מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מבית ורכוש בעירק לאוהל בישראל

זמירה בתכנית הקשר הרב דורי
עולים מעירק
סיפור עלייתה של זמירה

עליתי לארץ במטוס בשנת 1951 בעלייה הגדולה של העיראקים כשהייתי בת 12, מבצע העליה נקרא עזרא ונחמיה.

מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים מהגלויות במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני.

בתחילה, אסר החוק העיראקי על יציאת יהודים מהמדינה, אך למרות העונשים הכבדים שאיימו עליהם, הצליחו יהודים רבים לצאת מעיראק ולעלות לישראל, בעיקר דרך פרס השכנה. המבצע החל באפריל 1950, לאחר שממשלת עיראק הסכימה להתיר את יציאתם של היהודים מתחומה, והוא אורגן ובוצע על ידי ממשלת ישראל, הסוכנות היהודית וארגון הג'וינט, באמצעות טיסות של חברת "ניר איסט" שטסו מעיראק לקפריסין. בין המארגנים הישראליים נמנו שלמה הלל ומרדכי בן פורת.

ככל שגדל מספר הדורשים לצאת מעיראק עלה מספר הטיסות, עד שהחלה רכבת אווירית בקו בגדאד-לוד. רובו הגדול של המבצע נערך בשנים 1950-1951, כאשר גם בשנת 1952 הועלו יהודים לארץ. 

 

הגעתי לארץ מבגדד עיר הבירה של עיראק עם המשפחה שלי. היינו 8 ילדים: 4 בנים 4 בנות, יחד עם הורי 10 נפשות.

הטיסה נמשכה 3 שעות כי אז לא היו מטוסים מפותחים כמו היום, השארנו בעיראק 2 חנויות ובית של אבא שלי, עליתי לארץ עם מזוודה של בגדים.

שהגעתי לארץ ההרגשה הייתה גרועה מאוד היינו לילה באוהל בלוד, על החולות ללא מטות וללא כל תנאים, לא היה חשמל או מים.  

בהתחלה, החיים בישראל לא היו קלים, היינו צריכים להתרגל וללמוד את השפה, ולהתרגל לאורח החיים הקשה.

לאט לאט עם השנים החיים הלכו ונעשו קלים יותר.

בנימה אישית: זמירה  יקרה, שמחנו להכיר אותך ולשמוע ממך סיפורים על העבר שלך. אנחנו מאחלים לך הרבה בריאות, שמחה והצלחה בתוכנית הטלוויזיה.

המפגשים התקיימו בין תלמידי בי"ס הגליל בתל אביב לבין מרכז רב שירותים לקשיש "התקווה", במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בשנה"ל תשע"ד (2013-4), בהובלתן של המורה כלנית לובל ישראל, היועצת מורן בייז ומנהלת המועדון ציפי אורטל.

מילון

לוד
היא עיר במחוז המרכז בישראל, ואחת הערים העתיקות בארץ ובעולם.

ציטוטים

”זמירה יקרה, שמחנו להכיר אותך ולשמוע ממך סיפורים על העבר שלך.“

הקשר הרב דורי