מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאלטלנה לדרך בורמה

מפגש הקשר הרב דורי בבית ספר
האוניה אלטלנה עולה באש מול חופ

העלייה מרומניה

עליתי מרומניה ב"אלטלנה"-זוהי אוניה שנקנתה ע"י האצ"ל ובן גוריון התנגד לחלוקה של הפלמ"ח והאצ"ל. האוניה הייתהשייכת לאמריקאים ממלחמת העולם השניה. ווחיכתה לאנשי האצ"ל.בליאון שבצרפת.  היו משפחות יהודיות שעזרו לנו. אנחנו היינו משוייכים לאצ"ל.

מילאינו את כל הנשק שהיינו צריכים והתאמנו שם במשך חודשיים עד העלייה לישראל .

עלינו לישראל בשנת 1948 בחודש השביעי בכפר ויתקין. אז לא היה נמל ועלינו בתחתונים וגופייה.

הספקנו להוריד שליש מהנשק עד שבא הפלמ"ח ועצר את הורדת הנשק ואנחנו היינו מחוץ לאנייה. והם התחילו ליירות באוניה בגלל שרצו לקחת את הנשק  ל"הגנה". בן גוריון שהוא רצה לעשות צבא אחד והאצ"ל רצה לקחת את הנשק.

ההגנה שהם הפלמ"ח של בן גוריון לקחו את הנשק ונתנו הוראה לשוט לכיוון תל נמל תל אביב שהוא היה הנמל היחיד בישראל. שם האניה טבעה עם כמה מאנשי הצוות המנהיגים של האצ"ל.

אנחנו, אנשי האצ"ל היינו 1200 בחורים ובחורות נשארנו בכפר ויתקין והאוניה שטה לתל אביב.

היה יריות בתוך הנמל.

בגין, שהיה מפקד האצ"ל שראה שמתחילה להיות מלחמה בין היהודים אז נתן את הנשק לפלמ"ח שהיה שייך כבר לצה"ל .

בכפר ויתקין קיבלו העולים מהסוכנות סבון קטן ומגבת. אנחנו האצ"ל לא קיבלנו שום ציוד בגלל שהינו "טרוריסטים". ראיתי שאין לי כלום ברחתי העירה והלכתי לעבוד שלושה ימים בביצורים, לשמור שהערבים לא ייכנסו וקיבלנו שתי לירות ליום.

בסך הכל קיבלתי שש לירות, היום בערך 1000 ₪.

קניתי בכסף הזה זוג נעליים, מכנסי "גברדין" (סוג בד) ואפילו קניתי פלאפל וגזוז.

ואז המשטרה הצבאית תפסה אותי וגייסה אותי מיד.

לאחר תקופה הבנתי שפיזרו את כל ה 1200 מאתיים בחורים ובחורות כדי שלא יהיו בייחד.

נסענו בדרך בורמה (מהצד המקביל של לטרון בין העצים). נסענו בלילה. אחד היה הולך עם סיגריה דלוקה לפני הרכב שנסע בלי אורות. הכביש היה צר מאד במידה והיינו סוטים מעט היינו נופלים לגהינום.

תמונה 1

כשהייתי ילד בן 5 בגיל גן בפורים התחפשתי לשוטר והלכנו לבית הכנסת. שיחקנו ברעשנים וכשהלכנו לבית הכנסת תמיד רצנו אל סבא שבא איתנו לבית הכנסת  שמענו ביחד את המגילה ונהננו. הבאנו לכל הדודים מישלוחי מנות וגם הדודים הביאו לנו. וכשחרמן מאוד שמח ובניו שיחקו ברעשנים. אני התחפשתי לחייל. הבן השני לבדרן והבת למלכת אסתר.

אהבתי את כל החגים וגם אהבתי לעשות ספורט אני אהב לשחק עם חברים.

 כשהייתי בגיל 17 התגייסתי לצבא ההגנה בישראל.

מקור השם:

קראו לויהרשל (צבי) – בגלל שאבא שלי היה יהודי גרמני ואמא רומניה. ובגלל שלמדתי עם נוצרים אבא החליף לי את השם לחרמן. בגלל שהנוצרים היו מכים אותי בגלל שלא אהבו יהודים והנוצרים גירשו אותם מבית הספר ישבתי כמה שנים בבית.  כשהייתי בן 12 ברחתי מרומניה ועברתי לגור באוסטריה  שהיתה מחולקת לכמה מדינות. רק בצד המריקאי יכולנו להיכנס ומשם בה שליח ישראלי וגייסו אותנו לאצ"ל. שם עשינו אימונים קשים חדש ומשם עלינו לאוניה אלטלנה.

מילון

דרך בורמה
דרך בורמה הישראלית היא דרך עוקפת ששימשה כמעבר לכוחות צבא ישראלים ואספקה מאזור קיבוץ חולדה לירושלים. דרך בורמה נסללה כדרך עפר במהלך מלחמת העצמאות מאחר שהכביש מהשפלה לירושלים נחסם בלטרון ובשער הגיא. הדרך נקראה על שם דרך בורמה ההיסטורית המקורית, שהייתה ציר אספקה בין בורמה לסין במלחמת סין-יפן השנייה.

ציטוטים

”נסענו בדרך בורמה בלילה. הכביש היה צר מאד במידה והיינו סוטים מעט היינו נופלים לגהינום.“

הקשר הרב דורי