מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מארגנטינה לישראל

מרתה, ליאל ואפרת
מרתה וחורחה ביום חתונתם
קורות חייה של מרתה

מרתה אולגה נוודווריץ' נולדה להוריה במטלדי שבארגנטינה בתאריך 15.05.1945. אביה של מרתה (אליס) נולד בפולין, היו לו 3 אחים ו 2 אחיות. בגיל 4 הוא ומשפחתו עלו לארגנטינה, הוא היה מנהל חנות "אלמסן". אביה של מרתה נפטר בגיל 44  בתאריך 6.4.1962, ומרתה הייתה באותו הזמן בת 10. אמה  של מרתה, אליסה, נולדה בארגנטינה. היו לה שבע אחיות ואח אחד, כשגדלה הייתה ספרית ותופרת בגדים. בגיל 86 עלתה לארץ ישראל וגרה בבית קשת, היא אהבה לאפות דברים מבצק כמו קנישס וורניקס. אמה של מרתה  נפטרה בגיל 96 בשנת 2010.

בארגנטינה משפחתה של מרתה גרה ב'מטלדי', הם היו היהודים היחידים שם. לאחר כמה זמן דוד של מרתה בא לגור גם במטלדי. כשמרתה הייתה בת 10 היא עברה לגור ב'נקוצ'אה' עם הוריה ואחותה ריטה. אחרי כמה זמן אביה נפטר והיא נשארה עם אמה ואחותה. בגיל 11 הם עברו לגור ב'ביאה בלנקה'. מרתה למדה בבית ספר יהודי בבוקר, ובצהרים למדה בבית ספר רגיל: "חוסה דה סאן מרטין", הן היו שם שתי  יהודיות. בזמן התיכון עבדה בבוקר במשרד ובחנות בגדים ענקית "מודרט", ובערב למדה בבית ספר למסחר.

תמונה 1
מרתה בבית ספר התיכון

היא התחתנה עם חורחה ז"ל בגיל 35 בביאה בלנקה בתאריך 28.8.1967.  מרתה הלכה בימי שישי לחברתה סילביה. סילביה הייתה אחות של חורחה. כך מרתה הכירה את בעלה. הם נישאו ונולדו להם 3 ילדים. בשנת 1979 בדצמבר עלתה לישראל עם בעלה חורחה ז"ל ושלושת ילדיה שהיו אז בני 3, 8 ו-10.

כיום, ילדיה של מרתה כבר בעלי משפחות: רותי (49) גרושה, כרגע היא חברה של משה ראובן. היא גרה במטולה עם 4 ילדים: עמית, עידן, לירון ומתן. אלי (47) גר בבית קשת, הוא התחתן עם רויטל ויש לו 3 ילדים: עדי, תומר, יהלי . ובני (בן 41) גר בכפר יובל, התחתן עם מירי ויש לו 3 ילדים: יובל, נעם, יואב.

כשמרתה הגיעה לארץ ישראל רצו להחליף לה את השם למלכה אבל היא לא הסכימה. "רצו לקרוא לי מלכה אבל אני אמרתי שנולדתי מרתה אולגה ואני אמות מרתה אולגה". לחורחה בעלה של מרתה גם רצו להחליף את השם לגיורא, אבל הוא לא הסכים לכך. בעלה של מרתה נפטר בגיל 71 בשנת 2010 . ריטה אחותה של מרתה גרה כיום בכפר סבא ביחד עם בעלה לואיס לשני ילדיה קוראים אדוארדו ולאונארדו. כיום מרתה בת 74 גרה בבית קשת.

תמונה 2
מרתה וחורחה ביום אירוסיהם

הזוית האישית

מרתה: זה חלום לבוא לפגוש אתכן. כל השבוע אני מחכה למפגשים האלה.

התלמידות ליאל ואפרת: ממש כיף לנו ואנחנו נהינות מאוד להיפגש איתך ולשמוע על חייך.

מילון

באיה בלנקה
שמה של עיר נמל בדרום מערב פרובינציית בואנוס איירס שבארגנטינה

ציטוטים

”נולדתי מרתה אולגה ואני אמות מרתה אולגה...“

הקשר הרב דורי