מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מארגנטינה לישראל – סיפור עלייתה של סבתא אסתר

סבתא אסתר ונכדתה רבקי
סבתא במפגש משותף
סבתי אסתר לא רצתה לעלות לישראל, היה לה קשה להיפרד ממשפחתה ומהמקום המוכר לה.

הנכדה רבקי ברדוגו מתעדת את סיפורה של סבתה אסתר פרסיה.

סבתי אסתר נולדה בארגנטינה, בבואנוס איירס, בירתה של ארגנטינה, והעיר הגדולה ביותר בה. היא נולדה בשנת 1942 להוריה רחל ומסעוד בן שושן.

שנות  הילדות ושנות הנערות של סבתי  עברו עליה בארגנטינה.  סבתא התחתנה עם סבי ז"ל, גם הוא יליד ארגנטינה. לאחר שנולד בנם הבכור, דודי הראשון,  החליט אביו של סבי (סבא רבה שלי) לעזוב את ארגנטינה ולעלות לישראל.  הוא ביקש לצרף אתו גם את בנו, בן זקוניו, את סבי, סבתי ואת בנם התינוק. סבתי, אסתר, לא רצתה לעלות לישראל, היה לה קשה להיפרד ממשפחתה ומהמקום המוכר לה. אבל אז, בתקופה ההיא, לא הייתה אפשרות לסרב למי שגדול ממך, ולומר "לא". סבתא עלתה בניגוד לרצונה לארץ ישראל.

סבא וסבתא אסתר עלו לישראל  בשנת 1963. הם  הגיעו לגור בעיר רמלה, וסבי היה הולך רגלית להתפלל בלוד. למי שלא יודע, העיר לוד צמודה ממש לעיר רמלה, ואין  שום קושי ללכת ברגל ללוד. סבא התפלל שם בבית כנסת חב"ד.  סבי לא היה חב"דניק, אבל הוא אהב מאוד את חב"ד והתחבר אליה. סבי  הבין,  שסבתי מתגעגעת מאוד למשפחתה, ולכן, הוא היה קונה לה מידי פעם כרטיס טיסה, כדי שתוכל להיפגש ולבקר את משפחתה שנשארה בארגנטינה.

לאחר תקופה, סבי רצה לעבור לגור קרוב לבית הכנסת חב"ד בלוד.  אחד החסידים הציע לסבי לשאול את הרבי מליובאוויטש, האם נכון הדבר? ולקבל את ברכתו. הרבי  ענה לו: "לא עכשיו, יש  לחכות שנה  או שנתיים, מכיוון, שעומדים לבנות את הבניין הראשון בשיכון חב"ד לוד, ואז תעברו ללוד." ואכן, לאחר שנתיים הם  עברו לגור בבניין הראשון בשיכון חב"ד. שם נולדו שאר דודיי וגם אמי. היום ב"ה יש לסבתי המון נכדים ונינים!

הזוית האישית

ריבקי: תודה לך סבתא, ששיתפת אותי בסיפור שלך. אני מאחלת לך הרבה בריאות ונחת.

מילון

שיכון חב"ד בלוד
הנו הריכוז ההתיישבותי החב"די הראשון שייסד הרבי בארץ הקודש (קדם לו כפר חב"ד שנוסד על ידי אדמו"ר הריי"צ), כאשר לאחריו נוסדו והתפתחו שיכון חב"ד בירושלים, נחלת הר חב"ד בקרית מלאכי, קריית חב"ד בצפת ועוד.

ציטוטים

”ב"ה, היום יש לי משפחה ענפה בארץ ישראל ילדים, נכדים ונינים, ואני רווה הרבה נחת.“

הקשר הרב דורי