך הכל עברו בגטו כ-205,000 איש. 877 נותרו בגטו כשהרוסים שחררו את האזור, וכ-10,000 שרדו את המלחמה במקומות אחרים.

מנזר לותרני
לותרניזם הוא זרם בנצרות הפרוטסטנטית שהחל עם הפילוסופיה הדתית של מרטין לותר במאה ה-16, שנתן מעוף לרפורמציה הפרוטסטנטית. ה"וידויים" וה"כתבים הסמליים" של הכנסייה הלותרנית כתובים בספר קונקורד שראה אור בגרמנית ב-1580 ובלטינית ב-1584. כיום משתייכים לכנסיות לותרניות כ-70 מיליון איש ברחבי העולם, שהם כ-4% מהנוצרים בעולם.

מחנה דכאו
מחנה הריכוז דכאו (בגרמנית: konzentrationslager dachau) היה מחנה ריכוז נאצי ליד העיר דכאו בגרמניה (כיום העיר עוטפת את המחנה). למרות העובדה שיהודים ושבויי מלחמה סובייטים רבים מתו במחנה בשל תנאי המחיה הנוראים, דכאו היה מחנה ריכוז (ולא מחנה השמדה כמו טרבלינקה ואחרים). מבין כ-200,000 אסירים שעברו דרכו ב-12 שנות קיומו, נספו ע"פ הערכות כ-30,000 איש. במחנה הוקמו תאי גזים אך מעולם לא נעשה בהם שימוש. עם זאת במשרפות שנבנו מחוץ לגדרות המחנה שרפו גופות אסירים שמתו במחנה.

שואה
מילה מקראית שפירושה חורבן, כיליון, שבחצי השני של המאה העשרים נוצקה לה משמעות מיוחדת לצורה המיודעת. השואה הייתה שורת מעשי רצח עם, שבוצעו במהלך מלחמת העולם השנייה על ידי גרמניה הנאצית, בהנהגתו של אדולף היטלר, עוזריה ובני בריתה, ותכליתם הייתה השמדתם השיטתית של כל בני העם היהודי.

פנקס נקודות
מדיניות כלכלית להגבלת הרכישה של מזון ומוצרי צריכה. בתחום המזון כל אזרח שובץ לחנות מכולת קבועה שבה קיבל את מוצרי המזון הבסיסיים על פי הקצבה קבועה, תמורת נקודות שהוקצבו לו בפנקס אישי לצורך זה.

מ"כים
ראשי תיבות: מפקדי כיתות. מפקד כיתה או בקיצור מ"כ, הוא תפקיד של מש"ק (מפקד שאינו קצין) בצה"ל, העומד בראש כיתת לוחמים בחי"ר, הנדסה, איסוף קרבי, מערך ההגנה האווירית או יחידה מובחרת. מפקד הכיתה עבר קורס מ"כים חי"ר ודרגתו היא בדרך כלל דרגת סמל וסמ"ר. בעבר היה רב"ט נושא בתפקיד.

מבצע כראמה
תקיפה נרחבת של כוחות שריון, צנחנים וחיל אוויר של צה"ל, ב-21 במרץ 1968, על הכפר הירדני כראמה שבדרום בקעת הירדן, שנערכה כנגד מפקדת הפת"ח בכפר והעומד בראשה, יאסר ערפאת. מבצע זה החל לאחר שב-18 במרץ 1968 עלה אוטובוס ישראלי שהסיע תלמידים מגימנסיה הרצליה על מוקש סמוך לבאר אורה שבערבה. בהתפוצצות נהרגו שני מלווים ונפצעו 10 תלמידים פעולת כראמה הייתה אחד האירועים המרכזיים במלחמת ההתשה בבקעת הירדן.

ציטוטים

”אם אין אני לי מי לי, ואם לא עכשיו אימתי?“

”מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחקוך“

הקשר הרב דורי