מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מבית ספר "בילו" בחדרה לישיבה בבני ברק

סבא רחמים
הנכדה חיה מושקא
באחד הימים הגיע לבית הספר אברך חסיד מחסידות צאנז בנתניה. ולימד אותם גמרא.

הנכדה חיה מושקא גולדברג מתעדת את סיפורו של סבא אריה רחמים בן דוד.

סבא שלי, אריה רחמים, נולד  בישראל בעיר חדרה, למשפחת בן דוד, להוריו יוסף ורחל בן דוד לארבעת אחיו ואחיותיו.  בחדרה קראו לו רחומי (רחמים). מקור שם המשפחה, בן דוד,  התקבל במשפחה לפני ארבעה דורות כאן בארץ ישראל. שכן, אצל יהודי תימן לא  קראו בשמות  המשפחה, אלא פלוני בן אלמוני, אביו של סבא, יוסף, היה בנו  של דוד. כשסבא יוסף  עלה לישראל הוא בחר בשם של אביו לשם המשפחה- בן דוד.

אביו, יוסף, דאג להעלות אנשים מתימן לארץ ישראל, שנשלטה  בתקופה זו על ידי הטורקים. אך, כשראה "שאין שכר בעמלו", כי האנשים בארץ ישראל הידרדרו מבחינה רוחנית, הוא החליט להפסיק "בעבודה" זו.

סבא מספר, שהיה להם חמור, עגלה  ותרנגולים. ולתקופה קצרה הם החזיקו גם עיזה. החמור שימש אותם כ"כלי תחבורה" לנסיעות בתוך העיר, לקניות בשוק ולהבאת מצרכים שונים, אך הם לא יצאו עם החמור מחוץ לעיר.

סבי למד בבית ספר ממלכתי דתי מעורב. המצב אז היה שהילדים בילדותם, שרובם היו תימנים עם פאות, היו הולכים כל יום לבית הכנסת  ללמוד תורה עם ה"מורי". אך, כשהנער היה מתבגר ומגיע לגיל בר מצווה הוא הרגיש גדול. ואז הוא היה גוזר את פאותיו ומוריד את הכיפה.

שמו של בית הספר בו למד סבא היה "בילו", אלו ראשי תיבות של המילים מספר ישעיהו( ב,ה), "בית יעקוב לכו ונלכה". המשך הפסוק הוא "באור ה", אך, המשך הפסוק הושמט בכוונה על ידי התנועה של הציונים.

באחד הימים הגיע לבית הספר אברך חסיד מחסידות צאנז בנתניה. ולימד אותם גמרא למשך שבועיים בערך. ולאחר מכן, בחופשת הקיץ הוא עשה להם קייטנה בנתניה. הוא אמר להם, שמי שישקיע ויקבל ציונים טובים, הוא ייתן לו פרס ששווה הרבה כסף. הם התחילו לדמיין אולי הם יזכו באופנים יקרים? אך, להפתעתם הוא אמר להם, שכול נער שילך לישיבה, הוא יממן לו את שכר הלימוד למשך כמה וכמה זמן, זה היה הפרס. רק סבי וחברו "נפלו בפח". הם עזבו את הלימודים בבית ספר בילו, והלכו ללמוד בישיבה "דוסית" בבני ברק, משם הוא התחיל להיות "דוסי". לאחר תקופה, האיש, שמימן לו את שכר הלימוד הישיבה, היה צריך לנסוע לאמריקה. הוא הציע לסבי להצטרף  אליו לנסיעה. סבי הסכים והם נסעו יחד.

באמריקה הציעו לסבי את אשתו רינה (סבתי). הם התחתנו וגרו באמריקה. סבא עבד כנהג אוטובוס הסעות של בתי ספר. וזמן חופשת הקיץ הוא היה נהג הסעות אל הקעמפים למשפחות, שנסעו לנופש בהרים.

סבי מספר על מקרה שקרה לו כנהג האוטובוס בדרך להרי הנופש. סבא לא הכיר את הדרך, היה זה בתקופה שלא היו תוכנות של ניווט כמו waze, בכדי לזכור את הדרך חזור, הוא כתב ב כל הדרך בהלוך, פה יש אגם, אחריו גשר ואחריו גשר ואחריו עוד גשר ואחריו עוד גשר, בכל הדרך היו הרבה גשרים. עד שהחליט להפסיק לכתוב ….

תמונה 1

הזוית האישית

חיה מושקא גולדברג: תודה לך סבא, נהניתי לשמוע את הסיפור המרתק שסיפרת לי.

מילון

חסידות צאנז
חסידות צאנז הוא שמה של שושלת חסידית שמקורה בעיר סאנץ שבגליציה, השושלת נוסדה על ידי האדמו"ר רבי חיים הלברשטאם מצאנז. רבי חיים היה תלמיד מובהק של רבי נפתלי צבי מרופשיץ. את חצרו פתח לאחר פטירת רבי אשר ישעיה מרופשיץ, חתנו של רבי נפתלי צבי. יסודות החסידות הינם - עבודת ה' על דרך החסידות, מתוך התמדה עצומה ודביקות בתורה.

ציטוטים

”זכיתי להקים משפחה ולרוות מהם נחת ב"ה.“

הקשר הרב דורי