מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מביצרון לגן יבנה – עפרה יזרעאל

ביצרון
גן יבנה בראשית דרכה
על ילדותה ובגרותה של עפרה יזרעאל

נולדתי בבצרון בשנת 1935, שהייתה שנת עליתם של ראשוני מושב בצרון על הקרקע. למשפחת גולובובסקי. המשפחה שינתה את שמה עם קום המדינה לשם עברי, גבע. אחי אבי גר במשק עד היום.

בִּצָּרוֹן הוא מושב עובדים במישור החוף הדרומי (סמוך לגדרה), ושטחו הוא כ-5,000 דונם. את המושב ייסד גרעין של אסירי ציון מרוסיה בשנת תרצ"ה (1935), ואחד מחבריו נתן לו את שמו מן הפסוק "…שובו לבצרון אסירי התקוה" (זכריה ט', י"ב).

המייסדים היו חברי הכשרת "תל-חי קרים" שהתארגנה ברוסיה בשנת 1929. חברי ההכשרה עלו לארץ ישראל ב-6 ביוני 1929. בשנת 1935 הגיעו לגן יבנה, עבדו שם בפרדסי המושבה ובאותה עת בנו את הבתים הראשונים של המושב וחפרו באר מים.

בשנת 1935 עלו חברי המושב על אדמתם, שניתנה להם מנחלאות גן-יבנה, על פי ההסכם (כמתואר בספרו של אריה קרישק -"בוני הגן", 1993), כלל השטח 30 נחלות משק, חמישה דונם לכל נחלה. בכל משק היה בית קטן שבו חדר אחד ומטבח. השירותים היו בחצר. בעשור הראשון לקיומם סבלו ממצוקה כלכלית וחברתית קשה. בשנת 1946 הצטרף אל המושב גרעין של נוטרים משוחררים מהמושבה מזכרת בתיה. את החבורה הוביל אז אריה רוז'נסקי שגם חיבר את השיר "הורה בצרון".(ויקיפדיה)

חברי המושב הראשונים קנו את אדמתם בכספם, שהרוויחו בעבודה קשה בנטיעת הפרדסים וטיפול שוטף בפרדס, בבניית הבתים במושבה גן-יבנה השכנה.

תמונה 1

ביצרונים בפרדס בגן יבנה

כשעברו לאדמתם החלו בבניית בתיהם ומשקם. המשקים כללו רפת, לול עופות, וירקות. עצי פרי היו רק ליד הבית, בתחילה לתצרוכת המשפחה. את הלחם אמי אפתה בעצמה בתנור שאבי בנה צמוד לבית בחצר, תנור שחומם ע"י עץ.

את מוצרי החלב עשינו לבד, ע"י כלי שקראו לו "ספרטור", שהפריד בין החלב השמן לרזה. מהחלב השמן עשינו שמנת וחמאה. מהחלב הרזה גבינה ולבן.

גן-הילדים ובית-הספר העממי (עד כתה ח') היה משותף לילדי ביצרון וילדי גן-יבנה השכנה, ושכן במושבה גן-יבנה.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת פעילות תכנית הקשר הרב דורי, ע"י התלמידים "נאמני מחשב" מכתות ה' – ו' . התכנית התקיימה בבית הספר מבואות, בבאר טוביה בשנים תשע"ג – תשע"ד, שנים 2003-2004. התלמידים למדו את הותיקים מיומנויות מחשב שונות ומבוגרים לימדו את התלמידים פרק בהיסטוריה של המקום והמדינה באמצעות סיפורי חייהם.

הפרלמנט משתתפי תכנית הקשר הרב דורי בביה"ס מבואות 2003

תמונה 2

מילון

תל-חי קרים
חברי קבוצת הכשרה שהתארגנו ברוסיה ועלו לארץ ישראל ב-6 ביוני 1929.

ציטוטים

”את מוצרי החלב עשינו לבד, ע"י כלי שקראו לו "ספרטור" .“

”זהו כלי שהפריד בין החלב השמן לרזה. “

הקשר הרב דורי