מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאלכסנדריה לסואץ

סבא פיני שנולד במצרים חוזר למצרים במלחמת יום כיפור

נולדתי באלכסנדריה ב-27.10.1942 נקראתי פיני על שם האב של סבתי (ביידיש פיניה) למדתי בגימנסיה היהודית Lycee de L’Union Juive , לפי תכנית לימודים צרפתית בביה"ס ובבית דיברתי צרפתית , עם סבתי דיברתי איטלקית , וברחוב דיברתי ערבית. בית הכנסת אליהו הנביא, היה בית הכנסת של הקהילה, הורי נישאו בו ובחגים נלוויתי אליהם לתפילות. ב- 13.8.1953 הפלגנו למרסיי שבצרפת (כי אי אפשר היה להפליג ישירות ארצה). במרסיי, המתנו במחנה של הסוכנות היהודית עד שתגיע המכולה עם כל תכולת הבית .  כשהגיעה המכולה עלינו ארצה על סיפון האנייה "נגבה", הגענו לחיפה, כעבור 4 ימים, ב- 14.9.1953.
ב-1960 התגייסתי לצה"ל
תמונה 1 
התנדבתי לצנחנים שרתי בגדוד חי"ר מוצנח 890. במסגרת שרותי צנחתי כ-50 צניחות.  ב- 1967 פרצה מלחמת ששת הימים בה השתתפתי בשחרור ירושלים. משימת הגדוד שלנו הייתה צניחה ב"אל עריש"  שבמצרים ,כיבוש שדה התעופה והשמדת המטוסים. חיל האוויר  הקדים אותנו והשמיד את  חילות האוויר של מצרים, ירדן וסוריה בשעות ספורות. משימתנו שונתה והוטל על חטיבתנו לשחרר את ירושלים. בכניסה לירושלים הופגזנו במרגמות  ונפצעתי קל מרסיס. אחרי קרב היריות נערכנו לרגלי החומות לקראת כניסה לעיר העתיקה. נכנסנו לעיר העתיקה דרך שער האריות  ומשם המשכנו להר הבית.מלחמת "יום הכיפורים" , פרצה ביום שבת  6/10/73 בשעה 14:00 נשמעה אזעקה בכל רחבי הארץ, דובר צה"ל הודיע שצבאות מצרים וסוריה פתחו במלחמה כוללת, התדהמה הייתה מוחלטת. יצרתי קשר עם יחידת המילואים, תשובתם הייתה לכשנצטרך נקרא לך (גם הם לא הבינו מה קורה). בערב הגיע שליח עם צווי חירום, כך החלה עבורי המלחמה. המצרים הצליחו לצלוח את תעלת סואץ. המהפך היה עם ההצלחה של צה"ל לצלוח את תעלת סואץ למצרים. חטיבה 55 הובילה את צליחת התעלה לצד המצרי. גדוד 416 הוביל והיה אחראי על הקמת ראש הגשר בצד הישראלי. גדוד 565 צלח את התעלה בסירות גומי והקים את ראש הגשר בצד המצרי. הפלוגה שלי תפסה את ראש הגשר בצד הישראלי ונפרשה לאורך הסוללה לקראת הצליחה בסירות גומי.  בנוסף נפרש הגשר הגלילי ונסלל גשר יבשתי. שתי אוגדות צלחו את התעלה, ע"ג הגשרים והטילו מצור על הארמיה השנייה של הצבא המצרי. כוחותינו פקחו על העברת אספקה לארמיה השנייה הנצורה. האמריקאים מנעו מאתנו לגרום לכניעתם. בהפוגה בקרבות החברה' בסואץ כתבו מכתבים הביתה. משוב: הנכד רז: נהניתי לעבוד עם סבי וללמוד על תולדותיה של משפחתו וחייו באלכסנדריה. עבודתנו לימדה אותי רבות על מלחמות ישראל ועל הצנחנים, נושא זה מאוד מסקרן אותי ושמחתי לשמוע עליו ממקור ראשון. העבודה המשותפת חיזקה את הקשר ביני לבין סבי והיו משולבים בה הרבה הלצות.
סבא פיני: נהניתי לעדכן את רז בתולדות המשפחה. במיוחד נהניתי להיפגש עם רז בבית הספר ולהכיר פן נוסף שלא נחשפתי אליו עד כה.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

מילון

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד לליל 10 ביוני 1967, בין ישראל לבין מצרים, ירדן, סוריה ולבנון, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה. המלחמה החלה במכה מקדימה ישראלית על חיל האוויר המצרי, לאחר תקופת המתנה מתוחה, שבה נעשו ניסיונות להימנע ממלחמה. במהלך המלחמה כבשה מדינת ישראל שטחים נרחבים בסיני, רצועת עזה, רמת הגולן, יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. השטח הכולל שנכבש גדול פי שלושה משטחה של מדינת ישראל לפני המלחמה.

ציטוטים

”בבית דיברתי צרפתית , עם סבתי דיברתי איטלקית וברחוב דיברתי ערבית.“

הקשר הרב דורי