מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מבית היולדות – היישר לארץ ישראל

שרה נסימיאן ונכדתה דניאל כהן
בית ספר לבנות בשכונת שבזי, ת"א
חיי אבא-סבא והמשפחה במשהד ועלייתם לישראל

על חיי המשפחה במשהד: אבא שלי, žאברהם חכימי (סבא-רבא של דניאל) נולד בשנת 1925, במאה הקודמת במשהד. הוא היה הראשון (הבן הראשון בבית משפחת חכימי). היהודים היו הולכים לבתי הספר המוסלמים והיו מתפללים במסגרת של המוסלמים, כל הגברים.
הוא מספר שהיה לכל היהודים שם מוסלמי ושם יהודי. "אנחנו כלפי חוץ מוסלמים, ובבית אנחנו היינו יהודים. אסור היה לנו ללכת לבית כנסת ולהתפלל."  žהיהודים היו מתפללים (בסתר), והיו שתי נשים ששמרו כדי שהמוסלמים לא יגלו אותם. žבבתי הספר למדו בנות בנפרד, ובנים בנפרד. žמי שבנה את ביה"ס של הנשים, בכל יום כיפור היה סוגר את ביה"ס והיה אומר שהיום זה יום ההולדת שלו. žבשבתות, הם היו חייבים ללכת לבי"ס. žלסבא של סבא רבא אברהם חכימי היה מפעל של משקאות חריפים (יקב). המוסלמים לא שותים משקאות חריפים. בכל זאת, האימאם של המוסלמים, (כמו רב ראשי) היה בא לשם ומחכה שיביאו לו כוס מלאה של משקה חריף, ואז הוא היה תמיד אומר: ž'עכשיו אני יכול לנאום הרבה יותר טוב'.

 

סבא רבא וסבתא רבא- אברהם ומלכה חכימי

סבא רבא וסבתא רבא- אברהם ומלכה חכימי

כל היהודים גרו באותו אזור. גם הבית של סבא שלו היה שם.žהנשים לא עבדו, כולן היו עקרות בית. žועוד מספר אברהם חכימי: 'אנחנו היינו גרים בחצר מאוד גדולה, שהיו בה שכנים. כולם היו מכירים. היו שירותים באדמה. כל פעם שהיה מתמלא, היה בנאדם שהוציא את הכל החוצה.' žהייתה באר- מים, ששם היו מוציאים מים כדי לאכול, להתקלח ולשתות. היה דלי שמעלים עם חבל, žוהיו מעלים למעלה עם הידיים. 

 
בגיל 13 הלך אברהם לעבוד במוסך במכונאות. יתר הילדים היו יותר קטנים ממנו. 'žהיינו אח אחד וארבע אחיות'. הוא התחתן בגיל 23 עם 'אישה יפה, צנועה, וצעירה, בשם: מלכה (סבתא-רבה של דניאל). žž
 
 בקישור  אנוסי משהד אפשר לקרוא עוד על חיי היהודים, שנאלצו להסתיר יהדותם ואפילו להתנצר.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
העלייה לישראל : בשנת 1950, עלו אברהם ומלכה לישראל עם שני ילדים – שרה ואחיה, שמעון ז"ל.
 
שרה: הייתי בת שנתיים כשעלינו לישראל. אבי מכר את הבית בו גרו. אימי היתה בבית חולים, לאחר הולדת אחי וכאשר בא לשחרר אותה מבית היולדות הודיע לך שעולים לישראל. היא, עם תינוק בן 7 ימים בלבד באה לישראל.
 
 
 
הגענו ל'שער עליה'. שם היה מחנה של כל העולים החדשים. גרנו באוהלים וקיבלנו הקצבה של מזון, מיטות, שמיכות. 
 
מסיפורי ההורים אני יודעת שהיה קשה מאוד. לא הייתה תעסוקה. היה מחסור במזון ותנאי מחייה מאוד קשים. ž
 
לאחר תקופה, הגענו לשכונת שבזי בתל-אביב, ליד מה שהיום הוא מרכז סוזן דלאל. גרנו בדירתž חדר עם שרותים משותפים בחצר עם יתר הדיירים.žומטבח מחוץ לבית.
 
אני, מספרת זרה, למדתי בבית ספר לבנות בשכונת שבזי, שהיום הוא מרכז סוזו-דלאל.
 
אבא / סבא-רבא אברהם חכימי, התחיל לעבוד במוסך, הוציא תעודת 'אומן' וכתב הסמכה ונעשה בוחן רכב במוסך קרסו בתל-אביב עד יציאתו לגמלאות.
 

מילון

יהודי משהד
קהילה יהודית בפרס (כיום איראן) שחבריה היו אנוסים לחיות כמוסלמים במשך 120 שנה אך שמרו על יהדותם בסתר.

ציטוטים

”אנחנו כלפי חוץ מוסלמים, ובבית אנחנו היינו יהודים. אסור היה לנו ללכת לבית כנסת ולהתפלל.“

הקשר הרב דורי