מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאורעות תרפ"ט מפי סבתא פרידה

אני ונכדתי בתכנית
המשפחה לפני הרצח
פרעות צפת בשנת תרפ"ט

שמי פרידה, נולדתי בישראל ומשפחתי מצד אבי בארץ עוד מגירוש ספרד. נולדתי בחיפה, עם נישואיי עברתי לרמת אביב וכיום אני גרה ברמת השרון. בעברי הייתי מורה ומנחה מורות. ברמת אביב לימדתי ניצולי שואה אשר לא ידעו שהם יהודים מפחד מהשלטונות הרבים (הוריהם הסתירו מילדיהם את זהותם).

צפת בירת הגליל ידועה בהיסטוריה של העם היהודי כמקום עקוב דם ובמעשי גבורה רבים של תושבי האזור חרף הקשיים הרבים, ומהווה סמל ומופת לישוב כולו. בפרעות תרפ"ט פורעים ערבים צמאי דם מכפרי הסביבה פשטו לעבר הרובע היהודי בשאגות אימים: "איטבח איל יהוד"(שחטו את היהודים). המרצחים היו חמושים ולקחו מכל הבא ליד: אקדחים, רובי צייד, גרזנים, פגיונות, סכינים ואלות בכדי להשמיד את היהודים. ימים מעטים לפני המאורעות פרצו מהומות דמים גם בירושלים, חברון, באר טוביה וישובים אחרים בהם האוכלוסייה הייתה מעורבת. היה זה מחדל של המנדט הבריטי שאימצו את מדיניות מחאות הפרד ומשול למעט ביסוס אחיזתם בארץ. צפת מנתה כ- 2500 תושבים יהודים מהם 900 ילדים, לעומת 15,000 ערבים תושבי העיר. 17 איש נטבחו באכזריות ויותר מ-50 איש נפצעו באורח אנוש. המופתי הירושלמי חאג' אמין אל חוסיני, ראש המסיתים לטבח ביהודים, עודד את הפרעות ואת מעשי האלימות כנגד היהודים.

תמונה 1

בין ההרוגים נרצחו סבי וסבתי, סבתי ניסתה להגן על דלת הכניסה לבית בגופה כדי שהרוצחים לא יפרצו לביתה ויהרגו את שאר ילדיה ואביהם השומר עליהם. דרך הדלת שנפרצה מעט דקרו את האם בסכינים ביניהם 'הקצב' (כך קראו לו: ערבי שהלהיב והסית את האחרים) בסכין גדולה וארוכה. 'הקצב' צעק: "הרגו, אל תפחדו, דם יהודי הפקר". סבתי נפלה ליד הדלת, כשבתה הבכורה שושנה נגשה אל הדלת כדי לראות מה עם אמא ,שני ערבים התנפלו עליה ודקרו אותה, היא לא זזה בכוונה כדי שיחשבו שהצליחו להרגה ואכן כך היה. לאחר שניצלה היא העידה במשפט שנערך לאחר מלחמת הדמים ביהודים. הבת שמעה את ה'קצב' אומר: "הרגנו כבר שניים, את האישה והבת ועכשיו צריך להרוג גם את הבעל, חפשו אותו". סבא יצא החוצה וביקש שיחוסו על חייו ועל הילדים האחרים, הרוצחים צעקו: "דמך בראשך" והרגוהו בגרזן בראשו. סבא נפל מיד ומת, וכך יצא שהבת הייתה נוכחת באירוע הקשה הזה וראתה את הוריה נהרגים מול עיניה. למזלה היא ניצלה ואושפזה לאחר מכן בבית החולים.

בזמן שנערך המשפט היא הפכה לעדה עיקרית ותודות לעדותה הקשה המעבירה את האירועים הקשים שחוותה, נאלצו השופטים לחרוץ דין מוות נגד אחד מראשי הכנופיות שרצחו את הוריה, "פואד חאסן חיג'אזי". יתר עשרות המרצחים חמקו "מחוסר הוכחות".

הוצאתו להורג של חיג'אזי להורג הסעירה את הרוחות מאוד בקרב האוכלוסייה הערבית בארץ, העובדה שהוא בא ממשפחה מיוחסת הוסיף שמן למדורה. למרות עונשו ביקש חיג'אזי שלא תהיה נקמת דם. בצל האירועים הכבדים ובעקבות הוצאתו להורג של חיג'אזי נאלץ אבי לעזוב את צפת ולעבור לחיפה מפחד העוקבים אחריו ממשפחת חיג'אזי.

המסר החשוב שלי היא שמדינתנו וביתנו יקר לנו יותר מכל דבר אחר, ואם נאמין נמשיך ונתמיד בשמירה עליו ונחזק את עצמינו ביחד – אף אחד לא יוכל עלינו. אנחנו תמיד צריכים להיות מאוחדים יחד ולא מפולגים, וזה מה שמייחד אותנו והכוח שלנו.

האב

תמונה 2

בת האם הנרצחת

תמונה 3

הזוית האישית

סבתא פרידה: נהניתי לראות את נכדתי מגלה עניין, לומדת ונהנית, בילינו זמן יחד ונהנינו.

הנכדה אנה: נהניתי ללמוד עם סבתא ולדעת עוד על הסיפור המשפחתי.

מילון

נקמת דם
שכאשר רוצחים את אחד מבני המשפחה, המשפחה תרצח את אחד מבני המשפחה של הרותח.

מאורעות תרפ"ט
(1929) היו סדרה של פרעות אלימות ומעשי טרור מצד ערביי ארץ ישראל נגד היישוב היהודי בארץ ישראל, שאירעו בין ה-23 באוגוסט 1929 ל-29 באוגוסט. במהלך המאורעות נרצחו 133 יהודים ו־339 נפצעו, ננטשו ונחרבו יישובים וקהילות ברחבי ארץ ישראל. מבין הערבים נהרגו 113 ונפצעו 232, מרביתם בידי שוטרים בריטים כחלק מדיכוי המהומות, ומקצתם בפעולות נקם על ידי יהודים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ואהבת לרעך כמוך“

הקשר הרב דורי