מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מבגדד לישראל

ירין לוי עם סבא משה
משה גבאי - עובד מצטיין
בגיל חמש הגענו בטיסה לישראל והתגוררנו במחנה עולים "פרדס חנה" שבחדרה
נולדתי בעיראק וגדלתי שם עד גיל חמש. הוריי הם יהודה ונעימה. יש לי תשעה אחים. יש לי חמישה אחים שגדולים ממני וארבעה שקטנים ממני. בגיל חמש עליתי לארץ ישראל והמטוס שטסנו בו היה מקרטע  בשמיים. הרבה העולים  שטסו  אתנו החלו להקיא במטוס ושני אחיי הגדולים: יחזקאל – הגדול ביותר, וסימה – השנייה מבין האחים, עברו בין  הנוסעים והגישו להם עזרה. סוף סוף הגענו לנתב"ג וירדנו מהמטוס. לאחר מנוחה קלה עברנו למחנה עולים שנקרא "פרדס חנה" בחדרה. לאחר מספר חודשים עברנו לירושלים.
מכאן החלה התקופה של החיים בארץ ישראל. הייתי בגני  ילדים, בבתי  ספר… בתקופת ילדותי גם פרצה מלחמת  סיני. המורה סיפרה לנו בכיתה על המתרחש במלחמה: "ילדים, הצבא  מתקדם  במלחמה". כל  הילדים שמחו לאחר בשורה זאת. לפני  גיוסי לצבא נרשמנו למועדון נוער ושם בילינו את שעות הפנאי במשחקים.
בגיל  18 התגייסתי לצבא והתנדבתי ליחידה הקרבית 'גולני'. ביחידה זו שירתי בערך  שנה עד שנפגעתי באוזניים  ואז עברתי ליחידה עורפית. לאחר מספר חודשים פרצה מלחמת ששת הימים. אני ראיתי את חבריי נלחמים בגבול   הצפון עם הסורים ואני לא יכולתי לעזור. זה היה מאוד מתסכל.
לאחר שחרורי מהצבא יצאתי לעבודה ועבדתי במסגריה. שם פגשתי את יעל.
 
תמונה 1
לאחר שנתיים שהיינו חברים, התחתנו. לאחר שנה נולדה הבת הראשונה שלנו- אילנית. זו הייתה שמחה גדולה מאוד. לאחר שנתיים נולדה הבת השנייה שלנו- לימור. לאחר שמונה שנים נוספות נולדה הבת השלישית שלנו- נעמה, ולאחר תשעה שנים נוספות, נולד הבן הראשון שלנו- אוהד.
אילנית – הבת הגדולה שלי ילדה את ירין, עמית, ליאן, ולורן.
לימור ילדה את אלמה וקים.
נעמה ילדה את יגל, עדי ותמר.
נהיינו משפחה גדולה ומאושרת.

 

מילון

מחנה עולים
מקומות היישוב הזמני של העולים החדשים, שהגיעו בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל. חסרונם הגדול היה באווירה שהם יצרו: שוכני המחנות קיבלו את כל צרכיהם מהממסד ולא נדרשו לצאת לעבודה. המוסדות ראו בכך פתרון זמני, אך הוא נמשך מעבר לזמן המצופה.

מלחמת סיני
מלחמת סיני ( "מבצע קדש") היא מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני.

ציטוטים

”בתקופת ילדותי פרצה מלחמת סיני. המורה סיפרה בכיתה: "ילדים, הצבא מתקדם במלחמה". שמחנו“

הקשר הרב דורי