מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מבבל לישראל – סיפורה של סבתי ג'ולייט

סבתא רוכבת על אופניים בבגדד.
סבתא במדי חייל האוויר.
החיים בישראל ובעירק, סיפור חייה של סבתי כפי שאבא סיפר

סבתא נולדה וגדלה בבגדד, עירק. בת לרג'ינה ואברהם מועלם. היא נולדה בשנת 1931 הבת השנייה במשפחה שבה עוד שתי אחיות ושני אחים. למדה בבית ספר מעורב ממשלתי – כלומר עם מוסלמים ונוצרים. היו לה שכנות מכל הדתות. היו גם יחסי שכנות טובים. היחס היה טוב והוגן בבית הספר כלפי כולם כך נהגה לספר.

היא גדלה בבית גדול הבית היה בן שתי קומות והוא בנוי סביב חצר פנימית במרכזו שהיו בה עצי דקל גבוהים, שם נהגו הילדים לשחק. סבתא סיפרה שבחלק מלילות הקיץ היה חם מדי מכדי לישון במקום סגור, אז לעיתים היו ישנים על גג הבית.

סבתא מספרת שהייתה נוהגת בשעות הפנאי לצאת לרכב על אופניים בפארק הקרוב לשכונת מגוריה. כמו כן היא הייתה עוזרת המון בעבודות הבית, אהבה להכין אוכל, לגהץ ולצאת לקניות עם אביה, אברהם שהיה רוקח והיה לו בית מרקחת משלו. מצבם הכלכלי היה טוב ואף היו להם משרתים.

אבל בשנת 1941 התרחש פוגרום בעירק ואז התנכלו ליהודים. היחס ליהודים השתנה. לאחר הקמת מדינת ישראל ב-1948, התגברה הרדיפה של היהודים, שהובילה לזרם של הברחות לישראל, בעיקר דרך אירן.

בשנות ה-50 החל מבצע עזרא ונחמיה שבו הועלו רוב בני הקהילה הנותרים (המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני) כתוצאה מהחלטה של הממשלה העירקית לפיה יהודי המדינה יכולים לעזוב אותה בתנאי שיוותרו על אזרחותם ועל רכושם.

סבתא עלתה לארץ בשנת 1950 בהיותה בת 19. היא עלתה עם אחיה ואחותה הגדולה. הגיעו ביחד למחנה שער עליה בחיפה. לאחר תקופה קצרה עברה לגור בקיבוץ קרית ענבים סמוך לירושליים, היא נשארה בקיבוץ יחד עם אחיה. לאחר המגורים בקיבוץ, עברה לגור עם משפחתה בירושליים. אחותה יצאה לעבוד כמורה.

סבתא התגייסה לצה"ל ושירתה בין השנים 1952-54 כפקידה בחיל האוויר.

סבתא במדי חיל האוויר

תמונה 1

לאחר שירותה הצבאי עבדה במשרד ראש הממשלה ככתבנית. לאחר מכן למדה בסמינר למורות והפכה להיות גננת במשך 29 שנים. בתחילה לימדה בכפר בית צפאפא בירושליים ולאחר מכן ביישוב הערבי כפר קאסם שליד ראש העין.

סבא וסבתא הכירו דרך קרוב משפחה של סבא.

סבתא הייתה נוהגת לצאת לבלות בימק"א שהוא מועדון בירושליים. שם היא פגשה מישהו שהיה נוהג גם הוא להגיע לשיעורי ריקוד והוא הציע לה להכיר לה מישהו אותו מישהו היה סבא. הם נישאו לאחר תקופת היכרות קצרה בשנת 1961. שנה לאחר מכן נולדה דודה שלי,ורדה ובשנת 1965 נולד אבא שלי, שלמה.

סבתא הלכה לעולמה בשנת 2017, יהי זכרה ברוך.

הזוית האישית

אבא של יעל: נהניתי מאוד להיזכר בחייה של אמי כפי שסיפרה לי בעבר, ולהעביר לבתי את זכרונותיי מהסיפורים.

יעל: היה לי כיף מאוד לשמוע דברים חדשים על סבתי, וזה הוסיף לי המון דברים שלא ידעתי על סבתא לפני כן.

מילון

פוגרום
פרעות שמכוונות כנגד קבוצה אתנית או דתית שונה.

עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, הקרוי גם מבצע בבל או מבצע עולי בבל, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילת תקופת בית שני. ויקיפדיה

ציטוטים

”התמרים בעירק רבים ומתוקים“

הקשר הרב דורי