מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מאורוגוואי לקיבוץ

חוה עם המנחים הצעירים והמגילה
תמונת דרכון לפני העליה לארץ
החיים בקיבוץ של פעם

חוה חורין לבית רוזמן, נולדה בשנת 1942 במונטווידאו שבאורוגוואי ועלתה לארץ ב1950.

אחרי עלייתם לארץ, חוה ומשפחתה הגיעו לקיבוץ סעד, שבו היא  הייתה הילדה הרביעית בכל הקיבוץ. חוה ומשפחתה הגיעו עם גרעין ההכשרה של בני עקיבא, בגלל שאביה (הרב מרדכי רוזמן) היה רכז הגרעין, ואמה הייתה אם הבית שם. בסעד אהבה חוה לשחק מחניים וכדורגל, ובמיוחד את תפקיד השוערת. בגלל היותו של סעד קיבוץ קטן, שני אחיה הגדולים של חוה למדו ביבנה. השינה בבית הילדים הייתה קשה מאוד בשנים הראשונות, באורוגוואי ישנה עם הוריה ואילו בקיבוץ כולם ישנו ביחד, בלינה משותפת ללא ההורים. חוה התחילה מחדש את כיתה ב', למרות שהייתה כבר בת 8, בגלל שהעברית שלה לא הייתה טובה. היא אהבה מאוד את מחנות בני עקיבא ואהבה במיוחד להכין מבנים  מסנדות. זיכרון נעים מתקופה זאת הוא השבתות, כשכל המשפחה הייתה בבית. זיכרון עצוב מאותה תקופה הוא שמרים, אחותה של חוה חלתה במחלת שיתוק ילדים (פוליו). בגיל 11 חוה עזבה את הקיבוץ כדי ללמוד בבית הספר האזורי שפיר (היום מרכז שפיר) בגלל שאביה היה המנהל הראשון שם. בכיתה ח', חוה עברה ללמוד ביבנה. כל יום לאחר הלימודים , עבדו במשך שעתיים בעבודה חקלאית. חוה גידלה וטיפלה בגינת פרחים. בכיתה י"ב (גיל 18) עברה חוה ללמוד בפתח תקווה,  כשגמרה את בית ספר התגייסה לצבא לנחל, עם גרעין נחלים של בני עקיבא.

החתונה –  בשנת השמיטה, 1960 התש"כ כ"ט ניסן לפנות ערב, התחתנו בחדר אוכל הישן של קיבוץ טירת צבי, מיכה חורין וחווה חורין (רוזמן). החברים  שהיו בקיבוץ  באותו זמן ארגנו לבד את החתונות ולכן גם הצלם היה חבר קיבוץ. מי שהיה בחתונה התלבש יפה וחגיגי וגם חוה ומיכה.

תמונה 1

מגילת אסתר של אבא שלי

בשנת 1980 נפטר הרב מרדכי רוזמן, במפתיע, לאחר שחזר משיעור שהעביר בבית הכנסת. זה היה במוצאי שבת פרשת יתרו, הוא הלך לביתו ובדרך (לא ברור למה) עצר באיזה קיוסק וביקש רשות להתקשר, כדי להגיד לאשתו שהוא מגיע עוד מעט הביתה. כשנכנס לביתו אשתו, מלכה רוזמן, ישבה לסרוג. הוא פתח משניות, והיה לומד לעילוי נשמתו של סבא אלן (אבא של מיכה), שנפטר 40 יום קודם. פתאום הוא נפל מהכיסא ובו במקום נפטר. ארבע שנים לאחר מכן, כאשר פירקו את הדירה של מלכה ומרדכי רוזמן, שהייתה בחולון, מצאו בין החפצים את מגילת אסתר שהיתה שייכת לאביה, וחווה לקחה אותה לביתה. המגילה בצורת גליל וכתובה על קלף אמיתי. עשו לה הגהה והיא כשרה לגמרי. חווה קוראת בה בכל שנה בפורים, בזמן שהנכדים קוראים עם סבם מיכה.

תמונה 2

 

הזוית האישית

אמתי ואיתן: הייתה חוויה מעניינת לשמוע על ההבדלים בין היום והעבר.

מילון

סנדות
ענפים חזקים, ארוכים וישרים המשמשים לבנית מבנים מעץ.

ציטוטים

”כל יום לאחר הלימודים , עבדו במשך שעתיים בעבודה חקלאית.“

הקשר הרב דורי