מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאיפה השיר חורשת האקליפטוס?

סבא עמירם וארד בבית החינוך מרחבים
סבא עמירם על שפת ימת כנרת
מפי סבא עמירם אידלמן, שמורתו הייתה נעמי שמר

שמי עמירם, סיפורי עוסק בשיר הידוע ״חורשת האקליפטוס״ ובקום המדינה.

הילדים מהכיתה שלי ואני נולדנו במלחמת העצמאות, שהתחוללה בשנת 1948. היינו כיתה שאז נחשבה מאד גדולה-  35 ילדים רק מקיבוץ כנרת. כשהגענו לכיתה א', החליטו להקים בית ספר יסודי בקיבוץ כנרת. עד אז בכנרת לא היה בית ספר והילדים מהקיבוץ למדו בבית ספר שנמצא בקיבוץ דגניה א'.

המורה שלנו למוסיקה הייתה אז נעמי ספיר, לימים התחתנה ושם משפחתה השתנה מספיר לנעמי שמר. כשגמרנו את בית ספר היסודי עשינו מסיבה ענקית ואיתה הצגה גדולה, שמה של ההצגה היה: "כיצד שוברים חמסין". נושא ההצגה היה כיצד לקרר את חדר האוכל מהחום הגדול של הקיץ שהיה אז בעמק הירדן (לא היו אמצעי קירור).

לי בהצגה היה המון טקסט ותפקידי שירה, זה היה תפקיד "מפתח". בהצגה הייתי דייג מס 3: עמדתי על הבמה עם רשת של דייגים וכל משך ההצגה עמדתי על הבמה מאחור ועשיתי עם היד תנועה של "רשת הרם רשת הורד", וכשנמאס לי פניתי למורה נעמי וביקשתי להגיד גם כמה מילים, כי כבר הייתי בכיתה ח' ולהרבה ילדים היו תפקידים עם דיבור ושירה. ואז נעמי אמרה לי: "בין הרמה והורדה של הרשת תעשה קולות של דג….". לפתע אורו קצת עיני, כי מאחוריי עמד זית מס 1- הוא עמד כל משך ההצגה עם ידיים פרוסות לצדדים, ללא יכולת לזוז, והבנתי שמצבי טוב יותר ממצבו בהצגה.

להצגה זו נכתבו הרבה שירים יפים שמושרים עד היום. אחד מהם הוא השיר המפורסם "חורשת האקליפטוס", חורשה שנמצאת בכניסה לקיבוץ כנרת עד היום. השיר שמתחיל במילים: "כשאימא באה הנה יפה וצעירה, אז אבא על גבעה בנה לה בית" (קיבוץ כנרת בנוי על הגבעה).

נעמי (שמר) הייתה המורה שכולנו אהבנו. השיעורים שלה היו מאוד מעניינים ומהנים ולכן מאד אהבנו אותה. היה לנו מאד קשה כשהיא עזבה את קיבוץ כנרת לתל אביב. במקומה קיבלנו מורה אחר למוזיקה שלא הסתדרנו איתו ולא כל כך אהבנו אותו. התגעגענו מאד לנעמי. נעמי שנפטרה בשנת 2004, קבורה בבית הקברות של כנרת על יד הוריה ולצד בעלה. כיום, לשמחתי, אנחנו קשורים משפחתית לבת של נעמי שמר, שמה הללי – ללי. ללי היא בת זוג החיה עם אחיין שלי.

למצגת קבוצתית של פעילות התכנית:

הזוית האישית

סבא עמירם: נהנתי מכל רגע בכל שלבי תהליך תכנית הקשר הרב דורי. נהניתי לשוחח עם נכדי ארד ולהפגש עימו בבית הספר.

ארד: נהנתי מאוד לעבוד עם סבא שלי, למדנו אחד על השני. אני מאוד אוהב את סבא שלי.

מילון

ימת כנרת
ימה השוכנת למרגלות הרי גולן.

אורו עיני
שמחתי לראות.

חורשת האקליפטוס
חורשת האקליפטוס הוא פזמון עברי שחיברה והלחינה נעמי שמר, על חורשת אקליפטוסים אשר בקבוצת כנרת, השוכנת על גדת נהר הירדן. שמר, בת הקיבוץ, כתבה את השיר בשנת 1961 למחזמר "כיצד שוברים חמסין", שהועלה לציון סיום המחזור הראשון של בית הספר היסודי בקבוצת כנרת. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לפתע אורו עיני, כי מאחורי עמד התלמיד בתפקיד זית מס׳ 1 ללא יכולת לזוז“

”בין הרמה והורדה של הרשת תעשה קולות של דג..“

הקשר הרב דורי