מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מארץ הקנגורו לארץ הכלנית

ג'וני אודיה ויערה
בני משפחת אוברמן (ג'וני הצעיר בחבורה)
סיפורו של ג'וני אוברמן

ג'וני אוברמן, משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם התלמידות אודיה פרנקל ויערה מעוז, שתיעדו את סיפורו.

ג'וני נולד בשנת 1936. הוא נולד בשמו העברי כיונה, אבל בגלל שג'וני נולד בחברה של גויים, אז  רשמו בתעודת לידתו את השם ג'וני. ג'וני סיפר לנו שרק בבית הכנסת בשעת קריאות התורה השתמשו בשמו העברי וקראו לו יונה. יונה כמו יונה הנביא.

ג'וני נולד בעיר מלבורן עיר הבירה של ויקטוריה, שבאוסטרליה. הוא גדל באחד הפרברים של מדינת ויקטוריה בעיר מלבורן, ורוב האנשים שהיו שם היו גויים. בבית הספר שבו למד לא היו יהודים חוץ מאחיו ואחיותיו. את מקצועות הקודש הוא למד ב"חדר" (מקום שבו למדו אחרי הצהריים).

לג'וני היו ארבע אחים (כולל הוא) ואחות אחת. ג'וני ומשפחתו גרו בבית דו קומתי בקומה למטה היה סלון, מטבח וחדר אוכל. בבית לא הייתה מכונת כביסה, לא כמו היום! ג'וני שיחק בפארקים וגינות. העיר שבה גדל (מלבורן) נקראה גם עיר הגנים כי בכל מקום היה גנים ולכן אצל ג'וני בבית לא היה דשא בכל פעם שרצו לשחק הלכו לפארקים. מלבורן לא הייתה רחוקה מהים  והם יכלו ללכת לים. ג'וני גדל ב-2 בתים. עד גיל 10 בני משפחתו היו צריכים ללכת הרבה זמן עד לבית הכנסת, ואילו ביתם השני היה מרחק של רבע שעה מבית הכנסת. בבית הראשון של ג'וני היה לו מורה ליהדות.

 משפחתו

שם אביו, היה דוד ז"ל. שם אמו סיסי מוצאה היה מפולין שהשם שלה היה סיסו שמשמעותו מתוק ביידיש. אחיו: אליעזר, דוב, מיכאל ושרה לאה.

הוריו עסקו בגידול פירות וירקות ומכרו אותם, הייתה להם חנות של פירות וירקות. אביו של ג'וני נולד בארץ בשנת 1901 במנדט התורכי ובגיל 19 עזב את פלשתינה (א"י) ועלה לאוסטרליה, שם פגש את אמו של ג'וני שהגיעה מפולניה. אצל ג'וני בבית לא היו בגדים מיוחדים, הם לבשו בגדים כמו בארצות אירופה. נשים לא הלכו במכנסים אלא בחצאיות או שמלות. מבין האחים 2 נשארו חיים, אחד מהם גר בארץ, ואחד מהם באוסטרליה. שניהם יותר מבוגרים מג'וני.

בגלל שג'וני גדל בחברה של גויים, הם אכלו רק מה שבושל בבית, הם היו מגדלים תרנגולות בבית והשוחט היהודי היה בא שוחט אותה, ואמו של ג'וני הייתה מורטת את הנוצות. את הדגים היו קונים חיים, וכשהיו רוצים דג היו פשוט מרימים ומכים אותם. לא היו אז ממתקים וסוכריות, כי הם לא היו כשרים, ג'וני אפילו לא ידע מה זה גלידה. בביתו השני ג'וני גר במקום מרוכז יותר ביהודים. ג'וני היה בתנועת הנוער "בני עקיבא". בכל פרבר היה בית כנסת אבל המרחקים היו גדולים. בביתו של ג'וני קנו רק דברים טבעים כמו פירות וירקות, וגבינה לבנה הכינו לבד. הם לא אכלו בחוץ מפני שהיה שומן של חיות. הם קנו בשר מקצב יהודי.

חבריו של ג'וני היו מ"בני עקיבא",לא היו לו חברים גויים והיו לו גם את בני הדודים וקרובי המשפחה. החברים של ג'וני גרו בכל מיני פרברים והיה מרכז אחד גדול של "בני עקיבא". הוא למד בתיכון רק של בנים אבל עם גויים, וחבריו היהודים היו גם איתו באותו תיכון.

היה לו אוסף בולים והוא עדיין אוסף… בילדותו הוא אסף כל מיני קלפים כמו קלפים של שחקני כדורגל, באותה תקופה אספו הרבה דברים כמו גולות. בבית הספר של ג'וני היו חמישה ימי לימודים, בשבת ג'וני היה הולך לבית הכנסת וביום ראשון היה לומדים ב"חדר" ואחרי צהריים היו הולכים לטיולים. בביתם לא הייתה טלוויזיה, אבל היה רדיו. ג'וני ראה טלוויזיה בפעם הראשונה בגיל 20.

לימודיו בבית הספר

לבתי הספר לא היה נהוג לתת שמות ובתיכון השם היה "התיכון של מלבורן". מקצועות שג'וני למד היו מקצועות כמו שאנחנו לומדים חוץ ממקצועות הקודש. ג'וני למד צרפתית גרמנית שהם שפות מודרניות ושתי שפות עתיקות שלא מדברים היום הם לטינית ויוונית עתיקה. חוץ מהשיעור לא היה שום קשר עם המורים בין התלמידים. אם הפרעת, המורה היה מרביץ לך על היד עם רצועת עור. האם המשמעת הייתה חזקה? כן, הם בדקו את הציוד, ואסור היה להפריע. בנוסף לכך הייתה גם צורת ישיבה שהיה חייב לשבת בה. בבית הספר היסודי לא הייתה תלבושת אחידה ואילו בתיכון היה חייב לבוא עם מכנסיים, חולצה, נעלים מצוחצחות וכובע. היה אסור להסתובב בחוץ בלי התלבושת האחידה. בטיולי בית הספר, הם  הלכו לראות את החיות המאפיינות את אוסטרליה כגון קנגורו וכו'.

אצל ג'וני לא היה נהוג לחגוג ימי הולדת חוץ מאשר את הבר מצווה כמובן, וגם אצל אשתו שבאה מאנגליה לא היה נהוג לחגוג ימי הולדת. ג'וני זוכר את המורה שלו מה"חדר" שהגיע מרוסיה וידע עברית שוטף. המקצועות האהובים עליו היו מתמטיקה ואומנות,בנוסף לכך ג'וני היה מורה לאומנות. כיום ג'וני מכשיר מורות למתמטיקה. לא היה חדר אוכל בבית ספר ג'וני אכל בהפסקה.

באותה תקופה שמעו מוזיקה קלאסית. ג'וני ומשפחתו שמעו מוזיקה קלאסית, בעברית וביידיש. ב"בני עקיבא" רקדו ריקודי מעגל ישראלים לדוגמא: הורה. הזמרים הידועים באותה תקופה היו פראנק סינטרה וקרוסו. היהודים שמעו שירים ישראלים ושירי "בני עקיבא" שירים בסגנון הזה. היו סרטים אבל לא מהמחשב או מהטלוויזיה אלא מהקולנוע. הספרים שהוא קרא כשהיה ילד: רובינזון קרוזו ואליסה בארץ הפלאות, והרבה ספרים של קאובוי והמערב הפרוע. לפני שעלה ארצה בבית היה להם רדיו וכשנשמעה ההכרזה על מדינת ישראל הם האזינו לרדיו. הם כמובן שמחו מאוד והמדינה הראשונה שהצביעה כן – הייתה אוסטרליה.

העלייה לארץ ישראל

בשנת 1959 לפני 60 שנה ג'וני עלה ארצה, כי הוא היה ציוני והוא מאמין שכל יהודי צריך לגור בארץ ישראל. בשנת 1957 הוא נסע באנייה מאוסטרליה לאיטליה במשך שבעה שבועות, ובדרך הם עברו בהודו מצרים ועוד הרבה ארצות. מאיטליה ג'וני נסע לאנגליה במטרה לעבור הכשרה של "בני עקיבא", ההכשרה מכינה חניכים של "בני עקיבא" לעלות לקיבוץ, שם פגש ג'וני את אשתו, והתחתנו בהכשרה בשנת 1958 אז הם עברו ללונדון. הם היו שם שנה אחת ואז הם עלו לא"י באנייה שנקראת 'תיאודור הרצל', והם הגיעו ישר לקיבוץ לביא והם שם עד היום. ג'וני ידע עברית עוד מהבית כך שלא היה לו קשה להשתלב. כשהגיעו ללביא אז הקיבוץ לא היה מפותח אבל כל האנשים היו צעירים כך שהרגישו כמו חלוצים.

המקלחות היו ציבוריות כי לא היה בכל בית מקלחות והחדר אוכל היה מפח.

ג'וני ואשתו נקלטו טוב בחברה. ג'וני המשיך בלימודיו באוניברסיטת בר-אילן ולמד מתמטיקה וכיום הוא דוקטור למתמטיקה. הסיפור הקשה של ג'וני הוא שילדו הראשון של ג'וני מת זמן קצר אחרי שנולד. ג'וני היה מנהל בית ספר "יד ששון לביא" 27 שנים ומורה 37 שנים. היום יש לג'וני ואשתו 6 ילדים (3 גרים בקיבוץ "לביא"). 26 נכדים וחמישה נינים. ג'וני תמיד שמח לבוא לבקר בבית הספר ולהיזכר איך היה בת הספר לפני 60 שנה בצריפים וכמה בית יפה היום. הוא שמח שהוא עשה את ההחלטה לעזוב את מולדתו ולעלות לא"י, כל שאיפותיו התמלאו.

ילדי משפחת אוברמן

תמונה 1

ילדי משפחת אוברמן בבגרותם

תמונה 2

ילדי משפחת אוברמן בבגרותם

הזוית האישית

יערה ואודיה: היה לנו ממש כייף להיות בחברתו של ג'וני ולשמוע את סיפורו.

מילון

בני עקיבא
תנועת נוער ציונית דתית בינלאומית הדוגלת בערכי תורה ועבודה

ציטוטים

”לא היו לנו סוכריות, הן לא היו כשרות, לא ידעתי אפילו מהו טעמה של גלידה...“

הקשר הרב דורי