מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מבגדד לישראל

בקשר הרב דורי בביה"ס יהל"ם
אילנה בצעירותה
סיפור חייה של אילנה שמש שנולדה בעירק ועלתה לארץ

נולדתי בבגדד. הייתי בבית הספר כשהוחלט שאני אעלה ארצה בלי ההורים שלי ביחד עם אחותי הקטנה. לבית הספר שלמדתי בו בבגדד קראו "אליאנס", שהוא בית ספר ברמה גבוהה מאד ביחס לבתי ספר אחרים. למדו בו 4 שפות: ערבית, אנגלית וצרפתית וקצת עברית. נבחנו בו בכל מיני מבחנים. גם אמי למדה בבית הספר אליאנס (שהוא גם בית הספר הראשון שהוקם בעירק לבנות). בבית ספר הזה כל המורים היו צרפתיים שלמדו בצרפת ולימדו אותנו רק בצרפתית וגם השמות שלהם היו צרפתיים, למשל- מאדם לרדיו. גם אחי למד באליאנס (לבנים).
תרבות ומסורת משפחתית 
שמרנו ברמה גבוה – היינו בית מסורתי והיו לנו חגים כהלכה. היו לנו טיולים ערכיים. בפסח את כל המוצרים עשינו בבית: יין, מצות, דבש תמרים, בררנו אורז וכל מה שקשור לחג בצורה מהודרת. בסוכות בנינו סוכה ענקית בתוך הבית שלנו, שהיה בעל שלוש קומות. בשבועות היה לנו מאכל מסוים שקוראים לו 'קאהי'. בתשעה באב עשינו טיירות.
 
בריאות והבעיות במשפחה
אחותי היתה חולה במחלת עור קשה מאוד מאוד. אבי לא יכל לעלות איתי כי הוא טיפל במשפחה גדולה – לא רק הילדים שלו אלא גם שתי בנות של אחיו שנפטר והוא היה האפוטרופוס שלהם, וגם היה לנו דוד של אמי – לא נשוי בגיל מבוגר מאד, וגם דודה – אחות של אבא, גרושה, שחזרה לגור אצלנו.
העליה לארץ הייתה מאד קשה כי לאחותי הייתה מחלה קשה כל כך עד שאף אחד לא רצה לדבר איתנו כי הם פחדו להידבק במחלה הנוראית של אחותי. עד שאני הצלחתי לאשפז אותה בבית חולים תל-השומר. שנה שלמה הייתה אחותי בתל-השומר, ולקח עוד  זמן מה עד שהבריאה. היום היא סבתא לחמישה עשר נכדים.
כאשר הגעתי לארץ, זכיתי ביום העצמאות בבר המצווה לישראל (גיל 13 למדינת ישראל). בנוסף, השתתפתי בצעדות ירושלים.
 
אחרי העלייה
אני עברתי כל מיני השתלמויות, הנהלת חשבונות, פקידות ופקידת יבוא. עבדתי בכל מיני עבודות מזדמנות עד שאמי הגיעה ארצה בשנה 1973. הייתי נשואה ובהריון. לימים נולדו לי ארבעה ילדים (שלושה בנים ובת אחת) וכיום כולם כבר סיימו אוניברסיטה והם בתפקידים ראשיים והורים לילדים. אני סבתא ל-8 נכדים. עבודתי האחרונה הייתה בחברת יבוא לתרופות בתור מנהלת מחלקת יבוא. 32 שנה עבדתי באותה חברה. היום אני ממלאת את זמני החופשי בהתנדבות, בטיפול בנכדים ובכל מיני קורסים להעשרה.
 
 
 
תמונה 1

מילון

עין תחת עין
אם מישהו עושה לך רעה, "תנקום" באותה מידה. אם מישהו עושה לך טובה, תחזיר לו בטובה.

ציטוטים

”רק מי שעובד קשה משיג את מטרותיו בחיים“

”הרבה נכסים הרבה דאגות“

הקשר הרב דורי