מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאירופה לישראל

יובל וסבתא ניצה
בילדותי
הסיפור של ניצה

מתחיל בפולין וברוסיה. אבי הגיע לארץ מפולין מעיירה שנקראת  אופטוב. רוב תושבי העיירה נספו בשואה. אבי ישעיהו הגיע לארץ מפולין לפני פרוץ המלחמה בהיותו בן 19 עם הוריו, הם הגיעו בשנת 1936 באוניה מנמל קונסטנצה שברומניה. אחיו הנשואים וילדיהם נשארו בפולין ולא הצליחו להביאם ארצה בשום דרך חוקית או בלתי לגלאלית. הם נשארו בפולין ולימים נודע כי כולם נספו במחנה ההשמדה טרבלינקה. סבתי חוה כתבה בשנת 1956 על כולם דפי עד ב"יד ושם" בירושלים. אני גיליתי את אותם דפים לפני שנים מספר בלבד.

בבית הקברות בחולון קיימת מצבה לזכר נספי העיר אופטוב. ניצולי העיר היו מתכנסים כל שנה לזכר אותם נספים. כיום מתכנסים בני הדור השני. כמו כן יצא ספר זיכרון על העיר, המספר את תולדות העיר, תושביה, מוסדותיה, עסקניה ורבניה, כולל תמונות מימיה הפורחים של העיירה. יש ברשותי תמונות מקוריות של חלק מהנספים, בני משפחתי, אותם אני מתכוונת למסור ליד ושם.
בית ומשפחה
סיפור המשפחה שלי מתחיל בפולין וברוסיה. הוריה שלי אימי הגיעו לארץ מרוסיה מהעיר ברדיצ'ב
בתחילת המאה ה-20 .לאחר נדודים במושבות הראשונות ברחבי הארץ ולאחר תלאות רבות  שעברו, נישאו ועברו לגור בשכונת מאה שערים שבירושלים שהייתה שכונה חדשה לאחר היציאה מחומות העיר העתיקה. שם נולדה אימי. דודה שלי אימי, זכריה חיותמן, היה בין מקימי מטולה. (במוזיאון ראשונים שבמטולה ישנה תמונה שלו ואשתו. לאחר מכן נקרא על ידי דיזינגוף לבוא לתל אביב  ולעזור בבנייתה) הוא היה גם בין מקימי העיר תל-אביב . בזמן הזה הוא היה בין שישים ושתים המשפחות שהגרילו  שטחים  בעיר ע"י צדפים. כמו כן ישנה  מצבה ברחוב שדרות רוטשילד בת"א  ובה שמות כל מקימי העיר  וגם שמו של זכריה חיותמן, דודה של אימי. אימי רחל נולדה, כאמור ,בשכונת  מאה שערים  בירושלים . לפני נישואיה עבדה  כמטפלת בילדי הרופאים של מרפאת שטראוס  בירושלים. היא זוכרת היטב את ההפגזות על שכונתם  מצד הירדנים לפני הקמת המדינה ועל החיים תחת המצור הקשה שהטילו הערבים על העיר ופגעו בשיירות המזון שעלו לעיר. היא זוכרת היטב את החיים תחת מחסור במזון ומים. אבי ישעיהו  הגיע לארץ מפולין  בשנת 1936 באוניה מהעיר קונסטנצה  שהיום נמצאת ברומניה, לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה. לפני נישואיו גר אבי בשכונת  התקווה שבדרום בתל אביב  שם הקים יחד עם אחיו מאפיה. גם סבי היה אופה בפולין ובישראל המשיכו לעבוד במקצוע זה. את הלחם היו מחלקים בתחילה בסלים מבית לבית ואח"כ בעזרת סוס ועגלה ובהמשך מכרו גם לחנויות מכולת. באותה תקופה שלטו הבריטים בארץ והטילו  מדי פעם עוצר על תושבי הארץ לאחר כל אירוע חריג של המחתרות. עד שנבנתה המאפייה בשכונת התקווה עבד אבי במאפייה הראשונה שהוקמה בפ"ת ובגלל העוצר נאלץ לא פעם להישאר בעיר ולישון במאפייה. כשנשאו הורי עברו לגור בעיר פ"ת שם נולדתי אני ואחיי.

הוריי רחל וישעיהו לשץ

הוריי רחל וישעיהו לשץ
השכונה שלי
אני נולדתי בעיר פ"ת בתחילת שנות החמישים. גרתי בתחילת רחוב רוטשילד סמוך לשוק של פתח תקוה.בעיר היו אז  הרבה שטחים  פתוחים ושדות פורחים עם הרבה מאד פרחי בר שהיום מאד נדיר לראותם. באותה תקופה גם לא היה החוק האוסר על קטיף פרחי בר ואנחנו כילדים היינו הולכים "לשדה" ומסתובבים בין הפרחים וקוטפים. היינו קוטפים כלניות, סביונים , תורמוסים ועוד. בייחוד אחרי הגשמים היינו מסתובבים בשדה וריח האדמה הטרייה עדין באפי. באותה תקופה כמובן לא היו כל הטכנולוגיות שקיימות היום לכן היינו מחכים לשעה 16.00 אחה"צ כדי לרדת לחצר ולשחק. היינו משחקים בהרבה מאוד משחקי חצר כגון מחבואים, משחקי כדור למיניהם, דג מלוח, קלאס , משחקי חבל, גומי ועוד. היו הרבה עצים בסביבה והיינו מטפסים עליהם. מאחר והיו שטחים פתוחים ורחבים והאזור לא היה מיושב כמו היום, היינו שומעים בלילות את יללות התנים והשועלים ואני זוכרת שהיינו מפחדים מאד כילדים.
גדלתי בעיר פ"ת ובה למדתי הן בבי"ס עממי, בי"ס סולומון, שם הייתי במחזור א' והן בתיכון שנקרא  "מכינות פדגוגיות שליד סמינר שיין".

בתקופת נעוריי

בתקופת נעוריי
בעיר זו התחתנתי ובה נולדו לי ילדיי.

אני ובעלי

אני ובעלי
גם ילדיי למדו וחונכו במוסדות החינוך שבעיר. בי"ס עין גנים הוותיק, תיכון ברנר, חטיבת פיינשטיין וחטיבת רשיש וכן תיכון אחד העם.

קומיקס שיצרו סבתא ניצה ויובל יחד לגבי הפתגם שבחרו

קומיקס שיצרו סבתא ניצה ויובל יחד לגבי הפתגם שבחרו

יובל וסבתא ניצה בבית ספר בני עטרות

יובל וסבתא ניצה בבית ספר בני עטרות
קישור לסיפור חיי – "סבתא ואלה"

מילון

עליה בלתי לגאלית
עלייה לא חוקית

ציטוטים

”החיים הם כמו גלידה- אם לא תלקק מהם בזמן לא יישאר לך כלום“

הקשר הרב דורי